• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ratten

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
När man sitter i rallybilen eftersträvar man 14.45 när man påbörjat kurvtagningen. Då har man störst utrymme för att korrigera spårvalet och eventuella överraskningar. Ungefär detsamma i husbilen, det känns bekvämt och vilsamt men ibland blir det enhandsfattning.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Många bud ! När jag tog körkortet i slutet av 60-talet skulle man hålla 10 i 2 som jag kan tycka passar bra på småvägar. På motorvägar håller jag på det mest vilsamma sättet för mig och det blir då 20 över 8 och armstöden nere.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.392
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag håller mig till gamla skolan (Pappas råd! Egentligen inte råd, snarare krav, då jag skulle 7nte få låna hans bil! ;=)) dvs 14.45?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.907
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Håll i ratten. Var beredd på överraskningar. Byt grepp ibland. Krama inte för hårt i ratten. Undvik att ha tummarna innanför rattkransen. Sitt bekvämt. Inte för långt från ratten. Ganska rak rygg. Ha alltid vatten tillgängligt. Osv, osv. Men jobba på din förarsituation. Det blir så mycket behagligare at köra.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håll i ratten. Var beredd på överraskningar. Byt grepp ibland. Krama inte för hårt i ratten. Undvik att ha tummarna innanför rattkransen. Sitt bekvämt. Inte för långt från ratten. Ganska rak rygg. Ha alltid vatten tillgängligt. Osv, osv. Men jobba på din förarsituation. Det blir så mycket behagligare at köra.
Det där med tummarna behöver du nog inte bry dej om på moderna bilar med servostyrning, jag lärde mej det i lumpen när man körde
bilar utan servostyrning i terrängen, då kunde ratten snurra till ordentligt om man körde på något. :)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
När airbag var nytt provsprängde en stolle på jobbet en förararbag med en annan ännu större stolle som testdocka. Han höll händerna i 15 i 3-läge på ratten.
När dimman/röken/talkpudret lagt sig och provdockan hostat färdig så visade sig det onda i vänsterhanden som slagit i sidorutan. En så gott som nyköpt klocka av halvexlusivt märke hade gått hädan. Om den gick att reparera och byta glas på vet jag inte.
Så det bästa är nog att släppa ratten om det skall till att smälla. :wub::)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.907
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det där med tummarna behöver du nog inte bry dej om på moderna bilar med servostyrning, jag lärde mej det i lumpen när man körde
bilar utan servostyrning i terrängen, då kunde ratten snurra till ordentligt om man körde på något. :)
Helt rätt. Men jag har en tendens att krama hårdare när jag har tummarna innanför rattkransen. Får helt enkelt kramp i tummarna! Så jag lägger gärna ut tummarna.
 
F

F.d. 73249

Guest
ratten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ska man hålla i den ????????????????????
till ex. min fru hon håller alldrig i ratten
 
Toppen