• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Referenspulsgivare Speed sensor

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,0 JTD
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: 544 CK
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Elektronik
Håller på att montera en farthållare från PDQ men kan inte hitta lämpligt ställe att få fram signal från referenspulsgivaren (speed sensor). Den skall enligt uppgift finnas på ovansidan av växellådan och ha tre kontakter men jag hittar endast en givare med två ledningar. Kan det vara den omtalade backljuskontakten där man fyller växellådsolja?
På ovansidan av växellådan finns även en svart "plasthistoria" som gå att rotera men den har inga ledningar. Vad kan det vara?
Är det någon som vet om den referenspulsgivaren kan sitta någon annanstans på växellådan eller annorstädes. Det är en av de första årgångarna med den nya växellådan så risken finns ju att någon modifiering har skett.
Finns det någon annan ledning man kan hitta hastighetssignalen utan att behöva plocka ner hela instrumentbrädan?

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
PÅ min 2,3 JTD -06 fanns referenssignlen här:
Det finns tre st. kontaktstycken på instrumentpanelens baksida.
Ett av dom har 18 st. kontaktstift och är svart.

På den skall man koppla in på nummer 15 som är hastighetspulsen.

Om det stämmer för din bil vet jag inte men det kan vara värt att kolla. På min var det bara att lossa 2 st Torxsskruvar och fälla upp instrumentpanelen för att komma åt kontakterna !
// Göte J

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej EssoJ, den svarta plastmojen är troligen bara till för ventilationen av växellådan, och kontakten med två sladdar är säkert backljuskontakten som du misstänkte.

JANKRO.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Nu är det löst! Speed sensorn fanns strax intill vajern för hatighetsmätaren på baksidan av växellådan. Tre kablar, svart, röd och blå. Röd = 12 v +, Svart = jord, Blå = impulssignalen från speed sensorn. Så det var bara att hissa upp ena sidan så att man kom under och sedan löda fast en kabel på den blå leningen och vidar fram till anslutningen för farthållarens blå ledning.
Nu fungerar det hela till belåtenhet.
Kanske kan vara till hjälp för någon.
PDQ har ett bra pris ca 2500:- på en sats med en "manöverpinne" som är avsedd för högermontage men man kan montera den på vänster sida om man accepterar att texten kommer uppoch ner. Efter ett tag tänker man inte på det.
Ett hyfsat pris för att slippa hålla högerfoten stilla långa stunder.

EssoJ

PS Hittade på en engelsk sida tips om hur man testar speed sensorn. "Tändning" på. Leta upp kablarna. Stick en knappnål genom isoleringen och mät med en multimeter att det ligger +12 V på en kabel och jord på en annan. Den tredje är signalkabeln och om man kopplar multimetern mellan den kabeln och jord samt roterar hjulet sakta runt så varierar spänningen mellan 0 V och ca + 10 V. Det räcker att hissa upp ena sidan. Om man inte får den spänningsvariationen på signalkabel är speed sensorn kass och måste bytas.
DS

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025
Hej EssoJ
Är det denna # Farthållare AP-500 inklusive Manöverenhet UCM-01RH-B & kopplingsbrytare för endast 2495:00 inklusive moms. # som du monterat och är du nöjd med den?
Lennart

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Lodjuret skrev:
Hej EssoJ
Är det denna # Farthållare AP-500 inklusive Manöverenhet UCM-01RH-B & kopplingsbrytare för endast 2495:00 inklusive moms. # som du monterat och är du nöjd med den?
Lennart

Ja, det är det. Och jag är mycket nöjd. Jag har en sk. box på motorn, så trots att det är en 2.0 så har jag fått upp motorn i ca 110 vilket gör att kraften räcker till. Kan även kör sakta med farthållaren inkopplad, 30 km/tim, vilket gör att de nya fartgränserna i tätorter inte är några problem att hålla.
Att texten blir upp och ner på manöverpinnen gör inget, man läser bara första gången sedan går det automatiskt.

EssoJ

Toppen