• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rasad Fiat växellåda

F

F.d. 30146

Guest
Sv: Fiat växellåda

PS vägkung, borde du inte pynta in hundringen för full medlemskap i Sveriges bästa husbilsklubb? :wub::wub: Bara en undran. DS[/quote]

Nu har jag betalt:yes:

Och inte av anledningen att jag borde, men det ger ju onekligen tillgång till endel låsta sidor.
Trots min relativt höga ålder, tycker jag som de unga idag, att "generation gratis" borde råda:p
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Fiat växellåda

Husvagn&Camping:s test av acceleration kan man ju tycka vad som helst om. Inte förstår jag nyttan med ett sådant test, men om en växellåda inte håller vid sådan behandling, ja då blir man ju en aning skeptisk kring frågan om hållbarhet.
Men nu var det ju inte det som testades i.o.f.s.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Fiat växellåda

Säga vad man vill om Fiat (som stod längst ner på listan över bilmärken jag kunde tänka mig tillsammans med Drabant m.fl), men jag älskar drivhuvudet på vår husbil. Jag sitter som en riktig vägkung :)wink:), efter ett 13 timmars körpass för att hinna träffa en annan familj var det inte kroppen som tröttnade, rumpa och rygg var i toppform.
Drivlina/växellåda är i perfekt symbios (MultiJet 150, 6vxl man).

Självklart kan grejor rasa, men håller våran i fortsättningen så kommer Fiat med perfekta stolar (för mig iaf), perfekt kupélayout (Nav + termos står på bord med mugghållare mm ovanpå instrumentbräda á la lastbil -hemtillverkad) bli mitt förstaval när vi byter.

Peter :)
 

Bilagor

  • 2013-06-16-0923.jpg
    2013-06-16-0923.jpg
    548,3 KB · Visningar: 9

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiat växellåda

Leste på Norske Bobilforeningens forum,att en tämligen
ny Ford hadde fått sönder 5:ans väcksel,ock det bara
efter 2000 mil.Sånt får inte hända!!:(

Tänk,jag som sade trassel aldrig hände andra en Fiat.:rolleyes:


Ottar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Fiat växellåda

Ottar & Else

Finns det information på Norske Bobilforeningens forum om vad exakt som hände med växellådan, och i vilken situation det hände?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fiat växellåda

Jag tror att man kör med för hög växel i backarna. När jag hade de äldre bilarna med manual låda så peta jag in 5 växeln först efter 90 km o alltid i uppförs backe de var också större bilar än nuvarande. När man kör med automat så märker man att den växlar ned vid motlut som man inte skulle göra själv för motorn orkar ju mycket bra.

/Leif
 
Senast ändrad:

Göran N

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
4828
Medlemskap
2024
Sv: Fiat växellåda

Växellådan fungerar bra i vår Fiat, däremot glömde någon att dra fast den ordentligt vilket gjorde att alla bultar lossade eller gick av. Vi fick 6 dagar på hotell i Frankrike, i väntan på reparation. Fiat assistans tog hand om det mesta inklusive hyrbil, men ändå lite trist.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Fiat växellåda

På ducato generation 1 (fram till 1993)var ras av 5:e växeln vanligt, det drabbade inte alla, och enligt växellådsexperter beror det på att i dessa gamla växellådor som var 4vxl från början, men sen kompletterades med en 5 växel. Femmans växel sitter på en egen axel, och är inte smord lika bra som övriga drev. Femte växeldrevet är bara stänksmort, och segdrar du motorn på låga varv stänker det för lite och 5:an rasar med tiden.

Lösningen är att växelådan ska vara lite överfylld, för att bättre smörja 5ans drev. Och aldrig segdra utan växla ner så du har högre varv och bättre smörjning.

Jag har läst om vad orsaken till problemen är för nyare modeller är, men hittar inte detta nu, kanske återkommer om jag hittar det.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Fiat växellåda

Hej

Min växellåda rasade i Kassel backarna i somras.Alla kuggar rasslade till!
Min fråga är det billigare att renovera eller köpa en inbytes?

Är det lådan i din Dethleffs som rasade? Då borde du kunna ta den på maskinskadeförsäkringen. Borde bli billigare än att betala hela reparationen själv.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Rasade Fiat växellådor?

Eftersom jag själv har en Fiat -00 och därmed världens sämsta växellåda, skulle det vara intressant att få svar på hur många bland våra ca 10 000 medlemmar som faktiskt har råkat ut för ett haveri. OCH SNÄLLA:Inga kompissars och bekanta som vi hört talas om. Ska bli spännande. Blasse:confused:
 
K

Klaric

Guest
Sv: Fiat växellåda

Är det lådan i din Dethleffs som rasade? Då borde du kunna ta den på maskinskadeförsäkringen. Borde bli billigare än att betala hela reparationen själv.

Hej
Fick ett pris på 8,500 euro i Tyskland helt ny med jobb, men i Sverige vill försäkringsbolaget stoppa in en beg låda eller renovera.
Vill bara kolla priserna mellan Sverige/Tyskland
 
J

Jarn

Guest
Sv: Rasade Fiat växellådor?

Jag har haft en husbil Fiat bensin -88 där femman lade av i mitten av nitti talet.

Därefter en 2,8 Jtd -00 som också femman pajade på.
Det kostade då runt 6.000:- för att få den lagad.

I båda fallen gick bilen bra att köra med resterande växlar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fiat växellåda

Italienskt junk är nog inte helt sant.
Flera motorfabriker-tillverkare använder samma delar. T:ex motor - låda. Renault, Peugeot, Citroen, Fiat, Nissan, Opel m.fl
Tror att en del beror på att lådan belastas maximalt hela tiden då bilen oftast går med nära nog maxlast. Tror dessutom att de flesta gamla lätta lastbilarna hade en beräknad maxvikt av upp till 3,5 ton. Efter det har maxvikten egentligen bara ökat tillsammans med motoreffekten. Konseptet med bakbjulsdrift är troligen mera hållbart och pålitligt tyvärr.


PS vägkung, borde du inte pynta in hundringen för full medlemskap i Sveriges bästa husbilsklubb? :wub::wub: Bara en undran. DS
Mycket bra inlägg och kunnigt dessutom mer tyngd att dra på och samma låda upp till närma 5 ton är den naturligaste orsaken att det sliter enormt. Sen måste vi ta i beaktan att 80% av alla husbilar har drivlina från FIAT dom andra märkena är blygsammt representerade och givetvis har mindre haveri procentuellt.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Rasade Fiat växellådor?

Ta och byt olja varannat år med hög kvalitet till exemel Red Line och fyller gärna lite mer än rekommenderat ca 1 dl detta har gjort att jag aldrig har haft haveri ännu trots att jag ägt gammel Ducato med erkännt dålig låda men är försiktig vid handhavandet inga islängda växlar och ingen SEGdragning uppför långa uppförslutor. Har rivet ner div. pryttlar och jag kan säga att några stora järnbitar är det inte. Plus att den är konstruerad för en paketbil i grunden som senare byggs på med enorma vindfång och tyngder gör att det sliter ganska ordentligt på prylarna.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Rasade Fiat växellådor?

Hade en Frankia 1999 och klarade 10.000 mil innan 5:a brast.

Läs mer och se bilder på min hemsida (ganska långt ner): www.gosoft.se
 
Toppen