• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regnar in i garaget

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
54F5FF4B-1A91-4AFD-9C0B-6BF4AB65448B.jpeg A19C7589-CE3D-4252-B523-4F8E0C9D82D0.jpeg 4FD9A104-A78A-493A-A57C-5CF8FF5CBE9F.jpeg Är intresserad av om någon haft liknande problem eller förslag på problemlösning.
Husbilen är en Adria Izola från 2009. När det har regnat ute samlas det vatten på golvet i garaget.
Min teori är att det är tätningslisterna som är boven. Finns två luckor till garaget bak en stor och en liten. På den lilla luckan finns det bara en tätningslist, borde det inte vara två? (Se bild). På den stora luckan finns två tätningslister, men den yttre täcker inte hela luckan runt om. Dvs det sitter bara en bit list upptill på luckan (se bild).
 
F

F.d. 55310

Guest
På insidan av ramen som luckan sitter fast i finns en gummilist. Lyft på den och stick in fingrarna och känn runt om, finns det fukt där mellan gummilist och vägg då är det otätt i ramen som då måste tas ut och tätas om. Är det inte någon fukt där så är det något med listerna som du själv nämner. Hoppas det löser sig för dig
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi hade problem med detta i en lucka. Vid regn blev det små pölar på golvet. Problemet visade sig vara att gummilisten var lite vriden vilket gjorde det otätt. Efter att listen rättats till har vi inte haft något problem med detta.
 

Damm 46

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
17314
Medlemskap
2026
Hej.. Stäng garagedörren och kryp in från motsatta sidan och kolla listen från insidan. På min var det ett millimeter stort hål där aluminiumskyddslisten i nedankanten mötte gummilisten tätade med lite kitt och problemet var löst.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Hej.. Stäng garagedörren och kryp in från motsatta sidan och kolla listen från insidan. På min var det ett millimeter stort hål där aluminiumskyddslisten i nedankanten mötte gummilisten tätade med lite kitt och problemet var löst.

Bra tips, tack! Ska krypa in och granska imorgon.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Lukk igjen så det blir mørkt i garasjen, du vil se lys der det er problem. Ha gjerne med maskeringstape og plasser dette ved lyset både på ramme og dør.

Det ser ut til at nesten alle husbilsbyggere bruker luker fra et lite antall produsenter så problemene er felles.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Tror att jag har lokaliserat problemet. Det verkar vara listen runt ramen på insidan som släpper in vatten, har tätat och inväntar nu regn för att få ett ”skarpt” test.
 
Toppen