• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rapporter från Santa Pola

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Hej Hasse & Gisela.
Vi har inte på någon värme på nätterna, vi gillar att sova när det är svalt (vi har inget värmelement i sovrummet hemma heller.)
Vi drar för draperiet för sovavdelningen som gör att det blir bra sovtemperatur.
När jag går upp och slår "en parabel" vid ½7-7-tiden sätter jag på värmen och kryper sen ner i bingen en halvtimme tills det blivit varmt.
Vi denna tiden innan värmen startas är yttertempen ca 5°-7°, innertempen ca ca10° men i sovutrymmet håller det ca 16 - 17°.
Perfekt för oss.
Byta bastu mot 6 mån i Spanien? NNNNJJJJJAEEEEEEEE! Tror inte det.
:msn_wink:
Ha det bra.
Inger hälsar
//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Jag satt och tittade på lite bilder som jag och ett par andra tagit, men som kanske kan vara av intresse för er ärade läsare.

hbk01.jpg
Som ni kanske vet gick pianisten Gunnar Svensson (Helmer Bryd) bort för några år sedan, och har inte ersatts.
Denna bilden tog jag igår, och genast slog det mig att Sven-Åke (Bonzo) skulle passa utmärkt i the Eminent Five Quartet tillsammans med Ove "Gulan" Sector på trumpet och sång "Öset" Luhring på gitarr och banjo, Lothar B. Jönsson på trummor och sång, Victor "Vitan" Sector på bas och sång, samt sist men inte minst fd prisboxaren Melvin "Bobo" Slacke på sång.
Frågan är vilket instrument vi skall tilldela Sven-Åke?? Han kanske kan deklamera "De sista ljuva åren" eller något liknande ur Lasse Stefanz repertoar?

hbk02.JPG
Nu till något helt annat. Det företogs en cykeltur till Faro som är fyren som finns högt uppe mellan Santa Pola och Grand Alicante. Här syns en del av gänget startfärdiga. Reflexvästar är av nöden påtvunget p g a de spanska bilisternas ohämmade farttjusning. Men för arr vara rättvis är de ganska hänsynsfulla mot cyklister.

hbk03.jpg
Expeditionen leddes av Heiner (HBK 6980) som utforskat Santa Polas omgivningar.
(Foton tagna av Kjelle.)

hbk04.jpg
Så småningom skymtade fyren i fjärran.

hbk04a.jpg
Fyren ligger 152 meter över havet, och det är långt ner till byggnader och stranden. Inget för folk med svindel precis.

hbk05.jpg
I fjärran skymtar den ökända fängelseön Tabarca.

hbk06.jpg
På Tabarca hade man rivit upp stora delar av gator mm för att snygga till inför kommande turistsässong. Tack till Conny (Ce-eN) för bilderna.

hbk07.jpg
Här syns de gamla fängelsehålorna. Fångarna på den tiden serverades nog inte tre mål mat om dagen med mellanliggande fikapaus.

hbk08.jpg
Kan detta vara ett vakttorn?

hbk09.jpg
Taggtråd och "razorwire" var väl inte uppfunnit på den tiden men krossat glas ingjutet på muren var nog lika effektivt mot rymmare. Men de hade även långt att simma till land.

Nä, nu är det lördag kväll så nu skall jag ta mig en rackabajsare.
Vi hörs
//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Conny (Ce-eN) medlem i Bahia Desperados, tillika dess transportchef bjöd in till födelsedagskalas med anledning av att han fyllde 70 år.

P1000902(1).JPG
Här väntar gästerna på att få komma in i poolområdet där evenemanget gick av stapeln.

P1000903(1).JPG
Conny var till en början lite förlägen och ville först inte visa sig.

P1000905(1).JPG
Men efter lite lock och pock med en åtråvärd födelsedagspresent i form av en flaska fin Spansk brandy så inträdde födelsedagsbarnet.

P1000910(1).JPG
Ove serverade en välkomstdrink.

P1000917(1).JPG
Det grillades kyckling......

P1000918(1).JPG
......och stora skivor av kött, och som vanligt var det vår walesiska grillmästare Allan som stod för grillningen. Hörnet där grillarna stod kallas numera för krematoriet.

P1000922(1).JPG
Här syns en del av det som gästerna undfägnades.

P1000923(1).JPG
En hel del presenter blev det, och spänningen var stor av vad som kunde dväljas under presentpapperet.

P1000925(1)(1).jpg
Här har gästerna bänkat sig.........

P1000926(1).JPG
.....liksom värdparet.

P1000930(1).JPG
Conny verkade trivas med tillvaron

P1000933(1).JPG
Medan gästerna smorde kråset fick Connys och Sibyls hund Rossi nöja sig med att knapra på en torr brödkant.

P1000937(1).JPG
Här försoker någon........Ähh, jag vet egentligen inte vad han sysslar med.

P1000939(1).JPG
Nu är de övermogna. Citronerna alltså.

P1000940(1).JPG
Sedan blev det gruppfotografering medans församlingen var någolunda representativa.

P1000949(1).JPG
Det blev kväll även denna dag.

P1000951(1).JPG
Det blev lite kyligt framåt kvällen så Ove gjorde några tappra försök med att tända gasolvärmaren. Till slut lyckades han trots avsaknaden av instruktionsbok.

P1000958(1)(1).jpg
När spänningen var som mest oliiiiiidlig öppnade Conny presenterna, och viken överraskning! En flaska god Spansk brandy.......
.....och en flaska till, och sedan en till och en......

P1000960(1).JPG
Så äntligen, en mössa.

P1000967(1).JPG
När maten var uppäten dukades det långbord för att ge plats till kommande övningar.

P1000968(1).JPG
Oves hund Ante tog uppståndelsen med stoiskt lugn.

P1000971(1).JPG

Det tjötades som alltid när man har trevligt.

P1000980(1)(1).jpg
Sedan trådde damerna dansen, men jag tycker nog det mest liknar en lektion i självförsvar.


P1000987(1).JPG
Här är en annan Conny som efter mycket övertalning och många tråkningar gått med i HBK.
Han blir därmed den senaste medlemen i Bahia Desperados så snart invigningsriten är avklarad. Det kan dröja lite då det är problem att få tag i tjära och fjäder här i Santa Pola.

P1000996(1).JPG
Jodå, det blev några tryckare också framåt kvällen.

Slut på rapporten.
//W
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Kan det var Spanska flugan som har gjort sitt........den är riktigt lurig har jag hört:twitcy:
Är ju som bekant inta att leka med.......men ni kanske har virus....skydd:swoon:

Hur som helst.....hoppas ni har det gott där nere, vi är inte ett dugg avunsjuka:mad::mad::mad:

För nu har våren kommit hit till Kinna.... så det så:twitcy::twitcy::twitcy:

Och studion är snart klar......

Kramar från oss i KInna!!

Ha det gött därnere..........:)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Det var ett himla tjat.
:D
Ja,ja här kommer en liten rapport här nerifrån. Bry er inte om att jag får en sömnlös natt.....

BD1.jpg
Bahia Desperados har nu fått sitt eget öl, storkonsumenter som vi är. Det levereras i 20-fots container varje fredag. Vi begärde pipeline från bryggeriet, men fick nöja oss med "six-packs." Men till nästa år tar vi till hårdhandskarna, och då......

BD3(1).JPG
Så här ser de läckra flaskorna ut, med DESPERADOS vackert ingjutet i flaskans glas.

ct1.jpg
Ibland tar vi oss en cykeltur i omgivningarna, och gärna runt saltsjöarna där det finns mycket att titta på.

ct2.jpg
Exempelvis flamingos som vi speciellt fotade för att Jappe skulle få skuldkänslor för att han svikit oss.

ct3.jpg
Mandelträden var väldigt vackra, men är nu nästan överblommade. VÅREN ÄR HÄR! Vi har haft över 20° ett par dar nu.

001A.jpg
Som ni kanske sett i en annan tråd annordnade Vicente, ägaren till Camping Bahia en paellafest för alla på campingen med anledning av att han fyllde 76 år. Närmare 1000 personer var inbjudna, men det var uppskattningsvis endast hälften som kom.
Här kommer min syn på festligheten:

002.jpg
Ett amulerande proffisionellt team för paellatillredning anlände med all utustnig som behövdes.

003.JPG
Här har de bullat upp med en massa läsk och annan slö-dreck. Desperados blev ett tag oroliga för att de hamnat på ett barnkalas.

004.jpg
Så äntligen! Två fat av den ädlaste årgången (2012) av Chatå Migrän. Nu börjar det likna något......

005.jpg
De ä ena jädrans stora stekpannor de har här nere. Efersom ryktet gått att desperados skulle närvara hade man med sig kravallstaket för säkerhets skull.
Förstår inte, vi som är så timida.....

008.JPG
Det tog sin tid, men nu börjar det likna något. Kyckling, kanin, ris och några kryddor. Förmodligen annat också som jag inte känner till. Egentligen är denna mat inget för en sann patriot, dessutom gör den magen kvalmig.

009.JPG
Så här såg det som serverades ut. Klart att inmundigas och sköljas ned med Chatå Migrän.

017.JPG
Här har Bahia Desperados bänkat sig, väl avskilda från övriga, även om vissa hang-around försöker nästla sig in.

BD2(1).JPG
Ett sent tillskott till HBK är SKILLA, som efter många tråkningar och div mobbing gått med i klubben. Trots att han haft ett grandiost inkilningsparty är han endast "prospekt" i desperados, så han tröstar sig med en utdelad klubba.

025.JPG
Några musiker i mexikansk utstyrsel underhöll, men vi kom aldrig underfund med vad man dansar till sådan musik. Däremot var vi alla enig om vad man skulle dricka till den, Tequila så klart. Men det serverades inte.

031.JPG
Givetvis hölls det tal På Vicentes stora dag, bl a av någon politiker som talade om hans stora betydelse för turismen i Santa Pola. Då kände man sig betydelsefull, turist som man är.
Då kan man säga till polisen att man sticker till Portugal istället om de hotar med parkeringsböter.

036.JPG
När allt var uppätet och klart rekvirerades en kran för att transportera bort stekpannan.

037.JPG
Eftersom man upptäckt att Desperados egenligen är ganska timida, fraktade man även bort kravallstaketen.

038.JPG
Sedan startad någon (en finnländare naturligtvis) något som skulle liknas vid en jenka. Och detta efer att ha druckit flera glas av vinet. Man upphör aldrig att förvånas....

039(1).JPG
Framåt eftermiddagen blev det lite kyligt i skuggan så de flesta flyttade ut i solen. Så också Desperados festfixare Ove, som verkade trivas med sitt danska sällskap. (Vi undar alla om du inte skall ställa in singelträffen nu Ove?)
Dé var allt för i natt
//W
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Nästan så jag funderar på att göra ett studiebesök på SP nån av de närmsta veckorna.
Bor på El Plantio utanför Alicante å kanske får några timmar över efter att ha studerat sköldpaddor å fåglar i omgivningarna.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Nästan så jag funderar på att göra ett studiebesök på SP nån av de närmsta veckorna.
Bor på El Plantio utanför Alicante å kanske får några timmar över efter att ha studerat sköldpaddor å fåglar i omgivningarna.

Du är välkommen. De flesta ger sig av hemåt vid månadsskiftet, men några stannar kvar en tid.
Tyvärr verkar de flesta flamingo dragit iväg till andra trakter.
Endast ett fåtal har varit synliga i veckan. Kanske tillfälligt???
//W
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Tack ,,, kommer nån vacker dag.
Gjorde en utflykt till Latorre golfresort nära Murcia idag.
Passerade Santa Pola å såg 2 campingplatser ,, La Marina å PalMar. , är det nån av dessa ni håller till på???? Tog vägen vid havet ner å inlandsvägen hem.
Blev en runda på dryga 20 mil - huvaligen.
Flamingos såg jag i tusental den vinter jag gjorde FN- tjänst på Cypern, campen låg vid saltsjön å jag hyrde ett hus strax norr om saltsjön.
Satt på terassen med en GT efter hemkomst å studerade den vackra solnedgången å fladdermössen som gör sina konster i luften ,, många tror att det är fåglar.
Fick tag i Naproxen idag så hoppas denna natt blir bättre än förra.
 
H

hianders

Guest
Sv: Rapporter från Santa Pola

Rejält fyllda glas!! Måste ha tagit en god stund!! Men, var det bara för herrar? Ser inte en enda dam i sällskapet eller satt de i skuggan?

fru hianders/Inger

PS Hoppas det smakade gott! DS
 
H

hianders

Guest
Sv: Rapporter från Santa Pola

Vart tog bilderna vägen???????

Inger
:wideeyed:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Det har varit lite lugnt på fronten här nere i Santa Pola de senaste veckorna, men så hade då den hett åstundade dagen kommit då årets whiskyprovning skulle begås. På andra sidan gatan hade fruarna vinprovning, men där fick ingen herre sätta sin fot. Så vad som sig där tilldrog förblir en hemlighet.


P1010229(1).jpg
Ett protokoll hade upprättats där de 8 deltagarna skulle betygsätta respektive whisky på en skala mella 0 till 5
Under de gula lapparna döljde sig de ingående 5 sorterna, och det gällde att pricka in vilken whisky som var vilken.


P1010230(1).JPG
Fem olika sorters whisky ingick, allt ifrån det billigast man kan uppbringa, till den ädlast maltwhisky.Här se glasen med den ädla drycken färdig att provas. (Upplysningsvis rymmer glasen endast 3 cl.)

P1010232(1).JPG
Här ses förväntansfulla deltagare som väntar på en tår för tand.

P1010234(1).JPG
Det behöve inte direkt trugas, utan de närvarande försåg sig med de olika sorterna utan anmaning.

P1010235(1).JPG
Efter provningen och när protokollen noggrannt fyllts i serverades lite fast föda. Samtidigt gavs tillfälle att fylla på glasen med sin fovoritwhisky om så önskades.

P1010236(1).JPG
En deltagare (ingen nämnd och ingen glömd) försökte välta husbilen i frustration över att han tyckte den billigase whiskyn var bäst.

P1010237(1).JPG
Dagen hade varit varm, ca 22° men på kvällen kröp temperaturen ned till isande 17°, så helt plötsligt försvann Conny. Han återkom efter en stund och frågade var man kunde köpa liftkort.

Nu är ni ärade läsare förstås nyfikna hur resultatet av whiskyprovningen blev?
En sak kan jag säga, några whiskykännare finns det inte i detta gäng!!
Queen Margot, 29 poäng. Köpt på Lidl för € 5,55.
Famous Grouse, 29 poäng. Köpt på Carre Four för € 9,90
Glenwood, 29 poäng. Köpt på Konsum för €4,35
Statesman, 24 poäng. Köpt på Aldi för €4,99
Glen Orchy, Single malt 14 poäng. Köpt på ? för över €10.
Ingen deltagare prickade in Statesman.
Ingen prickade heller in Glan Orchy.
3 prickade in Glenwood.
2 prickade in Famous Grouse.
5 prickade in Queen Margot.
Nästa gång jag bjuder, blir det på Glenwood för €4,35 för endast det bästa är gott nog för dessa herrar, men det konstiga är att de sorter som gick åt efter provningen var de dyraste. Trots att de inte fick bästa betyg.
:confused:
//W
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rapporter från Santa Pola

Jag blev inte ett dugg förvånad över resultatet av Whiskyprovningen! Med dom gubbarna så.....:D

Jappe

PS. Ni ska väl snart åka hem!? Kan man beställa av er? Svårt att hitta goda drycker till bra priser i Systemsverige! DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Rapporter från Santa Pola

Jag blev inte ett dugg förvånad över resultatet av Whiskyprovningen! Med dom gubbarna så.....:D

Jappe
Vi tror att du är mest avundsjuk, nu när du sitter på det blåsiga Orust!!!! Som du ser är det bara "skåningen" som har missuppfattat detta med SOL o VÄRME här i St:pola. Nä Jappe ta på dig en extra fliströja och öppna dörren på "kolpråmen" och tänk så "djäkligt"vi har det i denna evinnerliga SOL!!!!! Hälsn. Bahia Desperados m.fl./ vid tangenterna OVE.:mh4::bock:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Var ligger campingen?
Lite svårt att hitta utan GPS.
Bahia????
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen