• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Recalls

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.430
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Recalls

Som sagt var, plocka fram dem som vill hålla i frågan så ordnar vi en grupp. När gruppen har tagit fram ett konkret förslag i ämnet, då först kan styrelsen ta ställning hur man går vidare.
Använd "kontakta oss" längst ner på sidan eller skriv till någon i webadm och anmäl vilken grupp du vill medverka i. Om det är en befintlig grupp så avgör de som redan är med i gruppen ifall de anser sig behöva fler deltagare.

Helt rätt i vad Gunnar skriver att NI som vill ta tag i frågan ordnar web en arbetsgrupp "Recalls".

Även det Michael skriver, att här behövs inte en byråkratisk process för att starta upp en arbetsgrupp är så sant. Det finns tillräckligt med sånt hos många i sitt arbetsliv.
Det behövs inga beslut från styrelsen för att ni ska diskutera frågor i olika ämnen.

Som Vickan sedan skriver; Jag tror därför, att det måste börja i den änden; att styrelsen uttrycker sin uppfattning att detta måste vi ta tag i och bilda en grupp för, i stora drag skissar hur denna ska arbeta, målsättning, tidsramar och redovisning av resultat, ev hinder och problem på vägen, ytterligare resursbehov mm mm.
Det är ingen metod vi ska tillämpa, att ge medlemmarna order om vad de ska eller inte ska göra. Vill ni sedan inom arbetgruppen tillämpa det så är det frivilligt från er själva.

Husbilsklubben.se är inget företag eller myndigheter, som behöver arbeta efter det sättet, vi ska inte glömma bort att detta är en intresseförening.

Så vill ni att web ordnar en arbetsgrupp om "Recalls" så meddela dem.

Kommer arbetsgruppen sedan fram till något man vill gå vidare med i klubbens namn, så är det bara att förankra det hos styrelsen innan man går vidare med det.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Recalls

Visst vet jag också att HBK är en intresseförening.

Vad jag har försökt få fram, är min uppfattning att styrelsen bör känna av och signalera vad som är viktigt för klubbens medlemmar, utöver allt det självklara att vårda det gemensamma intresset.

Inte har jag föreslagit att föreningen ska agera som ett företag, där styrelsen ger medlemmarna order. Det jag har önskat mig för en arbetsgupp som den eventuellt aktuella är, att styrelsen inte bara ska tillåta att den bildas och arbetar, utan också ett slgs stöd för att det nog är ett angeläget ämne för de flesta.

Men, det är väl fel tänkt, och man får väl t v och som hittills jaga sanningen själv!! Det blev liksom litet svart i rutan nu.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Recalls

Recalls i all ära
Varför tar ingen som vet så mycket i detta ämne tag i det?
Jag som novis skulle kanske också vilja ta del av detta.
Skriver som en annan person sansa er.
Ha en bra kväll
Hasse:wub:
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Recalls

Hasse.

Svaret är nog att det inte än så länge, framkommit någon som kan så mycket om recalls.

Precis som Dig hoppas jag på att det dyker upp någon i tråden som kan det här på sina tio fingrar.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Recalls

Helt rätt Carina husbilsklubben.se är en intresseföening, mycket framgångsrik och fin sådan
hoppas det så förblir,det är nog medlemarns önskan. Som du också nämnde företag myndighet
byråkrati stadgar, har vi alla nog av i vardagslivet. För egen del som mångårig företagare inom
transportbranchen med dess byråkrati,och numera är jag pensionär och medlem i en fortsatt fin
husbilsklubb.

Recalls ett ämne som alla andra. Mvh.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Recalls

Hej.

Recalls är inte ett ämne som alla andra. I alla fall inte för mig.
För den som har betalat över en halv miljon för en husbil känner säkert ett stort behov att ha kontroll...
Denna tråd är mycket mer värdefull än mycket annat i detta forum.

Hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Recalls

Hej.

Jag ser bland ämnesgrupperna att nu finns det ett ämne som heter Recalls.
Bland annat läser jag i ett inlägg: "Ett rör i servostyrningen skall kontrolleras".
Vilka bilar och årsmodeller handlar det om?
Denna info säger faktiskt inte mig någonting!
Ofullständig info ger bara dåliga vibbar i magtrakten.

Måtte det dyka upp någon som kan det här med recalls...

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Recalls

När det gäller recalls så är det svårt att kolla själv då det kan gälla en specific serie . Så ända man kan göra är att ringa till närmaste Fiat verkstad ge dom din chassinummer . Dom kan enligt uppgift kolla det enkelt . Annars an man själv mejla till OOB med chassi nummer om och ifall vilka recalls det finns till just din bil .

Knausen ser att du har 2006 fiat då jag antar att garantin håller på gå ut så det är hög tid att kolla genom bilen att det inte finns fel som går på garanti .
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Recalls

Jag föreslår service@oob.se som frågelåda. Jag kollade med en verkstad och dom hittade inget på mitt chassie trots ett nytt datasystem. OOB svarade direkt med med en PDF fil med alla recalls
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Recalls

Om man har en ny husbil som man har betalat 500.000 kr för eller ännu mer och med nybilsgaranti, den servar man givetvis på en märkesverkstad.
I och med servicen åtgärdas aktuella recalls. Det är så systemet skall fungera.
Det finns ju både officiella recall och insiders recall.
Missar man dom repartionerna under garantitiden får man betala det dyrt i framtiden.
Bilen är i mina ögon mer värd med verkstads-stämplar i serviceboken.
Hälsn. Krister. :mcride:
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Recalls

Hej.

Tack för mailtipset!

Det stämmer att jag har en 06:a. Garantin går ut i år och sköta service ska jag göra på en märkesverkstad. Problemet om det nu är ett problem är att min husbil som jag köpte i höstas, inte gått mer än 180 mil. Bytte olja och filter efter jag köpt bilen i höstas, men måste erkänna att det kändes fel att lämna in bilen för service.

Problemet är väl större för dem som av någon anledning inte kommit med i rullorna. Det hoppas jag att min bil är då den är "Svensksåld".

Nu ska jag maila och hoppas att inte alla andra Fiatägare gör samma sak ikväll...

Knausen

(Återkommer hur det gick för mig)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Recalls

Hej igen.

På mail har jag fått svar från Olle Olssons bil. Sveriges generalagent för Fiat heter väl så?

De svarade mycket vänligt och snabbt!

De kallar det för återkallningskampanjer och i mitt fall så fanns en kampanj med nummer 5154: "Montering av skyddsplåt på torpedväggen".

De skriver vidare: Kontakta en auktoriserad Fiat-verkstad för vidare besked och tidsbokning för åtgärd.

Detta har jag nu gjort och fick samma trevliga bemöttande hos min lokala Fiatverkstad.

Jag testade dem och bad dem kolla om det fanns recalls på min bil och det var inga problem för min lokala Fiatverkstad. Det tog ca 2 minuter och samma besked infann sig och nu är delar är beställda. Verkstadsbesök väntar på ca en timme när bilen blir påställd.

Vid viktiga recalls går meddelande ut direkt till kund. Vid lite mindre allvarligare fel så är det verkstaden som ska kolla detta vid service. Det är ju aldrig fel att påminna men jag har fått stort förtroende för "min verkstad".

Tack för råd och tips!
Hjärtat slår normalt igen och fjärilarna i magtrakten har försvunnit.

Hälsningar
Knausen
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Recalls

Fick i juli förra året meddelande från Italienska bil per brev att lämna in min Kabe 06a för Kampanj 5154, beställde tid och fick värmesköld monterad.

Den hade då inte tidigare varit på auktoriserad verkstad.

Hälsningar Roger
 

sonyLT

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Sv: Recalls

Fick snabbt svar från Italienska Bil AB
Är det någon som vet vad kampanjer 5248 är ( Recalls )
Sonny
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Recalls

Kampanj 5248 är byte av en säkring som sitter på batteriet och som har visat sig för liten så att den i vissa fall har bränts av. En säkring CAL4 skall bytas till CAL5.

Hlsn
Evert H
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen