• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ratten

När man sitter i rallybilen eftersträvar man 14.45 när man påbörjat kurvtagningen. Då har man störst utrymme för att korrigera spårvalet och eventuella överraskningar. Ungefär detsamma i husbilen, det känns bekvämt och vilsamt men ibland blir det enhandsfattning.
 
Många bud ! När jag tog körkortet i slutet av 60-talet skulle man hålla 10 i 2 som jag kan tycka passar bra på småvägar. På motorvägar håller jag på det mest vilsamma sättet för mig och det blir då 20 över 8 och armstöden nere.
 
Jag håller mig till gamla skolan (Pappas råd! Egentligen inte råd, snarare krav, då jag skulle 7nte få låna hans bil! ;=)) dvs 14.45?
 
Håll i ratten. Var beredd på överraskningar. Byt grepp ibland. Krama inte för hårt i ratten. Undvik att ha tummarna innanför rattkransen. Sitt bekvämt. Inte för långt från ratten. Ganska rak rygg. Ha alltid vatten tillgängligt. Osv, osv. Men jobba på din förarsituation. Det blir så mycket behagligare at köra.
 
Håll i ratten. Var beredd på överraskningar. Byt grepp ibland. Krama inte för hårt i ratten. Undvik att ha tummarna innanför rattkransen. Sitt bekvämt. Inte för långt från ratten. Ganska rak rygg. Ha alltid vatten tillgängligt. Osv, osv. Men jobba på din förarsituation. Det blir så mycket behagligare at köra.
Det där med tummarna behöver du nog inte bry dej om på moderna bilar med servostyrning, jag lärde mej det i lumpen när man körde
bilar utan servostyrning i terrängen, då kunde ratten snurra till ordentligt om man körde på något. :)
 
När airbag var nytt provsprängde en stolle på jobbet en förararbag med en annan ännu större stolle som testdocka. Han höll händerna i 15 i 3-läge på ratten.
När dimman/röken/talkpudret lagt sig och provdockan hostat färdig så visade sig det onda i vänsterhanden som slagit i sidorutan. En så gott som nyköpt klocka av halvexlusivt märke hade gått hädan. Om den gick att reparera och byta glas på vet jag inte.
Så det bästa är nog att släppa ratten om det skall till att smälla. :wub::)
 
Det där med tummarna behöver du nog inte bry dej om på moderna bilar med servostyrning, jag lärde mej det i lumpen när man körde
bilar utan servostyrning i terrängen, då kunde ratten snurra till ordentligt om man körde på något. :)
Helt rätt. Men jag har en tendens att krama hårdare när jag har tummarna innanför rattkransen. Får helt enkelt kramp i tummarna! Så jag lägger gärna ut tummarna.
 
ratten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ska man hålla i den ????????????????????
till ex. min fru hon håller alldrig i ratten
 
Tillbaka
Toppen