• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Redigera video

F

F.d. 52943

Guest
Vi har en video på dvd som vi vill redigera. Filformatet är .vob. Någon som känner till någon lättanvänd free- eller share-ware, som funkar i Win7 eller XP, och som kan användas av en fullständig amatör på området. Det enda som behövs är att klippa bort en del bitar.

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Redigera video

Försök med Corel Videostudio som du kan ladda ned och använda på prov i 30 dagar.

Jag har installerat Corel Videostudio, men den verkar inte kunna läsa .vob filer. Kan man konvertera videofilerna till något format som funkar i Corels videoredigerare - verkar finnas en uppsjö av filer som funkar - dock inte .vob????:confused:

F

F.d. 52943

Guest

Jag gjorde en snabb test med denna EasyMPEG : MPEG/VCD/SVCD/DVD Real-Time Edit alltså inte Light versionen och det funka utmärkt att klippa en film direkt i vob. Enkelt var det också, i mitt tycke.
Full versionen är fri att använda i utvärderingssyfte.
Att konvertera från vob till avi kan medföra kvalitetsförsämringar.

Nu har jag testat att göra en nerklippt version av videon enl ovan. Gick lätt och smidigt.
Ytterligare ett par frågor:
På den ursprungliga DVDn var vobfilen uppdelad i ett antal lika stora filer på drygt 1 GB. Den sammanfogade och nerklippta filen blev 1,3 GB. Är den storleksskillnade betydelsefull/begränsande?
Det finns också några andra filer på DVDn - .IFO och .BUP. Vad är det? - behövs dom? - kan man bara byta ut .VOB filerna mot den nya editerade vobfilen och behålla resten?
:confused:

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Nu har jag testat att göra en nerklippt version av videon enl ovan. Gick lätt och smidigt.
Ytterligare ett par frågor:
På den ursprungliga DVDn var vobfilen uppdelad i ett antal lika stora filer på drygt 1 GB. Den sammanfogade och nerklippta filen blev 1,3 GB. Är den storleksskillnade betydelsefull/begränsande?
Det finns också några andra filer på DVDn - .IFO och .BUP. Vad är det? - behövs dom? - kan man bara byta ut .VOB filerna mot den nya editerade vobfilen och behålla resten?
:confused:

En DVD skiva som är gjord för en simpel DVD-spelar till TVn måste ha denna uppbyggnad. Med register och inte för stora filer samt DVD-menyer.
Du kan läsa lite om det här under Directory and file structure.
DVD-Video - Wikipedia, the free encyclopedia

En dator däremot klarar helt andra uppbyggnader och filstorlekar så du måste bestämma dig för om skivan skall kunna spelas på de simplaste DVD-spelarna eller bara på en dator. I det senare fallet kan du bränna skivan med en ensam VOB-fil.

Lycka till!

F

F.d. 52943

Guest

Efter diverse prov har jag hittat en programvara som var enkel att jobba med och som fixade DVDformatet automatiskt - AVS video editor.

Nackdelen är att utvärderingsversionen lägger på en banner i bild som återkommer då och då med info om att programmet inte är aktiverat. Eftersom projektet var en engångsföreteelse för privat bruk har det i detta fallet ingen betydelse.

Toppen