• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

RAID-kort för interna diskar

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Jag funderar på att höja säkerheten mot dataförlust på min dator. Jag funderar då på en sådan här: RAID-adapter för dubbla SATA-hÃ¥rddiskar | HDD-adaptrar | StarTech.com Sverige

Det är en liten adapter som monteras på den ena av två diskar och sedan kopplas den andra in på denna adapter. Jag kan då få RAID 1 på dessa, dvs speglade diskar. Kostnaden verkar inte vara alltför hög, ca 400:-. Men funkar det och är det tillförlitligt? Är det någon här som har erfarenhet?

(Och ja, jag vet att man kan spara i molnet så det behöver jag inte få några svar om ;) .)

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025
Sv: RAID-kort för interna diskar

Visst fungerar det!
Nackdelen är att om du t.ex tar bort en fil av misstag så försvinner den ju från andra disken också.
Om du istället har en extern disk som du manuellt eller schemalagt kopierar till så har du lite respit där.
Är din externa hårddisk stor kan du lägga upp flera selektiva säkerhetskopieringar.
Det finns flera bra program för detta som är gratis.
/Nisse

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Tack för ett snabbt svar. jag skall kanske våga mig på att beställa en då.

Jag tar redan säkerhetskopior med jämna mellanrum men inte dagligdags. Jag tänkte att jag med detta skulle få lite högre säkerhet mot dataförluster om en disk kraschar mellan mina backuptillfällen. Mot brand eller stöld hjälper det ju inte men då får jag ta den smällen och det blir ju en begränsad mängd data som försvinner. Säkerhetskopian förvarar jag på jobbet och det lär knappast brinna på båda ställena samtidigt.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

NAS har jag redan för filer som inte är så stora eller behöver nås från andra datorer.

Den interna disken som jag vill spegla med en RAD 1 är för RAW-filer från kameran. Storleken på dessa gör att även ett gigabitnät känns för långsamt när många bilder skall behandlas.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Du har inte redan RAID stöd på moderkortet?
Funderar lite på kvalitén o prestanda på denna adapter.
Den använder ju bara en SATA port från moderkortet.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har stöd för RAID på moderkortet men jag vill helst inte rota för mycket i BIOS mm nu när jag har ett väl fungerande system.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Okej jag förstår. Den där rackarn verkar ju inte behöva varken drivrutiner eller mjukvara.
Man bestämmer väl mode med jumprarna. Fabrikatet är ju välkänt som tillbehörs tillverkare.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Direkte hardware raid er vesentlig raskere enn bios raid, skulle egentlig ikke merkes i ren speiling. Som striping enhet blir diskene raskere enn hva en disk var fra før, men uten ekstra sikkerhet.

Toppen