• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Regnvatten i motorutrummet

Enl "min" fiatverkstad har det hänt att vattnet droppat ner till kamkedjedreven och orsakat att kamremmen kuggat över vid start vid minusgrader.
 
Hade detta problem på förra bilen
Satte en bred remsa eltejp av bra kvalitet på underkanten av rutan och plastskyddet
Satt bra i många år och hindrade vatteninträngning
 
Detta är ett konstruktionsfel från Fiat, som vi kunder skall tillhandahålla och slita med, dom bryr sig icke att ersätta detta, det är ett fel som är från bilen är ny, och jag är själv drabbad, jag har löst det med att montera genomgående skruv och mutter, istället för dom clips som fiat använder, det håller inte med clips, det är en mycket dålig kvalitet från tillverkaren, det här problemet finns inte bland andra tillverkare, jag har haft flera fel på elektroniken tack vare detta, tex reglerventil till turbo på euro 5, inte kan man ha tätningsmassa bakom listen för då blir det problem om man skall byta ruta
 
Också intresserad av lite bilder o mer detaljerad beskrivning av hur man kan åtgärda detta. Har en 130 hästars 12:a.
Tack på förhand!
 
Jag har inte några bilder just nu att presentera, demontera plast torpeden, ta bort clipsen, borra hål igenom plasten där clipsen sitter 10 st, köp rostfria skruv m4/40 mm, köp 10 st skruv skydd svarta för att dölja skruv skallen på utsidan, tillverka 10 st plattjärn 15x15mm ock gänga m4 i mitten för att montera bak torpeden där clipsen satt, gör ren gummilisten och glasrutan med t-sprit, lägg en dubbelhäftande tejp i gummilisten 25 mm ner från kanten vid övergången till den styva plasten, skarven i mitten har jag lagt en tätningslist som trycks ihop när jag skjuter ihop delarna, använd lite tec-7 eller sika i skaven, man kan under jobbets gång hitta lösningar som man tycker är bättre själv, jag är nöjd med resultatet, för det är katastrof att ha det så det läcker in i motorrummet, jag tänkte jag skulle köpa nya delar, men det är ingen ide, det är samma dåliga kvalitet.
 
Lösningen jag har gjort enl. beskrivningen är att inte använde tätnings massa vid listen, då blir det skrot av den vid vindruta byte, jag har själv erfarenhet av detta.
 
Påtalade som sagt detta problem till handlaren jag köpte av, och blev försäkrad om att de testat och att det INTE läckte.
Litade på detta och körde hem bilen.
Idag testade jag, och det läckte som ett såll ner i motorrummet...
Kontaktat handlaren via mail idag, och inväntar svar.
Jag är riktigt nyfiken på hur man kan säga att det är testat, och i så fall HUR man har testat.
Återkommer med en uppdatering i frågan efter 18/10 då jag har en service för att fixa lite småfel som jag hittade vid leverans.
 
Det är några år sedan jag sålde min Fiat men jag läste om problemet och kolla min bil.
Det jag gjorde var tätade regndalen där den är delad i mitten ,och sedan satte jag dit större (diameter) slangar för dränering som är löjligt små
Det var lite svårt och hitta klister för feta plaster då men nu är det inga problem .
 
Ok
Jag kollade aldrig upp det ordentligt på min bil .trodde det var regndalen som blev full och svämmade över
 
Jag har lagt en kraftig svart gaffatejp mot rutan som håller listen på plats. Även tätat skarven i regndalen med silicon.
 
Det är inte en hållbar permanent lösning, delarna finns att köpa nya hos Augustin Tyskland EBAY,
men jag har inte valt detta, det är samma som sitter på bilen, för att det skall hålla så är det bara
att sätta genomgående skruv, då håller det plasten på plats, och gummilisten pressas mot glaset
och det blir tätt som det skall vara.
 
Jag fick byta regulator för turbo som har blivit kass, pga vatten som forsade in på mitten av plasten, när vi var ute och körde fick vi motorstörning (gul lampa) jag var på aukt. verkstad flera gånger, utan att dom kan hitta felet, det har hållit på i 4 år, nu i år beställde jag en ny regulator på EBAY och monterade, och nu är felet borta, jag vill inte ge Fiat verkstäder något högt betyg, ock konstruktioner på bilen är kass, Fiat Ducato 2015 är lika dålig med inträngande vatten vid vindrutan och ner i motorrummet.
 
Tillbaka
Toppen