Sv: Recalls
Knausen och många andra - kolla bl a tråden "Sållet ..... nästa steg" samordnat av "Angan".
Därutöver kan jag informera om mina egna erfarenheter hittills. Jag är en av de berörda av "Sållet" -problematiken, har gjort en formell reklamation till husbilsföretaget Codat i Fritsla. De vet i princip ingenting och vill nog komma undan allt tänkbart ansvar och skyller och hänvisar kors och tvärs till Fiat här och där, men "hoppas naturligtvis att allt ska kunna lösa sig självt genom en högre makt osv"
Fiat -verkstaden här i Kungsbacka har informerat om
att de svenska fabrikaten Kabe och Nordic "är med i ett fungerande system", kallas till alla aktuella recalls initierade av Fiat centralt. Dessa bilar är s k direktimporterade bilar, som Fiat-organisationen tar fullt ansvar för
att vissa andra husbilsföretag i Sverige har sett till att de bilar, som de har "sidoimporterat" till Sverige, ändå finns med på Fiat-organisationens (Olle Olsson-bolagen, Upsala) listor och därför också kallas till aktuella recalls
att andra, i Sverige sålda bilar, inte finns med på några sådana listor annat än dom, som säger att Fiat i italien har sålt dom och dom bilarna till t ex Bürstner, Adria, Dethleffs m fl. Slutkunderna i t ex Sverige finns inte med på några listor ö h t och får följaktligen inte heller några kallelser till recalls. Köpare av en sådan bil kan, om han är trött på att sitta och vänta, gå till en svensk Fiat-verkstad, uppge sitt reg.nr och be verkstaden i fråga, via Olle Olsson-bolagen, ta reda på om den bil han köpt av t ex Codat i Fritsla ev finns med på någon lista aktuell för eventuella recalls. Det gjorde jag, och det har andra i klubben gjort. Och då kom beskedet, att visst tusan ska det ske ett antal recalls/åtgärdanden på min bil också!!!!! Tid beställdes och så utfördes de aktuella åtgärderna.
Vilka är då de väsentliga slutsatserna att dra av dessa erfarenheter?? Jo, oberoende av var och och av vem man köpt husbilen, är det nog bara ens eget ansvar och initiativ att via generalagenten och bilfabriken någonstans därute i Europa, vaska fram klara besked om man är på de rätta listorna eller inte. Om man inte existerar formellt, så kan det gå rakt åt pipsvängen, man blir inte kallad och de aktuella åtgärderna blir inte utförda och - det kan bli dyrt för den enskilde husägaren när garantitiden löpt ut.
Det har omvittnats många gånger tidigare, inom HBK och andra föreningar, hur dåligt ansvarsfördelningen fungerar ur konsumentens perspektiv, och att det måste bli en ändring. Det gäller fortfarande, och man kan ju hoppas, att Husbilsklubben.se, unikt i sitt slag hittills vad medlemsantal, effektiv hemsida och entusiasm beträffar, ska kunna ta tag i en så grundläggande fråga för husbilslivet! Efter årsmötet bör en särskild grupp delegeras att jobba med frågan; och visst ställer jag själv upp - i en rätt sammansatt grupp, som har styrelsens uppbackning.