• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Raw eller jpeg?

F

F.d. 2944

Guest
Sv: Raw eller jpeg?

Jappe!
Du får ringa mig när du vill och fråga.
Har jag inte möjlighet att svara just då så ringer jag tillbaka.

Tänk på en sak!

Raw eller jpeg?

Det spelar ingen roll om inte kameran är med!

Hellre en taskig jpeg-bild än ingen alls.

Som min gamle mentor sa när jag jobbades som ass.

HÅLL KAMERAN RAKT!
RÄTT PLATS, LJUS OCH TID!

Han är rik! ;-))
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Raw eller jpeg?

Tycker förslaget med lite "fotoutbildning" var alldeles lysande!
Anmäler mig mer än gärna.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Raw eller jpeg?

Hej.... intressant läsning. Själv så fotar jag i jpeg ...... men skall prova raw.
mvh Stig
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Raw eller jpeg?

I många kameror och i de flesta bildprogram kan man ställa in komprimeringsgraden på sina jpg-bilder. Jag använder för det mesta "lossless encoding" vilket innebär att bilden inte försämras varje gång man sparar.

Dessutom skriver jag aldrig över den ursprungliga.

jpg.jpg
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Raw eller jpeg?

Bildkurser under sommaren kanske är mer intressanta.
Kanske kan vi yrkesfolk tillföra något?
Här kommer ett medlemsinitiativ! Kul? Näe?

Jag lägger in ett inlägg från ett yrkesmässigt perspektiv, talar om var man kan hitta mer information, och lägger ett förslag hur vi skall förkovra våra medlemmar.

Säger som på TV, vart är vi på väg?

Vad begär du mer?

Hej!
Du nämner bildkurser, på en naturskön plats, med Er proffs som stöd och lärare, att fotografera under dagen, samkväm och bildkritik under kvällen under trevliga former.
Detta tycker jag skulle vara ett väldigt trevligt arrangemang!

/Bosse
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Raw eller jpeg?

Klart vi skall ha det nu på senvåren.
Jag kommer i så fall att köra i mitt närområde så det blir ganska långt för dig att åka.
Ett upplägg skulle kanske kunna se ut så här.
Samling fredagkväll.
Fotografering lördag morgon och förmiddag.
Lunch
Bildredigering och bildkritik på eftermiddagen.
Grillning och samkväm på lördagskvällen.
Uppbrott söndag förmiddag.

Klart värt att fundera på.
Ludde! hänger du på i södra Sverige?
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Raw eller jpeg?

Det går tydligen att få fram toppenbilder även med jpg. Det har du bevisat!

Tack för vänligheten......jag kämpar barnivrigt på i denna "djungel" av för mig nya ord, termer och digitala utryck :msn_weird:. Men jag skall försöka sätta mig in i detta med RAW !

mvh Stig
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Raw eller jpeg?

Klart vi skall ha det nu på senvåren.
Jag kommer i så fall att köra i mitt närområde så det blir ganska långt för dig att åka.
Ett upplägg skulle kanske kunna se ut så här.
Samling fredagkväll.
Fotografering lördag morgon och förmiddag.
Lunch
Bildredigering och bildkritik på eftermiddagen.
Grillning och samkväm på lördagskvällen.
Uppbrott söndag förmiddag.

Klart värt att fundera på.
Ludde! hänger du på i södra Sverige?

Jag har svårt att binda upp mig en hel helg på våren, håller på med bokprojekt i år + några filmprojekt, jag är beroende av vädret att få vissa bilder på bestämda platser.
Jag är redan uppbokad på föreläsningar och fotoguidningar nu i vår, men kanske till hösten.
Jag är sån att jag sällan bestämmer nåt annat utöver det jag har bokat mer än en vecka i förväg...
/Ludde
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Raw eller jpeg?

Glad i hågen, efter att ha fått alla dessa synpunkter, skred jag till verket! Jag skulle prova på lite RAW-fotografering och vad händer. Jag stoppar in kortet i datorn med RAW- och jpegfiler och vill öppna dom i Canons RAW-program, Digital Photo Professional, varvid datorn hasplar ur sig följande:

E:\DCIM\100CANON\IMG_4927.CR2 är inte ett gilitigt Win32-program.

Giv mig styrka! Jag är förföljd av makterna! Hur gör jag nu?

Jappe

PS. RAW-filen gick inte heller att öppna i Photoshop efersom "det inte är rätt typ av dokument".
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Raw eller jpeg?

Du har med största sannolikhet en version av programmen som helt enkelt inte känner igen RAW-filen. RAW är inte en filändelse, utan ett bildformat. RAW-filen ser olika ut beroende på vilken kamera den är fotograferad med. Nikons RAW-filer är i NEF-format, men varje gång en ny kameramodell kommer ut på marknaden, måste programvarorna uppdateras för att kunna läsa filinformationen.
Din Canonkamera har antagligen kommit ut senare än den versionen du har på dina mjukvaror. Testa att ladda ner en uppdatering på nätet!

/Ludde
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Raw eller jpeg?

Jag använder väldigt sällan Raw. Har ett (1) 4GB-kort, och skillnaden är dryga 500 bilder i JPEG mot lite drygt 100 i RAW. Kör Canon 7D.
Angående seriebildstagning i 7D, uppdatera till senaste programvaran (2.0.0), så går det betydligt snabbare i RAW. :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Raw eller jpeg?

Jag köpte en ny dator! Håller på och joxar med den nu. Det är inte klokt vad mycket skit som finns i en ny dator och som måste avlägsnas innan man kan använda den!

Förhoppningsvis går det att få in Canons RAW-program i den!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Raw eller jpeg?

Det skall bli intressant att se resultaten av dina rawbilder.
Jag själv har blivit latare med åren och använder mest min iPhone till både exponering, framkallning, manipulering och ramtillverkning. Åtminstone har det blivit så på min Ölandsresa. Synd bara att skärpan på min gamla 4:a inte är helt up to date. 5:an blir nog skarpare?

photo-764576.jpg

Kalmar slott med iPhone
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Raw eller jpeg?

Jag har haft en del problem pga att min dator har windows7 och är 32-bit. Dessa gick att lösa genom att ladda ner rätt bit-version s/w.

Anitas dator dator är 64-bit, aldrig upplevt några problem.

Jag tror att de första windows7 datorerna baserades på 32-bit???

hälsning
jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Raw eller jpeg?

Det var en konstig dator! Full med obegripliga egendomligheter, filmstjärnor, damunderkläder och konungar, drottningar och prinsar och prinsessor! Jag borde ha begripit att endast tonårstjejer köper vita datorer! Den lämnar vi tillbaka i morgon och den här gången vill jag veta vad som finns inuti datorn innan jag köper den. Jag tänker inte låta mig luras av ett fagert yttre en gång till! Och den ska vara svart!

Jappe
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Raw eller jpeg?

Hahaha, underbart, fick du en returnerad dator som inte var rensad? :D <3
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Raw eller jpeg?

Nej, det skulle vara så! Dom tyckte väl att jag såg ut som fröken Svimfärdig och då tyckte dom att det var en passande dator för mig!

Giv mig styrka! Det här verkar bli lika segdraget som när jag skulle köpa standardzoom till kameran. Det fjärde objektivet dög!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Raw eller jpeg?

Startar ny tråd eftersom den här har utvecklats åt datorhållet!

Den nya trådens namn: XP - Windows 7 - windows 8

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Raw eller jpeg?

Jappe, nu kommer pekskärmen som jag förutspådde!

En typisk trevlig detalj hos Panasonic GX1 är hur lätt det är att via pekskärmen bestämma var i bilden som autofokusen skall mäta. Du kan alltså snabbt och smidigt lägga skärpan precis där du vill ha den.

Pekskärmen fungerar bra, vi använde den mest till att visa var i bilden vi ville lägga fokus, något som fungerar bra. Du har även en snabbmeny som du sköter via pekskärmen där du själv styr vilka inställningar som skall vara lätt åtkomliga.
 
Toppen