• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regler angående husbilar

F

F.d. 55383

Guest
Hej,

Är det någon som vet om de aktuella reglerna för husbilar gällande vikt, fart, körkort i Sverige resp. utomlands. Ringer man till transportstyrelsen så vet de ingenting. Det går inte att hitta information någonstans.
Tack för den som vet och vill dela med sig.

Stefan.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Regler angående husbilar

Hej!
När det gäller vikter & körkort har det skrivits en hel del om det här på forumet.
Bl.a. här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t38983/

Ang. farten så gäller personbilsfart om bilen väger max 3,5 ton, väger den mer har jag inte full koll, men det är det säkert många andra som har.

/Thomas
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Regler angående husbilar

Gå in på Motormannen index och klicka på "RESAN" och "BILA I EUROPA" och "BILRESEFAKTA LAND FÖR LAND" .
Där hittar man lite smått och gott.

Mvh
Pehr
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Regler angående husbilar

Gällande färdhastighet med PB klass 2 över 3500 kg hittar jag endast detta att läsa....eller hittar inte...

Trafikförordningen 4 kap
Bestämmelser för hastighet på väg med vissa motordrivna fordon
och fordonskombinationer

20 § Vid färd på väg får buss med en totalvikt över 3,5 ton
inte föras med högre hastighet än 90 kilometer i timmen. Tung
lastbil får inte föras med högre hastighet än 80 kilometer i
timmen. På motorvägar eller motortrafikleder får tung lastbil
dock föras med 90 kilometer i timmen. Tung terrängvagn och
motorredskap klass I får inte föras med högre hastighet än 50
kilometer i timmen.

DVS i denna begränsning regleras inte avsedd fordonskategori.

I hastighets tablån som finns att hämta:

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/2368/88020_hastighetstabla.pdf

Står att läsa:
Personbil, motorcykel, lätt lastbil samt
buss med högst 3,5 tons totalvikt:
För vägen gällande
hastighetsbestämmelser

Tolkar man denna skrivelse så gäller begränsningen för BUSS med totalvikt om max 3500 kg!
Således inte personbil klass 2 med totalvikt över 3500 kg.

Slutsats: Personbil klass 2 med totalvikt över 3500 kg gäller skyltad hastighet.


Andra idéer eller förslag?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Regler angående husbilar

Om man håller sig till 90km/h är risken liten för att råka illa ut och dessutom bidrar man i mindre omfattning till resp. landets bränslebeskattning.
 
F

F.d. 19936

Guest
Sv: Regler angående husbilar

Det är inga problem att få reda på vad som gäller. Ring medborgarservice på transportstyrelsen. Jag gjorde det och fick beskedet att det kommer nya regler. Ring dit med din fråga, det ligger ett förslag på regler för nya körkort fr o m 2013 om regeringen tar liggande beslut.
Det finns en skrivning i körkortsportalen; Nytt direktiv ger ändrade körkortsregler på sikt /Körkortsportalen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Regler angående husbilar

Tack för din hjälp.

Planerna för ändringar känner jag till, men jag undrar vad som gäller fram till dess. Alltså idag.

Stefan
 

LOFBO

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Skärhamn
HBK-Nr
4132
Medlemskap
2023
Sv: Regler angående husbilar

Hej

Är det någon som vet hur det är med omkörningsförbud för husbilar över 3,5 ton i Europa.

På vissa vägar i Frankrike står det att omkörningsförbudet gäller över 7,5 ton men i både Tyskland, Danmark och Norge har jag bara sett det vanliga omkörningsförbudet för lastbilar, utan viktangivelse.

Frank
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Regler angående husbilar

Er det bare skiltet med rød stor bil og sort liten så gjelder det fra 3500 kg totalvekt. I noen land var det tidliger 2800 kg som grense.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Regler angående husbilar

Er det bare skiltet med rød stor bil og sort liten så gjelder det fra 3500 kg totalvekt. I noen land var det tidliger 2800 kg som grense.


Njae, förbudet gäller omkörning med tung lastbil. Det är alltså OK att köra om med personbil, dvs även en klass 2 som väger över 3.500kg.
I varje fall i Sverige.


Edit:
Det slog mig att det kanske var utanför Sverige du menade Knut..
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Regler angående husbilar

Normalt er det Norge som er anderledeslandet, men når det gjelder husbiler over 3500 kg så er det Sverige som skiller seg fra hele resten av Europa. (inntil videre?)
 
Toppen