• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Registrering vid import

Öring

HBK Medlem
Kommun
Svenljunga
HBK-Nr
44437
Medlemskap
2025
Hej jag köpte en äldre husbil i Tyskland som nu är här. Jag har gjort ursprungskontrollen och den är godkänd. Men Igår var jag på besiktningen för registreringsbesiktningen och den blev ej godkänd. För på lappen vid trappan stog det en annan vikt än i registreringsbeviset, han menar att så får det inte vara. Men på denna lapp finns inget chassinummer utan bara nummer på husdelen. Är det någon av er som vet hur det skall vara. Jag får det till att den lappen inte har att göra med reg bes. Har någon en förklaring?

Bilagor

• IMG_1411.jpeg
    IMG_1411.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 67
Har du kollat på plåtskylten i motorrummet. Den brukar sitta på balken över kylaren. Råkade ut för en på Besikta i Åmål för tre år sedan. En riktig pedant som hade noll koll. Han hittade inte chassinummer på ramen. Han ville göra en ny regbes! Jag åkte därifrån underkänd. Var inne på en annan Besikta som löste problemet. Kostade inget.

Om bilen är helintegrerad så kan ramskylt sitta i gasolskuffet .. man se den via en liten locka mot framhjulet

Senast ändrad:
På helintgrerad FIAT kan det sitta på passagerarsidan, finns på insteget höger om stolen, detta är ofta täckt av en lucka.

Kan vara att tidigare ägare reggat om den för en annan vikt. Den som nu står i papprena.
Klisterlappen från Dethleffs är troligen från bilen var ny.
Tejpa över den så har du inte något som skiljer...

Har du kollat på plåtskylten i motorrummet. Den brukar sitta på balken över kylaren. Råkade ut för en på Besikta i Åmål för tre år sedan. En riktig pedant som hade noll koll. Han hittade inte chassinummer på ramen. Han ville göra en ny regbes! Jag åkte därifrån underkänd. Var inne på en annan Besikta som löste problemet. Kostade inget.
Där är allt riktigt

jag hade pratat med en annan bes kille typ stations föreståndaren o förklarat för han hur det ser ut.
den klister lappen har inget med något att göra
jag har själv råkat ut för såna byfånar, det bara gå upp i herakin o söka hjälp
om det bilprovningen så har dom ett tekniskt center man kan ringa för hjälp. vet inte om dom andra har det
elle kör in på en bes station o fråga vad dom tror, du behöver ju inte ge dom ditt reg nr

Lappen som sitter klistrad är ju en typskylt från sluttillverkaren av husbilen och just den modellserien. Typskylten är inte knutet till något speciellt chassinummer.. Vikterna som står där används ju som underlag för registreringsbeviset vid första registreringen i Tyskland. Du har ju en treaxlad bil med en totalvikt på 4500kg och en tågvikt på 5000kg. Står det något annat på ditt registreringsbevis så är det något skumt. Registreringsbeviset du har är väl det som skrevs ut när du fick export skyltarna, kan det blivit något fel där?

Löpnumret som står på klisterlappen hänvisar väl till COC dokumentet som tillverkaren av slutprodukten har, i detta fall Dethleffs

Om du tittar på kylarbalken i motorrummet så har du troligtvis en klisterlapp från AL-KO som anger motsvarande vikter som typskylten och där står även ett chassinummer.

Den är en gång omreggad men chassinummer stämmer hänger på klisterlappen

Det jag menar med att tejpa över klisterlappen är att du då döljer den och det finns alltså inget kvar som felar och som besiktningsmannen kan slå ner på. Vad jag vet är det inget krav på att just den dekalen skall finnas.

Tillbaka
Toppen