• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Recalls

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

När man läser här i forumet så nämns det ibland "recalls".
Finns det någon sajt på Internet där man kan kolla om det finns Fiat-recalls på våra bilar?
Vad jag förstår så är varje fordon unikt och man söker väl på chassi eller motornummer?
Andra husbilägares recalls gör mig bara "nervös". Jag vill veta hur det förhåller sig med just min bil.

Hur får Ni tag på era recalls?

En undrande Knausen
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Recalls

Hittade nedanstående länk i ett annat inlägg. Visserligen recalls för engelska marknaden, men bilarna skiljer sig inte så mycket. Går inte att söka på chassinr vad jag vet, men lite info kan man få.
Tex stämde det att vi haft en recall om utbyte av spolarmunstyckena i vår Vectra pga kortslutningsrisk.

VOSA - Vehicle Recalls
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Recalls

Säkraste sättet är att ta direktkontakt med kundcenter hos biltillverkaren.

Om man inte får svar där måste man gå "långa vägen" via serviceverkstad - generalagent.
Kräv då skriftlig kopia på den fil som dom får upp på dataskärmen från fabriken där alla data framgår.


Trevlig helg

Melle
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Recalls

Knausen och många andra - kolla bl a tråden "Sållet ..... nästa steg" samordnat av "Angan".

Därutöver kan jag informera om mina egna erfarenheter hittills. Jag är en av de berörda av "Sållet" -problematiken, har gjort en formell reklamation till husbilsföretaget Codat i Fritsla. De vet i princip ingenting och vill nog komma undan allt tänkbart ansvar och skyller och hänvisar kors och tvärs till Fiat här och där, men "hoppas naturligtvis att allt ska kunna lösa sig självt genom en högre makt osv"

Fiat -verkstaden här i Kungsbacka har informerat om

att de svenska fabrikaten Kabe och Nordic "är med i ett fungerande system", kallas till alla aktuella recalls initierade av Fiat centralt. Dessa bilar är s k direktimporterade bilar, som Fiat-organisationen tar fullt ansvar för

att vissa andra husbilsföretag i Sverige har sett till att de bilar, som de har "sidoimporterat" till Sverige, ändå finns med på Fiat-organisationens (Olle Olsson-bolagen, Upsala) listor och därför också kallas till aktuella recalls

att andra, i Sverige sålda bilar, inte finns med på några sådana listor annat än dom, som säger att Fiat i italien har sålt dom och dom bilarna till t ex Bürstner, Adria, Dethleffs m fl. Slutkunderna i t ex Sverige finns inte med på några listor ö h t och får följaktligen inte heller några kallelser till recalls. Köpare av en sådan bil kan, om han är trött på att sitta och vänta, gå till en svensk Fiat-verkstad, uppge sitt reg.nr och be verkstaden i fråga, via Olle Olsson-bolagen, ta reda på om den bil han köpt av t ex Codat i Fritsla ev finns med på någon lista aktuell för eventuella recalls. Det gjorde jag, och det har andra i klubben gjort. Och då kom beskedet, att visst tusan ska det ske ett antal recalls/åtgärdanden på min bil också!!!!! Tid beställdes och så utfördes de aktuella åtgärderna.

Vilka är då de väsentliga slutsatserna att dra av dessa erfarenheter?? Jo, oberoende av var och och av vem man köpt husbilen, är det nog bara ens eget ansvar och initiativ att via generalagenten och bilfabriken någonstans därute i Europa, vaska fram klara besked om man är på de rätta listorna eller inte. Om man inte existerar formellt, så kan det gå rakt åt pipsvängen, man blir inte kallad och de aktuella åtgärderna blir inte utförda och - det kan bli dyrt för den enskilde husägaren när garantitiden löpt ut.

Det har omvittnats många gånger tidigare, inom HBK och andra föreningar, hur dåligt ansvarsfördelningen fungerar ur konsumentens perspektiv, och att det måste bli en ändring. Det gäller fortfarande, och man kan ju hoppas, att Husbilsklubben.se, unikt i sitt slag hittills vad medlemsantal, effektiv hemsida och entusiasm beträffar, ska kunna ta tag i en så grundläggande fråga för husbilslivet! Efter årsmötet bör en särskild grupp delegeras att jobba med frågan; och visst ställer jag själv upp - i en rätt sammansatt grupp, som har styrelsens uppbackning.
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Recalls

Bra!
Utan Husbilsklubben.se och all den information vi har fått genom detta forum hade vi stått oss ganska slätt gentemot husbilsföretag och Fiat. Det är nog den bäst investerade "hundring" jag någonsin har gjort!
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Recalls

Hej Vickan.

Jag har inte en Fiat 07 men har full förståelse för den frustration som infunnit sig. Jag tar fasta på dina slutord och hoppas att en särskild grupp delegeras att jobba med frågan...
Det kommer naturligtvis fler fel och brister i framtiden och då bör vi som konsumenter stå väl rustade så att vi kan hantera reklamationer.
Det slår mig tanken att det kanske behövs skriva en motion till årsmötet så vi får en grupp som kan ta ett samlat grepp om recalls och alla frågor om detta.

Hälsningar
Knausen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Recalls

Det behövs inga motioner, det gäller bara att någon erbjuder sig att ta hand om frågan och gruppen.

Inte finns det väl någon som som förväntar sig att det är styrelsen som skall göra allt jobbet?
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Recalls

Hej Gunnar.

Du har säkert rätt i det, men för att en fråga inte ska drunkna i alla trevliga förslag tycker jag att det är bra med motioner i viktiga frågor så att frågan lyfts fram och är genomarbetad till årsmötet.

Den här tråden får gärna förutom att svara på min frågeställning längst upp också användas för att diskutera hur vi gör för att få fram en bra recallsgrupp.


Hälsningar
Knausen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Recalls

Jag kan inte se vad en motion skulle göra för skillnad. Även om frågan väcks i en motion så måste någon intresserad sköta den. Finns inte den intresserade personen så dör frågan i alla fall.

På bla första sidan finns en ruta "Arbetsgrupper", dit anmälar man sig om man är vill arbeta med frågor som intresserar. Finns inte just "Din" arbetsgrupp så skapar vi en.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Recalls

Det är OK, Gunnar, så måste det gå till. Men vi är nog många, som är beredda att "jobba" och dra i viktiga frågor, men som ändå vill ha något slags OK - go ahead från styrelsen för att ge det hela en slags formell status. Så att övriga medlemmar vet, att där finns en grupp som jobbar med frågan, har styrelsens mandat tills vidare ev beslut kan fattas för nästa steg och dit man kan vända sig med värdefull ytterligare info i ämnet

Styrelsen ska inte vara för blyg och tillbakadragen när det gäller väsentliga ämnen att dra i. En av dess viktigaste, och svåraste uppgifter är just att styra upp vilka frågor klubben bör och måste jobba med.
Det där med gratulationer, träffar, reseskildringar, bloggartade ämnen och diverse andra trevligheter lär nog av egen spontan kraft vara självgående och har naturligvis också sitt berättigande.

Det ska inte stå i något slags motsatsställning till tunga, viktiga ämnen av "svårare" art. Jag hoppas att HBK ska omfatta både och!!!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Recalls

Som sagt var, plocka fram dem som vill hålla i frågan så ordnar vi en grupp. När gruppen har tagit fram ett konkret förslag i ämnet, då först kan styrelsen ta ställning hur man går vidare.

Använd "kontakta oss" längst ner på sidan eller skriv till någon i webadm och anmäl vilken grupp du vill medverka i. Om det är en befintlig grupp så avgör de som redan är med i gruppen ifall de anser sig behöva fler deltagare.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Recalls

Lite off topic men kanske en tanke som klargör ett fenomen som dyker upp då och då, inte minst i denna eminenta klubb. Det jag syftar på är folkrörelsearvet som är starkt förankrat i den svenska folksjälen och i folkhemmet. :) I Sverige gör man inget utan att en styrelse är organiserad och utvald av ett årsmöte. Ingen gör något utanför denna modell för då riskera man att få ta alla smällar på eget huvud istället för att kunna dela dem med de andra i den (folk)valda gruppen.

Man kan ha vilka tankar som helst folkrörelsearvet men jag tror att man måsta räkna med detta fenomen för att kunna ta till sig andra sätt att verka. Som t.ex. att någon säger: Jag är villig att axla ett ansvar utan att ha mandat från någon annan!

Husbilsklubben.se fungerar, som jag uppfattat det, en aning annorlunda än folkrörelsetanken. Här finns det många som gärna vill att något skall göras och får uppmuntran till att ta tag i detta av andra enskilda utan att man först har dragit det i folkrörelsemaskineriet: årsmöte, protokoll, styrelse.

Husbilsklubben.se lever av intitiativ från enskilda utan formellt mandat och förväntar att den som är bra på något bidrar med sin förmåga och i sin egen kraft. Det är ganska "fräscht" men kanske lite annorlunda än vad vi är vana vid i vårt folkhem.

Det här är kanske den nya, datoriserade, tidens sätt att fungera. Snabba kontakter och snabba åtgärder. Den demokratiska processen tar för lång tid, lösningar på problem skall åtgärdas innan tiden har gått ifrån.

Är man bara medveten om detta och är beredd att ta eventuella smällar efter misstag på eget huvud, så fungerar det nog. (Tyvärr motverkas detta av våra medier som ständigt skall hitta någon att avsätta.)

Funderingar istället för melodifestival
av EssoJ
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Recalls

Hej igen.

Det här håller på att bli en tråd om vårt sätt att arbeta i husbilsklubben. Denna gång handlar det om recalls. Om någon månad har vi något annat viktigt ämne…

I jämförelse med andra länder runt omkring oss är vi nog mycket duktiga på att arbeta och genomföra de målsättningar vi har satt upp. Jag tror inte vi kan frångå principen att inte ha en styrande grupp som sätter upp målsättningar och visioner. Denna styrande grupp har en svår uppgift framför sig. Det kommer hela tiden upp många nya tankar och förslag och någon måste hålla taktpinnen. Jag kan inte tänka mig att någon vill sitta i den styrande församlingen utan att känna att man har ett samlat grepp om vad församlingen gör.

Jag måste ge Gunnar en eloge för allt engagemang som du visar i dessa frågor. Engagerade människor är en stor tillgång i en förening. Det blir spännande att se om vi har en recallsgrupp efter nästa årsmöte.

Vi skriver nu i ämnesgruppen ”Sköt om husbilen”. Här ska vi ge tips och råd hur man sköter om sin Husbil. Därför passar jag än en gång på att fråga hur Ni får tag på era recalls?

Smålänningen hade en spännande länk. Finns det fler?

Hälsningar
Knausen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Recalls

Vi kan ha den i redan idag, om någon anmäler sitt intresse att ta hand om den.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Recalls

Jag förstår inte varför det behövs en byråkratisk process för att starta upp en arbetsgrupp i något specifikt ämne, i detta fall recalls. Varför är det så svårt att bara anmäla sitt intresse och acceptera att det bildas en arbetsgrupp där dessa medlemmar kan arbeta i lugn och ro för att så småningom presentera ett resultat? Det är ju trots allt vi medlemmar som gör klubben.

Min inställning till husbilslivet är just friheten att, inom lagar och förordningars råmärken, kunna resa runt i omvärlden, träffa andra likasinnade och upptäcka nya platser och företeelser. Forumet och klubben ser jag som en möjlighet att hämta redan gjorda erfarenheter, få tips om hårdvara och mjukvara samt att kunna betala tillbaka detta genom att lämna mina erfarenheter och tips i den mån jag har några. Dessutom har jag, när jag så önskar, möjlighet att delta i de träffar som andra anordnar. Jag har inte engagerat mig i klubben för att bygga upp stela beslutsprocesser, hierarkiska strukturer och långsamma handläggningsvägar. Detta står enligt mitt sätt att se i motsats till själva essensen av ett fritt husbilsliv.

Observera att detta är mina privata funderingar och inte har något att göra med mitt uppdrag som HBK web.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Recalls

Nej, Gunnar och andra, enligt min mening ska en sådan grupp och dess målsättning och status inte bildas. Så enkelt är det nog inte, att en bara säger - jag tar det. Utan att veta vilka övriga som ingår i gruppen och utan att veta vad styrelsen och medlemmarna anser behöver ska göras.

Med ledning av vad som framkommit i tråden "Sållet Fiat"-trådarna och på flera andra vägar, så kan vi klart konstatera, att det finns avsevärda brister i hurhusbilsbranschens olika aktörer hanterar garanti- och ansvarsfrågorna. Där ingår bl a "recalls"-rutinerna, dvs det ansvar för att försålda nya och begagnade bilar kallas till och får de nödvändiga åtgärdanden. De som är själva grunden för attgarantier ska gälla och för att bilens rätta värde upprätthålls.

Jag menar, att det här en tung och väsentlig del av husbilslivet, som angår oss alla och, som HBK-styrelsen måste förhålla sig till, ta ställning till hur den bör hanteras inom klubben och ev i samverkan med andra klubbar för största möjliga kraftsamling.

Jag tror därför, att det måste börja i den änden; att styrelsen uttrycker sin uppfattning att detta måste vi ta tag i och bilda en grupp för, i stora drag skissar hur denna ska arbeta, målsättning, tidsramar och redovisning av resultat, ev hinder och problem på vägen, ytterligare resursbehov mm mm.

Därefter kan intresserade anmäla sig att ingå i gruppen, vilk a naturligvis ska besitta så mycket erfarenhet och kunnande som möjligt, utöver ett allmänt intresse. Där måste absolut ingå folk med extra god datakunskap. Att vara sammankallande för en på det viset sammansatt och kompetent grupp är nog inte så svårt. Men att vara det för en grupp utan allt detta, kan nog vara både jobbigt och snudd på meningslöst.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Recalls

Därefter kan intresserade anmäla sig att ingå i gruppen, vilka naturligvis ska besitta så mycket erfarenhet och kunnande som möjligt, utöver ett allmänt intresse. Där måste absolut ingå folk med extra god datakunskap. Att vara sammankallande för en på det viset sammansatt och kompetent grupp är nog inte så svårt. Men att vara det för en grupp utan allt detta, kan nog vara både jobbigt och snudd på meningslöst.

Där träffade du huvudet på spiken. Det är just detta vi saknar resten är i princip redan klart.

Gruppen kan bildas på en gång när styrelsen/webadm vet vem som vill ingå. Det är gruppen som måste arbeta fram målsättningen och vad man vill uppnå, det kan inte styrelsen göra. Vad som åligger styrelsen står i stadgarna.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Recalls

Hej igen.

I inlägg nr 13 försökte jag vrida tillbaka tråden mot min ursprungliga fråga.

Intresset för hur recalls och andra viktiga frågor ska hanteras i klubben verkar ha större dignitet. Detta är naturligtvis mycket viktigt och låt oss gärna fortsätta diskutera dessa angelägna frågor. Med spänning väntar jag därför också på styrelsens syn och tankegångar.

I väntan på styrelsens inlägg i dessa viktiga frågor så passar jag på att kungöra att jag fortfarande är mycket intresserad av recalls.
Har Du erfarenheter i detta ämne så suger jag åt mig som en svamp…

Hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Recalls

Knausen m.fl.:
Någon form av samordning behövs nog annars tappar vi bort oss i alla trådar.
En enskild medlem på ett engelskt forum har på eget initiativ gjort en sida som uppdateras kontinuerligt efter vad som framkommer i övriga trådar på forumet angående Fiat-problemen. Titta in på denna då och då! Kanske finns svaret här:

Latest information on Fiat Ducato X2/50 'issues' Forums

Hlsn
Evert H
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Recalls

Alternativen är i huvudsak två, som jag ser det.

Alt 1 innebär att driftiga och initiativrika medlemmar / husbilsägare lyckas hitta genvägar / bakdörrar till Fiat-organisationens recall-program och där får vetskap om recalls, som vi alla borde få ändå, men som vi av diverse skäl och p g a borttappad upplistning av slutkonsumenterna inte får del av

Alt 2 innebär att vi inom HBK och i samverkan med andra klubbar lyckas få ändringar till stånd av existerande rutiner så att det säkerställs att vi är med på de rätta listorna. Därmed skulle eget jagande enligt alt 1 bli onödigt.
 
Toppen