• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Ratten är inte centrerad

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
940
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej alla.
Swift Citroen 1990
Helt plötsligt när jag kör precis rakt fram med bilen så är ratten typ på klockan ett om ni förstår vad jag menar. Vrider jag tillbaks så att ratten blir helt rak klockan 12 då svänger bilen vänster vad kan detta bero på lite oroande...
 
Hej alla.
Swift Citroen 1990
Helt plötsligt när jag kör precis rakt fram med bilen så är ratten typ på klockan ett om ni förstår vad jag menar. Vrider jag tillbaks så att ratten blir helt rak klockan 12 då svänger bilen vänster vad kan detta bero på lite oroande...
Du blev påbackad av en bil förra året. Något i framvagnen kan ha blivit skadat.
Det kanske visar sig nu.
 
Hej alla.
Swift Citroen 1990
Helt plötsligt när jag kör precis rakt fram med bilen så är ratten typ på klockan ett om ni förstår vad jag menar. Vrider jag tillbaks så att ratten blir helt rak klockan 12 då svänger bilen vänster vad kan detta bero på lite oroande...
Gör en framvagnsinställning då brukar det rätta till sig
 
Gör en framvagnsinställning då brukar det rätta till sig
Förra årets upptäckte jag att innan jag köpte nya framdäck att de var slitna lite snett och det skulle då behövas framvagnsinställning och jag har inte kört bilen så mycket så jag har inte brytt mig om att göra det men du kan ha rätt Jag ska lämna in den Det kostar inte så mycket att göra det
 
Jag hade något liknande på min gamla DUCATO 1996.
Men då kom ratten sned efter en sväng, först efter en sväng åt andra hållet blev den sned åt andra hållet.
Felet var då fjäderbenslagren.
De axiella lager som hela framvagnen tyng står på, längst upp vid varje fjäderben, som då även är dämpare.
Som sagt symptomen är att ratten blir sned åt det håll man senast svängt åt.
Byte av dessa lager gjorde jag själv och de var rostiga , de nya gjorde framvagnen perfekt.

Samma sak på frugans S80, men där kunde man fuska lite och smörja med förhoppning av lite olja tränger ner på lagren, det har hjälp i några år nu.

Annars gäller förstås som alla goda tips, att börja med felfria däck, rätt tryck, och ev framvagnsinställning.

Roysan
 
Jag hade något liknande på min gamla DUCATO 1996.
Men då kom ratten sned efter en sväng, först efter en sväng åt andra hållet blev den sned åt andra hållet.
Felet var då fjäderbenslagren.
De axiella lager som hela framvagnen tyng står på, längst upp vid varje fjäderben, som då även är dämpare.
Som sagt symptomen är att ratten blir sned åt det håll man senast svängt åt.
Byte av dessa lager gjorde jag själv och de var rostiga , de nya gjorde framvagnen perfekt.

Samma sak på frugans S80, men där kunde man fuska lite och smörja med förhoppning av lite olja tränger ner på lagren, det har hjälp i några år nu.

Annars gäller förstås som alla goda tips, att börja med felfria däck, rätt tryck, och ev framvagnsinställning.

Roysan
Det du beskriver är rätt vanligt på de gamla Fiatarna, ibland kan man ha otur och ha ett fjäderbrott.
 
Tillbaka
Toppen