• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RAW

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: RAW

Knarrevik
Jag håller givetvis med dig om att man ska försöka få tekniskt bra bilder. Och nu för tiden så behövs det inte så dyra kameror heller. Jag är med i en fotoklubb och lägger märke till att tekniken har en tendens att ta överhanden. Jag ville bara peka på att man inte ska glömma att själva bilden är viktig. :)
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: RAW

Den största fördelen med RAW och Lightroom är att "grundbilden" ligger hela tiden kvar så jag kan alltid gå tillbaka till ursprunget. Tar lite mer diskutrymme, men hårdiskar kostar så lite idag.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: RAW

Tack mina vänner! Nu har ni fått mig att gå tillbaka till RAW-formatet igen, efter en tid i Jpg:ens värld!
Jag har fått tag i Lightroom 3.3 som även fungerar till min D90 vilket inte version 1 gjorde.

mvh Lg
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: RAW

För att röra till det hela ytterligare:

Jag har nyligen upptäckt att LR inte är den optimala råkonverteraren för min Nikonkamera.

Jag har gått en kurs som Nikon anordnar, en utbildning i Nikons eget råkonverterringsprogram, NX2. Kan säga att jag trodde inte riktigt på det själv innan jag faktiskt blev överbevisad.

När jag hämtar in bilderna via NX2 får jag med mig all information som jag har ställt in i kameran. Närmare än så kan jag inte komma min tidigare analoga fotografering.

Nikon har speciella hemliga koder och nycklar till sina inställningar, vilket inte Adobe har tillgång till. Adobeprogrammet är "trimmat" till att komma så nära Nikons inställningar som möjligt, men nära är inte riktigt perfekt.
NX2 läser alla Nikons koder, programmet har helt enkelt alla nycklarna till koderna.

Eftersom jag är en f.d. analog fotograf sedan 1980, och är van att jobba analogt, hade jag hittat min film som passade mig bäst avseende färg, kontrast m.m. Denna film var Fuji Velvia 50, alla landskapsfotografers bästa vän.

När jag gick över till digitalt och RAW var besvikelsen stor, då jag trots att jag fotograferade som på den analoga tiden, fick lite gråa och kontrastlösa bilder. Efterhand hittade jag en "Landskaps" inställning i LR, men det var ändå inte som ett dia med dom mustigaste av färger och lagom kontraster.

Förklaringen är ganska enkel, för LR gissar sig till vilka inställningar beträffande kontrast, skärpa, vitbalans och exponeringskompensation jag har gjort i min kamera. LR skapar en slag virtuell JPEG bild, alltså en bild som egentligen inte finns, en slags katalogfil, där man applicerar dessa "gissningar. Alla ändringar sker i den s.k. katalogfilen, och inte råfilen, man rör alltså aldrig råfilen.
Detta har ju både för-och nackdelar. Fördelen är att råfilerna är orörda, man behöver inte spara kopior, och man sparar hårddiskutrymme. Nackdelen är att ändringarna som görs i den här "virtuella JPEG:en" egentligen inte är optimalt om man ska vidare med bilden till t.ex. tryck. Varje ändring gör att man förlorar pixelinformation.

Den kromatiska aberrationen t.ex. är påtaglig i LR, medan i NX2 existerar den knappast. Kromatisk aberration syns som blödande, ofta med lila ton, linjer längs med kanter med stor skillnad i kontrast. En ytterligare nackdel är att man måste hålla reda på vart katalogfilerna är i datorn, eftersom man inte kan se sina ändringar utan att man har katalogfilen. Försvinner katalogfilerna så är det bara att börja om med bearbetningen av alla bilder....:eek:
Jag har ca 45000 bilder och har tagit flera backups på både katalogfilerna och råfilerna.

NX2 däremot, läser av fullt ut alla inställningar, och man behöver egentligen inte göra nånting med bilderna. Den digitala framkallningen är redan gjord i kameran.
Nikon har s.k. bildkontroller i sina kameror. Att välja en bildkontroll är ungefär som det var att välja film förr.
Det finns flera olika förinställda bildkontroller att välja mellan, porträtt, landskap o.s.v.
Sedan kan man gå in manuellt och ytterligare justera skärpa kontrast o.s.v. om man vill. Det är inte alla bildkontroller som finns i kameran, men dom finns på Nikons hemsida att ladda ner till kameran.
Jag laddade ner Landscape, sedan har jag justerat den lite grann, så nu är den i stort sett exakt som filmen Fuji Velvia.
När jag sedan hämtar in mina bilder via NX2, behöver jag inte göra någonting, utom möjligen att beskära. Detta sparar naturligtvis oerhört mycket tid, dessutom så blir det så enormt mycket bättre.

NX2 jobbar direkt mot råfilen, alltså programmet skapar inte några låtsasbilder där ändringar görs. Detta betyder att man får ut maximalt av vad bilden har att ge, och man förlorar ingen information. Dessa ändringar sparas dessutom på ett sådant sätt att man man kan, precis som i LR, när som helst backa tillbaks i ändringarna oavsett om man stängt programmet däremellan eller ej. Man behöver alltså inte spara kopior.

Men, det finns faktiskt nackdelar med detta också.
LR är helt oöverträffat avseende katalogiseringen, överblicken och sökfunktionen. Där är NX2 inte ens i närheten.

Så jag har lite problem just nu hur jag ska kunna behålla det suveräna arbetsflödet som jag har i LR, men samtidigt få den oöverträffade råframkallningen i NX2.

Just nu så tar jag in allt i LR när jag har tagit bilder. Sedan plockar jag upp dom bilder som jag vill använda i NX2, sparar som TIFF om jag vill göra något med dom. Inte helt bra att göra så här, men tills dess att jag löst detta på ett vettigt sätt så kör jag så här.

Det stora misstaget jag gjorde när jag började med LR, var att importera alla råfiler somAdobes eget råformat, d.v.s. DNG. Jag tänkte att Adobe är ju såpass stort och kommer alltid att finnas kvar, så det filformatet är det mest gångbara. Den stora nackdelen är att i stort sett hela mitt digitala arkiv som är sparat som DNG råfiler, inte går att öppna i NX2. Hade jag från början sparat i Nikons eget råformat, NEF, hade jag helt enkelt kunnat öppna alla bilder som jag inte var nöjd med i LR i NX2 istället.
Men det är lätt att vara efterklok...

Men jag har nyligen fått nys om att det ska finnas ett plug-in program där man kan öppna en bild i NX2 innifrån LR. Detta vore ju optimalt, men jag har inte hittat detta än, och jag vet heller inte hur det skulle fungera fullt ut.

Det är konstigt, för när man tror sig veta allt om vad man håller på med inom den digitala världen, så upptäcker man plötsligt att så är inte alls fallet...:wub: Långt inlägg det blev, men det är svårt att förklara kortfattat...

Jag ska ge några exempel på vilka enorma skillnader det kan vara mellan samma bild, den ena öppnad i LR och den andra i NX2, visst är det så att om man håller på och skruvar tillräckligt länge på alla reglagen i LR, så kan man säkert nå nästan samma resultat till slut, men jag är ärligt talat inte ett enda dugg intresserad av att lägga timvis med tid framför datorn för att få mina bilder att se ut som dom gjorde vid fotograferingstillfället:

20110112.098.jpg

20110112.098-2.jpg

20110112.084.jpg

20110112.084-2.jpg

20110218.466.jpg

20110218.466-2.jpg
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: RAW

Dette var interessant. Vet du om det samme gjelder RAW-converteren i Adobe Photoshop og om det gjelder RAW-formatene fra flere kameraer enn Nikon?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: RAW

Det enda jag vet är att endast Nikons egen programvara för råkonvertering kan läsa ut all info från kameran till 100%. Inga andra råkonverteringsprogram än Nikon har tillgång till koder och nycklar från kameran.
Men råkonverteraren i PS skapar ju förmodligen inte katalogfiler, eftersom programmet inte jobbar på samma sätt som LR.
Men fortfarande återstår ju problemet med att inte få ut bilden så som du exakt har ställt in i kameran.
Vad gäller t.ex. Canon vet jag inte, men dom har troligtvis också en egen råkonverterare.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: RAW

Och när vi ändå pratar om digitala bilder, utan en kalibrerad skärm är det omöjligt att jämföra och diskutera bilderna, en bild som ser OK ut på min skärm kan se ut som en helt annan bild på någon annans skärm.
En kalibreringsutrustning kostar ca 1500-3000 kr, är enkel att använda och absolut nödvändig om man ska använda sina bilder till annat än att titta på i sin egen dator.
Ska man börja justera råbilder i LR eller en annan råkonverterare är det omöjligt utan att skärmen är kalibrerad.
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: RAW

Lasse J. Det är väl så, att du kan ställa in kameran på att ta en bild och få en RAW + en Jpeg samtidigt? Det är sedan valfritt vad du vill använda.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: RAW

Lasse J. Det är väl så, att du kan ställa in kameran på att ta en bild och få en RAW + en Jpeg samtidigt? Det är sedan valfritt vad du vill använda.
Jo men visst är det så. Men då bör man ha den inställningen hela tiden för man kan ju inte på förhand veta om det kan bli någon bra bild att skicka iväg på mailen.
Nä, mycket beror på att det blir ganska platskrävande med både Raw och Jpeg om man använder kameran mycket, dessutom ett förfärligt sorterande när man kommer hem, även om jag brukar ha en katalog för bara original.
Min stora hobby är bildbearbetning i CS5, därav mest Raw.
Lät det luddigt? då tycker vi lika.
Ha det...
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen