• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regeringen vill höja fordonsskatten för bensin- och dieselbilar

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag har bestämt att pimpa min gamla Frankia från 2015 istället för att byta upp mig-

Ulf
Ju mer man höjer skatterna och vill ha ett snabbt stopp för försäljning av både fossilbilarna och det fossila drivmedlet, ju mer försvarbart känner jag det för att hålla igång min 07a.
Beroende på hur långt jag kommit på livets enmeterstumstock.

Krister
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Skatteintäkter? Har du inte märkt hur skatten på diesel och bensin ökat, det kallar jag finansiering.
Och laddar gör man väl på natten? På dagarna ska man ju vara ute och köra.

Tycker du gör rätt i att behålla din Frankia ett antal år till och byter upp dig när det kommit en vettig elhusbil. Tror du kommer tycka det att blir väldigt skönt att slippa den gamla trötta dieseln som bara dånar och sörplar dyr soppa.
Problemet med punktskatter är att de inte nödvändigtvis går till de delar i samhället som de belastar. Finns nog inget som tyder på att skatt på fordon och bränslen ger bättre underhåll av vägnätet eller satsningar på att lösa de problem som finns med transporter av olika slag, eller att skatten på plastpåsar (!) ger bättre system för återvinning eller miljövänligare produktion för desamma.

Skatt tas in på de sätt systemet klarar av, jämför med marknaden som bedömer vad köparen klarar av eller är beredd att betala för en produkt eller tjänst. Skillnaden är att marknaden i regel är motiverad att köpa det man erbjuder, skatter saknar (i de flesta fall) motsvarande attraktionskraft - även om de flesta inser behovet av skatter, men de flesta har synpunkter på hur de tas ut och hur de själva är föremål för dem.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vilken färjeresa och vilka typ av utsläpp?
Saxat från en annan artikel men samma info:

Kryssningsturismen har ökat enormt de senaste tio åren och skeppen blir större och större. De släpper ut mer avgaser än fem miljoner bilar som åker samma sträcka.

Ett vanligt kryssningsfartyg som står i hamn orsakar lika mycket utsläpp som om 688 tunga lastbilar skulle stå med motorerna igång på samma plats. De riktigt stora skeppen motsvarar ungefär 2000 lastbilar. Denna insikt har lett till protester i London inför en planerad hamn för kryssningsfartyg. Dessutom orsakar trafiken till kryssningsfartygen ytterligare utsläpp i centrala städer.

Enligt utsläppsanalytiker i Tyskland och Bryssel som The Guardian pratat med släpper ett skepp för knappt 9000 passagerare ut svaveldioxid motsvarande 376 miljoner bilar, koldioxid som 83 678 bilar och mer kvävedioxid än all trafik som passerar genom en medelstor stad. Det är dessutom summor som förväntas öka. 2006 åkte 15 miljoner människor med kryssningsskepp. Tio år senare var summan 24 miljoner passagerare.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Eftersom vi nu talar om fartyg och utsläpp så kan jag väl flika in dessa;


 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag läste det i någon tidning.
Vet inte vilken färja och gissar på att det var koldioxid de menade.
Det handlar definitivt inte om koldioxid, de utsläppen från färjetrafik är i samma härad som de från biltrafik, räknat per personkilometer.

Däremot har färjorna i genomsnitt betydligt större utsläpp av partiklar, svavel, kväveoxider och annat än vad bilarna i genomsnitt har. Och även om det är ett problem i sig så är det koldioxiden som bonus-malus i huvudsak handlar om, med växthuseffekten i åtanke.

Svavelutsläppen från bilar som tankar i Sverige m.fl. länder är åtgärdat för länge sen, för bensinbilar kväveoxider också sedan katalysatorns lansering. För dieslarna har det släpat efter med partiklar och kväveoxider men är på G.

Arbetet med minskning av fartygsutsläpp går betydligt trögare än det gjort för vägtrafiken. Det har väl att göra med att den är så internationell och besvärligare att reglera.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Till er alla vill jag skriva,,, det är helt ok att betala skatt men den ska vara relevant och rättvis.
Att höja vägskatt med ett par hundra % är inte ok.
Jag betalar gärna lite extra skatt, men sen ska ju skatten gå till rätt ändamål.
Skatt måste betalas om vi ska ha den svenska modellen.
Lägg energi istället på välfärd fusk, det är ju miljarder på div fusk.
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Vi är nog alla införstådda i att systemet med skatter är den modell Sverige har valt, men hur man tar ut skatter och hur de används är mer en fråga om hur man ser på frågor som solidaritet (som ju går åt båda håll), bidragssystem, åtgärder, vad som kan anses vara rimligt och skäligt (jämför med MPs ambition att vi ska vara världsbäst på utsläppsminskning). De stora svängningarna och osäkerheten om hur framtiden ser ut, och vad man som medborgare och konsument kan förvänta sig, gör naturligtvis sitt också, att köpa elbil/dieselbil/husbil i dag med rådande system och få betala straffskatt i morgon gör ju att många tvekar eller helt låter bli - och frågan är väl om det är den typen av vägledning medborgarna behöver.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Har skapat en tråd där detta (som inte har med TS att göra) kan debatteras vidare.

 

Uttalin

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
31800
Medlemskap
2024
Har under året sett att gamla trotjänare 30plus stigit mycket i värde det som var skrot pga. fukt och liknande och som hamnade på skroten är idag attraktiva objekt för renoverare. Ingen skatt Låg försäkring och besiktning vartannat år är en bra morot. Så skattehöjarna har fått en liten oväntad reaktion eftersom de omedvetet hjälper till att bevara vår veteranfordonspark.
Så sant
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Har gjort ett snabbt överslag och kommit fram till att den som efter den föreslagna höjningen köper en bil motsvarande vår får en höjning på knappt 5 procent. Skatten blir då 37.918 kronor under de 3 första åren.

Själva betalar vi 6.474 kronor får vår bil, som är av 2016 års modell.

Pålle
Det är tur det är så smidigt att ställa av för att spara pengar när man inte är på resa.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
En viss tysklandsfärja drar vid 16,4 kn 137 l/nm och vid toppfart 22 kn nära 400 l/nm nm=sjömil= 1852m
Frågan är om man jämför vad alla de motorfordon som färjan medför skulle dra om de kördes motsvarande sträcka? Jag vet att jag sett tabeller över utsläpp och energiförbrukning per tonkilometer gods för väg, järnväg och sjöfart och då är sjöfart klart bäst följt av järnväg medan lastbilar kommer långt efter!
 
Toppen