• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rattfyllon - krocksäkerhet

F

F.d. 58689

Guest
Vill man verkligen veta det då en person är avliden i en trafikolycka?
Kanske inte det första jag tänker på..
Med tanke på diskussionerna för ett tag sedan om husbilars krocksäkerhet, är det kanske intressant.
Verkar vara en helintegrerad i detta fallet. olycka.jpg

Tragiskt med rattonyktra i trafiken. Oavsett fordonstyp. Märkligt att föraren av personbilen (vållande) verkar ha klarat sig bäst.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tragiskt såklart, men jag är inte förvånad att föraren i personbilen klarade sig bäst. Den bilen har ju krocktestats och fått ett antal "stjärnor" i Euro-NCAP.

Väldigt få husbilar krocktestas tyvärr. Hymer lär krocktesta sina, även de integrerade.....
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tragiskt såklart, men jag är inte förvånad att föraren i personbilen klarade sig bäst. Den bilen har ju krocktestats och fått ett antal "stjärnor" i Euro-NCAP.

Väldigt få husbilar krocktestas tyvärr. Hymer lär krocktesta sina, även de integrerade.....

Så här står det i tidningen;
”Husbilen var utlandsregistrerad och trots dess storlek trycktes den in rejält, medan föraren av den mindre bilen satt betydligt bättre skyddad. Där var förarplatsen väl skyddad.”

Vi som åker runt i våra husbilar borde ställa högre krav på säkerheten på våra kära fordon som tyvärr visar sig vara livsfarliga. Vi är kanske själva roten till problemet med våra krav på allt som bilen skall innehålla och som står i konflikt med vårt andra krav på låg vikt.

TommyD
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Helt logiskt så borde det väl vara vi konsumenter som skall kräva trafiksäkra husbilar. En personbil med samma "krockskydd" som husbilar har skulle inte gå att få godkänd för trafik i Sverige. Husbilar används ju till stor del ute i Europa som har en helt annan trafikintensitet & ofta med högre hastigheter vilket för oss nordbor kan innebära en högre olycksfallsrisk. I den här frågan ligger TS verkligen lågt & det är förvånande.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Helt logiskt så borde det väl vara vi konsumenter som skall kräva trafiksäkra husbilar. En personbil med samma "krockskydd" som husbilar har skulle inte gå att få godkänd för trafik i Sverige. Husbilar används ju till stor del ute i Europa som har en helt annan trafikintensitet & ofta med högre hastigheter vilket för oss nordbor kan innebära en högre olycksfallsrisk. I den här frågan ligger TS verkligen lågt & det är förvånande.
Förstår inte ett dugg av hur du menar? Och vad har det med rattfylla att göra?
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag känner en frustration över att de som inte följer lagar och regler kommer undan för lätt.
Allas vår säker påverkas av onyktra förare, folk som gör farliga omkörningar och kör alldeles för fort.
Jag kan inte minnas vilket år jag senast fick göra en nykterhetskontroll. Under mina resor på E4 norrut sällan sett någon polis överhuvudtaget. Eller på de vägar jag rör mig på hemmavid.
Kanske är de som kör bil påverkade, ganska säkra på att de inte skall bli stoppade?
Det borde vara tätare med kontroller efter våra vägar, kanske några skulle låta bli bilen då.

Sedan mår jag fysiskt illa när jag ser en ambulans med blåljus på, någon som råkat ut för något otäckt.
Jag hoppas att det ska gå bra och att de som åker med ska tillfriskna.
Jag har förskonats från att vara med om eller se någon trafikolycka, med tanke på hur en del kör är det konstigt att det inte skett ännu. Men jag hoppas att jag aldrig skall behöva bli inblandad i olyckor, och vara den som åker med i ambulansen.
Att visa hänsyn och ge sig själv marginaler, räcker långt. Men ibland hjälper inget förutseende alls,
olyckor sker.
Så var vaksamma därute på vägarna och ta det lugnt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Förstår inte ett dugg av hur du menar? Och vad har det med rattfylla att göra?
Jag kommenterade bara vad Los Suecos skrev. Sedan är det ju så att ett stort mörkertal av påverkade bilförare är ute i trafiken med olyckor som följd. Att sitta iett krocksäkert fordon om man drabbas kan väl inte vara fel, eller?
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, så länge alkoholberoende är klassad som sjukdom får vi leva med dessa idioter som tappar både sans o vett, dyra bilar som inte kan tas ifrån ägaren vid dom, Sveriges rättsväsen är svårbegripbar.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Om det finns ett lagkrav på att alla husbilar skulle krocktestas så skulle sannolikt priset öka med, kanske 50 000-100 000 kr per bil. Frågan är om konsumenter är beredda att betala.
Jag är beredd att betala extra för att få högre säkerhet, och det hoppas jag att många andra också är.
Varför ingår inte t.ex. krockkuddar på båda platserna fram i standardutrustningen??

Både Hymer (sedan många år) och Niesmann-Bischoff gör krocktester, och förhoppningsvis kommer andra att "hänga på"


Niesmann+Bischoff krocktestar Flair
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
50 000-100 000:- är ju ganska mycket pengar per bil. Nu vet ju inte jag hur stora serier som husbilarna tillverkas i men ponera att det rör sig om 750 st per år. 0m man lägger den antagna prishöjningen på alla husbilarna så blir det 37,5 - 75 miljoner. Jag har väldig svårt att tro att kostnaden för krockprovet skulle kosta detta för ett fåtal fordon & detta är för ett års produktion. Om det trots allt skulle vara så att kostnaden stämmer så beror det i så fall på att fordonen är så uruselt konstruerade att konstruktion & tillverkningsmetoder är tvugna att ändras till denna höga kostnad.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag är beredd att betala extra för att få högre säkerhet, och det hoppas jag att många andra också är.
Varför ingår inte t.ex. krockkuddar på båda platserna fram i standardutrustningen??

Både Hymer (sedan många år) och Niesmann-Bischoff gör krocktester, och förhoppningsvis kommer andra att "hänga på"


Niesmann+Bischoff krocktestar Flair


Jag har dubbla airbags i min 14år gamla Hymer på Sprinter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
50 000-100 000:- är ju ganska mycket pengar per bil. Nu vet ju inte jag hur stora serier som husbilarna tillverkas i men ponera att det rör sig om 750 st per år. 0m man lägger den antagna prishöjningen på alla husbilarna så blir det 37,5 - 75 miljoner. Jag har väldig svårt att tro att kostnaden för krockprovet skulle kosta detta för ett fåtal fordon & detta är för ett års produktion. Om det trots allt skulle vara så att kostnaden stämmer så beror det i så fall på att fordonen är så uruselt konstruerade att konstruktion & tillverkningsmetoder är tvugna att ändras till denna höga kostnad.

Det är förmodligen inte många husbilsmodeller som uppnår ett så stort antal per år, skulle tro att väldigt många snarare ligger mellan 50-200st per år. Kanske är inte krocktester nödvändiga, man kan ju själv börja med att alltid beställa/kräva att krockkuddar finns vid nyköp. I basfordonen finns ju alltid den möjligheten!
 
Toppen