• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Regulator hjälp.

Creapycamper

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
43624
Medlemskap
2025
Hej.
Vi skulle ta premiär turen denna helg och jag gick ut för att prova allt innan, men ingen gasol in till bilen.
Jag har monterat en ny regulator med läckindukator, 50mbar.
Det sitter en tryckknapp på den, men det är nått jag gör fel antar jag.
Jag gick in i garaget där jag har en likadan fast 30mbar.
Kom gas, tryckte till på knappen sen var det stopp i den med.
Trycker på tryckknappen men den/dom vill inte släppa igenom någon gasol utan stänger av gasen.
Vad gör jag för fel??

Bilagor

• IMG_5655.jpeg
    IMG_5655.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 40

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej.
Vi skulle ta premiär turen denna helg och jag gick ut för att prova allt innan, men ingen gasol in till bilen.
Jag har monterat en ny regulator med läckindukator, 50mbar.
Det sitter en tryckknapp på den, men det är nått jag gör fel antar jag.
Jag gick in i garaget där jag har en likadan fast 30mbar.
Kom gas, tryckte till på knappen sen var det stopp i den med.
Trycker på tryckknappen men den/dom vill inte släppa igenom någon gasol utan stänger av gasen.
Vad gör jag för fel??
Det kan vara läckage någonstans på gasinstallationen, då stänger regulatorn av gasen.
Börja med att stänga alla ventiler för gasen inne i bilen och sen testa om regulatorn klipper. Sen kan du öppna en ventil i taget. Det kan även vara läckage i kopplingarna på regulatorn, slangen mm. Du kan behöva dra åt kopplingarna.
Ska det vara 30 eller 50mbar regulator i din bil.

Jag har själv precis köpt en likadan regulator som du har. Den är inte monterad ännu.
Jag tror att man ska hålla in återställningsknappen i 5 sekunder, när man vrider på gasen på flaskan. Regulatorn kan inte skilja på en tom slang och ett brott på den. Det är samma sak om slangen är borttagen om man vrider på gasen, då bryter regulatorn gasen.

Återkoppla gärna om hur det har gått.

Creapycamper

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
43624
Medlemskap
2025
Det kan vara läckage någonstans på gasinstallationen, då stänger regulatorn av gasen.
Börja med att stänga alla ventiler för gasen inne i bilen och sen testa om regulatorn klipper. Sen kan du öppna en ventil i taget. Det kan även vara läckage i kopplingarna på regulatorn, slangen mm. Du kan behöva dra åt kopplingarna.

Jag har själv precis köpt en likadan regulator som du har. Den är inte monterad ännu.
Jag tror att man ska hålla in återställningsknappen i 5 sekunder, när man vrider på gasen på flaskan. Regulatorn kan inte skilja på en tom slang och ett brott på den. Det är samma sak om slangen är borttagen om man vrider på gasen, då bryter regulatorn gasen.

Absolut! Hoppas få tid till detta i morgon!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Den här nyare varianten som sitter före en vanlig tryckregulator och jobbar ju då på "högtryckssidan" skall man trycka på ett flertal gånger innan den håller flödet öppet står det.
Är det någon som har en sådan med någon erfarenhet och tyckande ??

Skärmbild 2025-06-15 205157.png
Man trycker ner själva mätaren på prylen.

M.v.h. JANKRO.

Creapycamper

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
43624
Medlemskap
2025

Nu flödar det gött! Tusen tack!

Toppen