• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rattkontroll - rattbyte, "remote control"

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Kan man byta ratt på en Fiat 2012?
Anledningen till frågan är att min nya radio jag nyss köpte inte har en vettig fjärrkontroll.samt bara touch screen. Man klan ju inte sitta och pilla på skärmen då man kör eller när man skall svara i telefonen via blåtand.
Så frågan är då om man kan byta ratt på min HYMER 2012 eller eftermontera rattknappar i/på ratten för fjärrstyrning? Har sett på nätet att det med lite tur ser ut att finna "knappsats" som kan (skall) passa till denna modell.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Varför inte en så'n här (eller liknande) som monteras på ratten. Då slipper du trassla med rattbyte. Förmodligen mycket billigare också.
shopping.jpg
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Den ser ju enkel ut!. Var hittade du just denna i bild? Antar att denna också styrs via IR ?
Min nya "dubbeldin" multimedia är en JVC 741BT. Finns en vanlig fjärrkontroll med, men denna kan då inte monteras på ratten tyvärr.

Fick svar från HYMER precis på frågan om rattbyte i min bil.
Om bilen INTE varit försedd med multifunktionsratt tidigare så är det ej heller förberett med kablage eller genomgångar på dessa bilar. Detta medför att det i praktiken förmodligen skulle bli både jobbig och ganska dyrt att bygga om....

Googlade lite och ser att det går att köpa paddlar eller knappsatser till bilrattar. Så jag funderar på annars om man hittade begagnade sådan från tex en skrot så kunde dess sättas alldeles bredvid ratten (i en låda eller nått) . Hade i alla fall gjort allt tryckande mycket lättare. Då hade man kunnat köpa vilka knappsatser som helst från andra bilmärken.

Hur som helst är jag tacksam för om någon annan också har någon mer bra ider eller lösningar på ovan problem! Tycker ju inte att jag bör vara den enda med en radio/telefon som man vill fjärrstyra!?
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Sitter i samma "båt" med min Pilote -17. Frågade Fiats representant på Elmia ifjor o det var ett jävla massa jobb att byta. Det var ju dels en kabelhärva som skulle igenom rattstången, ny ratt (dock lätt moment), sen all inkoppling vilket ändå skulle innebära att alla funktioner inte kom att funka (varför fattar jag inte heller). Vidare var det viktigt med inställning av antalet rattvarv mm. Vet inte om han själv trodde på allt.
I min värld måste det finnas en tydlig konstruktionsritning på inkoppling där varje kabel skall fram till 8-10 rattknappar och motsvarande anslutningar i andra änden till radio/nav e dyl i bilen. Ingen raketforskning där inte.
Någon som vet vad som gör det så komplicerat, förstår inte varför det inte då är std. Störde mig på att bilen inte hade multiratt från början men tänkte att det måste gå lätt att byta.
Gör ju inte om misstaget nästa gång. Har en Kenwood DAB 2 DIN med en liten jävla blank knapp som man inte får nåt grepp om. Ska försöka sätta en slangbit runt knappen. Har två st fjärr till radion men den kan man inte fumla med vid körning.
Inte lösn på TS fråga men en vidimering av svaret han fått av sin ÅF. Annars kanske det kan lösas med en sep slimmad knappsats att programmera o fästa på ratten som någon här tipsat om.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Ni får träna upp andrepiloten att utföra multimedia operationer.

Tyvärr är det nog touchskärm som gäller för det mesta i nyare bilar generellt,
man får lära sej trots sin aktningvärda ålder. /GB
 
W

Weckman

Guest
Må så vara.. Tycker dom flesta pillar på sina mobiler/paddor under färd ändå.
Placera mobilen lätt åtkomlig och i synfältet bara så ser jag inga problem med att använda app..
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Värt att prova appen för jvc/kenwood!
Problemet kvarstår dock delvis - fast ny flyttat till mobilen istället..... Men kanske mindre "tidskrävande" under körning
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Nä mobilapp är inte lösningen för mig, vill ha knapparna på rattnavet.
Telefonen sköter jag på nav/rad via bluetooth.
Kan ibland ha mob på en böjbar "svanhals" på sidorutan för koll av batt.laddn (BMV-712).
Tycker puckarna ovan ser intressanta ut.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Nu är inte jag så duktig på detta, men måste ändå fråga.
Är det inte så att alla dessa trådlösa knappsatser man monterar på ratten jobbar via bluetooth mot en multimediaenhet som har ett inbyggt android system?

Bara en tanke...

//Jocke
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Den lilla fjärrkontrollen som var med från början, den JVC säljer, går via IR och måste då vara innom X grader från displayen.

Den "Puck" jag beställt igår används via Blåtand. Efter installation eller montering måste man gå in i menyn på "stereon" och lära den vilken signal från fjärren som skall göra vad.

Var nere i Lindome hos JR LARMCENTER idag och satte in larm. Då frågade jag för skoj skull om dom också ev hade förslag på lösning. Jodå dom säljer också en liten rund puck som monteras på ratten och då har basfunktionerna! Tror han sa 1100 kr för montering och "programmering". :)
 
Toppen