• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Redigera video

F

F.d. 52943

Guest
Vi har en video på dvd som vi vill redigera. Filformatet är .vob. Någon som känner till någon lättanvänd free- eller share-ware, som funkar i Win7 eller XP, och som kan användas av en fullständig amatör på området. Det enda som behövs är att klippa bort en del bitar.

Sv: Redigera video

Försök med Corel Videostudio som du kan ladda ned och använda på prov i 30 dagar.

Jag har installerat Corel Videostudio, men den verkar inte kunna läsa .vob filer. Kan man konvertera videofilerna till något format som funkar i Corels videoredigerare - verkar finnas en uppsjö av filer som funkar - dock inte .vob????:confused:

Jag gjorde en snabb test med denna EasyMPEG : MPEG/VCD/SVCD/DVD Real-Time Edit alltså inte Light versionen och det funka utmärkt att klippa en film direkt i vob. Enkelt var det också, i mitt tycke.
Full versionen är fri att använda i utvärderingssyfte.
Att konvertera från vob till avi kan medföra kvalitetsförsämringar.

Nu har jag testat att göra en nerklippt version av videon enl ovan. Gick lätt och smidigt.
Ytterligare ett par frågor:
På den ursprungliga DVDn var vobfilen uppdelad i ett antal lika stora filer på drygt 1 GB. Den sammanfogade och nerklippta filen blev 1,3 GB. Är den storleksskillnade betydelsefull/begränsande?
Det finns också några andra filer på DVDn - .IFO och .BUP. Vad är det? - behövs dom? - kan man bara byta ut .VOB filerna mot den nya editerade vobfilen och behålla resten?
:confused:

Nu har jag testat att göra en nerklippt version av videon enl ovan. Gick lätt och smidigt.
Ytterligare ett par frågor:
På den ursprungliga DVDn var vobfilen uppdelad i ett antal lika stora filer på drygt 1 GB. Den sammanfogade och nerklippta filen blev 1,3 GB. Är den storleksskillnade betydelsefull/begränsande?
Det finns också några andra filer på DVDn - .IFO och .BUP. Vad är det? - behövs dom? - kan man bara byta ut .VOB filerna mot den nya editerade vobfilen och behålla resten?
:confused:

En DVD skiva som är gjord för en simpel DVD-spelar till TVn måste ha denna uppbyggnad. Med register och inte för stora filer samt DVD-menyer.
Du kan läsa lite om det här under Directory and file structure.
DVD-Video - Wikipedia, the free encyclopedia

En dator däremot klarar helt andra uppbyggnader och filstorlekar så du måste bestämma dig för om skivan skall kunna spelas på de simplaste DVD-spelarna eller bara på en dator. I det senare fallet kan du bränna skivan med en ensam VOB-fil.

Lycka till!

Efter diverse prov har jag hittat en programvara som var enkel att jobba med och som fixade DVDformatet automatiskt - AVS video editor.

Nackdelen är att utvärderingsversionen lägger på en banner i bild som återkommer då och då med info om att programmet inte är aktiverat. Eftersom projektet var en engångsföreteelse för privat bruk har det i detta fallet ingen betydelse.

Tillbaka
Toppen