• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regeringen avsätter 75 miljoner för en hållbar besöksnäring

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läser ett pressmeddelande från regeringskansliet, att Regeringen ger Tillväxtverkets i uppdrag att genomföra insatser för omställning och utveckling för en hållbar besöksnäring och till det tillskjuter man 75 miljoner kronor.

Det nya ledordet inom besöksnäringen är ”hållbar turism”, något som svensk besöksnäring kan bli ett föredöme i konkurrens med andra mera traditionella turistdestinationer. Vi har naturen och det finns redan mycket kunskap och erfarenhet bland de som arbetar med detta i Sverige.

Här kommer vi in, husbilsturismen är ett miljösmart och hållbart sätt att turista, i jämförelse med många andra former av fritidsaktiviteter. Vi får hoppas att det är destinationer och entreprenörer som ser vår mobila fritid som hållbar turism, miljösmart och som gynnar lokalsamhället och ansöker om pengar hos Tillväxtverket för att utveckla och skapa något som lockar oss till besök.


Tommy
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
även jag är fundersam om det finns pengar kvar när byråkrater har lagt ner en massa snack över matborden lite överallt i sverige , men som vanligt hos oss lever hoppet kvar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Alla kanske inte är så blåögda som vissa och har erfarenhet av var miljonerna trillar. Sen är frågan om det mitt i värsta pandenim ge pengar till folka som ska dra hit turister, Hej det är långt ifrån över spara pengarna till nästa år 2022.
Enda sak jag kan stödja är bra ställplatser för där är vi ljusår från t.ex. tyskland. skapar bra jobb också .
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag tycker att det är bra att man satsar när vi efter pandemin behöver komma igång igen. Ju mer turismaktiviteter vi kan få inom landets gränser desto bättre är det för vår ekonomi. I smålandsregionen har man ju fått pengar för att satsa på husbilsturismen och det kommer ju oss direkt tillgodo.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja tänk om det fanns en bra ställplats i vårt vackra landskap en massa husbilar passerar förbi på 51an från örebro till norrköping och e4 där. Men vad jag vet finns ingen ställplats ens i norrköping en stad som inte är så liten men både motala och vadstena har klarat det utan extrapengar, kanske räcker en påse riktade pengar som motivering.
Borde ju finnas ställplatser som ett pårlband runt E4 genom vårt land. Husbilslivet är ju inte förknippat med corona spridning snarare tvärtom. Mitt misstroende för politiker härstammar inte så lite från skolvärlden där pengar bara försvann i min närhet fanns det öronmärkta pengar från skolverket som stals från budgeten men ingen vågade påpeka det eftersom rektorerna som hade fått hand om lönerna hotade helt öppet. Välkommen till verkligheten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Under nästan alla mina år som vuxen har jag gillat att resa... Men under de sista 10åren har jag fått se turismens skadliga i verkningar på områden.
Så för mig är turismen livsfarlig för vårt framtida överlevnad...... Och den borde egentligen förbjudas på de flesta ställen.
Naturen i sig själv stärks inte av turismen.... Däremot stärker några business män sin ekonomi på den skadliga effekten turismen har på vår miljö... .

Titta gärna på detta.. .
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Ja tänk om det fanns en bra ställplats i vårt vackra landskap en massa husbilar passerar förbi på 51an från örebro till norrköping och e4 där. Men vad jag vet finns ingen ställplats ens i norrköping en stad som inte är så liten men både motala och vadstena har klarat det utan extrapengar, kanske räcker en påse riktade pengar som motivering.
Borde ju finnas ställplatser som ett pårlband runt E4 genom vårt land. Husbilslivet är ju inte förknippat med corona spridning snarare tvärtom. Mitt misstroende för politiker härstammar inte så lite från skolvärlden där pengar bara försvann i min närhet fanns det öronmärkta pengar från skolverket som stals från budgeten men ingen vågade påpeka det eftersom rektorerna som hade fått hand om lönerna hotade helt öppet. Välkommen till verkligheten.
Har du påtalat för dina politiker på orten där du bor att detta vore något att satsa på?
 
F

F.d. 22252

Guest
nej den enda politiker jag pratat med var vår skolminister under moderaternas styre han gick tyvärr bort vi är 1948 bägge två han var väldigt trevlig och vi hade ett bra samtal. Där jag bor bör man vara infödd jag är inflyttad så ingen kontakt med de styrande.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, det är väl inget gnäll om vi är trötta på vissa saker i den politiska tillståndet som råder i sverige , jag har levt i dalarna i 30 år så jag håller med bengtic ni ska inte komma o lära oss något ,titta på gruvans ställplats när blir det klass på den så det går att kallas som plats överhurudtaget, då blir det mindre på lugnets camp o det får vi passa oss för, så är verkligheten i sverige
 
Toppen