• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regeringen vill höja fordonsskatten för bensin- och dieselbilar

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Frågan är om man jämför vad alla de motorfordon som färjan medför skulle dra om de kördes motsvarande sträcka? Jag vet att jag sett tabeller över utsläpp och energiförbrukning per tonkilometer gods för väg, järnväg och sjöfart och då är sjöfart klart bäst följt av järnväg medan lastbilar kommer långt efter!
En uträkning som jag kommer ihåg är hur mycket vikt en (1) Hk förflyttar vid olika transportalternativ och det var vid landtransport 150 Kg, järnväg 400 Kg och vid sjötransport 4500 kg.
Man ska dock komma ihåg att såväl sjö som järnvägstransport i regel kräver landtransport med omlastningar i två led.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022

Mera information har kommit ut om Regeringens plan, att höja skatten på nya bensin- och dieselbilar för tredje gången, sedan bonus-malus infördes 1 juli 2018. De flesta nya husbilarna har fått ytterligare ökad skatt genom den ödesdigra beräkningsmodellen, WLTP.​

Orsaken är att systemet helt enkelt inte går ihop, årets budget för klimatbonusen är redan slut. Vi köper helt enkelt för många elbilar, så att straffskatten på bensin- och dieselbilarna inte längre täcker kostnaderna för bonusbilarna.​

Lyfter på ögonbrynen, när jag läser att de största höjningar i procent drabbar småbilarna med elhybridteknik. Bilar som tidigare varit befriad från CO2-skatt och betalat bara 360 kr i fordonsskatt skall nu betala 1605 krm vilket innebär en höjning på skatten med +346%! Undrar om inte dessa bilägare känner sig lite lurade?​

Lindrigast undan kommer motorstarka sportbilar som släpper ut mycket koldioxid. En Audi RS6 Avant som idag har en skatt på 26 324 kr, får en höjning på 6,5% till 28 054 kr. Känns som en paradox för mig, men det kanske beror på att beslutsfattarna inser att det finns gränser på vad skattebetalarna tål och orkar med.​

Ser med spänning fram emot att få se hur husbilarna kommer att värderas i den nya skattetabellen.​


Så blir nya klimatbonusen​

202120222023
Maximal
bonus (kr)
70 00070 00050 000
Lägsta
bonus (kr)
10 000

Källa: Miljödepartementet​

Fler exempel – så mycket höjs skatten​

BilmodellNy skattHöjning
Audi A3 30 TFSI5 842:–39%
Audi A4 Avant 40 TDI Quattro9 687:–22%
BMW 320d xDrive Touring9 105:–23%
BMW X1 sDrive20i11 122:–18%
Dacia Duster dCi 115 4X49 687:–22%
Hyundai Ioniq Hybrid3 570:–82%
Kia Niro Hybrid4 105:–64%
Kia Sorento 2,2 CRDi 8DCT15 363:–13%
Nissan Qashqai MT 2WD Mildhybrid 1408 350:–26%
Renault Captur Intens TCe 906 634:–35%
Toyota Corolla Touring Sports Hybrid 1,83 142:–104%
Toyota RAV4 Hybrid6 106:–38%
Volkswagen Golf eTSI 1104 961:–48%
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 200 DSG 4Motion14 053:–14%
Volvo XC60 B5 AWD11 914:–17%
Källa: Vi Bilägare

Tommy
Då klarar jag mig, Fiesta har 360 kronor i skatt och husbilen är än så länge skattefri
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
En uträkning som jag kommer ihåg är hur mycket vikt en (1) Hk förflyttar vid olika transportalternativ och det var vid landtransport 150 Kg, järnväg 400 Kg och vid sjötransport 4500 kg.
Man ska dock komma ihåg att såväl sjö som järnvägstransport i regel kräver landtransport med omlastningar i två led.
Sant, man skall också komma ihåg att transporten till sjöfarten är subventionerad, sedan på fartyget är den inte det, sedan när den lastas av så blir den subventionerad igen.

En långbänk om att alla transportslag skall bära sina egna kostnader startade väl nångång 95 har jag för mig, vad som blivit av detta vet jag inte
 

sunkan

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
12892
Medlemskap
2022
??? Båtägare betalar väl samma skatt på drivmedel som husbilsägare och övriga bilägare?
Ja beträffande drivmedel är det samma skatt,men de har ingen " fordonsskatt" . De är också med och förorenar,ofta mer än husbilarna,för det är väl så att de beläggs med hög skatt för att begränsa föroreningarna eller för att snabba på övergången till elenergi.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Senaste nytt: Klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) håller just nu en digital pressträff om transportsatsningar i höstens budgetproposition.


Var är våra alternativ, så att vi kan hämta ut miljöpremien för husbilar som går på el?

Tommy
Som tur är går det att byta ut regeringen om inte galoscherna passar :cool:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I dagens Expressen-debatt, läser vi rubriken; En ny vägskatt behövs för att rädda klimatet
Det är tre tungviktare i Miljöpartiet som presenterar ett förslag till en ny vägskatt, som skall vara öronmärkt och gå till en ökad satsning på kollektivtrafiken. Problemet stad och landsorten löser man genom en differentierad beskattning, där boende i städerna drabbas hårdare. Logiskt.

Motionen skall presenteras och röstas om vid MP-kongressen i nästa månad. Skulle tro att det är mycket som talar för att ett av våra regeringspartier kommer att ha det inskrivet i sitt partiprogram redan i höst.

Tommy
 
Toppen