• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radiostyrt Flyg - Foto - Film

K

Kenneth E

Guest
Sv: Radiostyrtd Flyg - Foto - Film

Vad har du för kamera?


/M

Hej Marunga.
Det har i huvudsak varit 2 kameror för foto.
Panasonic Lumix LX5 och Sony Nex 6 med 16-50 optik .
Video kamera har jag nu, Sony HDR CX 730 och GoPro 3 Black Edition.

Kenneth
 
K

Kenneth E

Guest
Sv: Radiostyrtd Flyg - Foto - Film

Nej det blir för dålig upplösning. Den blir bara film med. Bäst har Nex 6 varit och det är den som gäller nu. Har en Nikon D7100 och har testat den, och det är klart att bilderna blir bra, men det minskar flygtiden för mycket.

Kenneth
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Radiostyrtd Flyg - Foto - Film

Har själv en sony actioncam och en nikon 7100 (och en D800 och en d300s + lite annat). Men jag har inget att flyga med.

Men jag har funderingar, därav min nyfikenhet.

Tack för infon!

/M
 
K

Kenneth E

Guest
Sv: Radiostyrtd Flyg - Foto - Film

Du får komma till RC träffen i Ängelholm , där kan du se en bra nybörjare multirotor ( Dji Phantom ) som lämpar sig för GoPro .
Jag kommer att åka till den träffen och ha med mig en oktokopter ( 8 motorer ) och en hexakopter ( 6 motorer ).

Kenneth
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Radiostyrtd Flyg - Foto - Film

Ja rikrigt snygga, men din utrustning Ludde behöver du en Helikoper:p

Ni som jobbar med biler vilket eller vilkar program föreslår ni till bildbeabetning?
Själv funderar jag på att köpa Lightroom 5 men jag vet inte om det är ok? Det blir lite fisheye när jag fotografera med phantom som man vill rätta till ibland.

Jag har PS CS4 några år gammalt men tekniken går framåt.
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Radiostyrtd Flyg - Foto - Film

Du får komma till RC träffen i Ängelholm , där kan du se en bra nybörjare multirotor ( Dji Phantom ) som lämpar sig för GoPro .
Jag kommer att åka till den träffen och ha med mig en oktokopter ( 8 motorer ) och en hexakopter ( 6 motorer ).

Kenneth

Du jobbar med proffsgrejor ...inget man hittar på teknikmagasinet.
Fina bilder. Måste man ha tillstånd för flygning/filmning vid bostadsområden ?
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Radiostyrtd Flyg - Foto - Film

Ja rikrigt snygga, men din utrustning Ludde behöver du en Helikoper:p

Ni som jobbar med biler vilket eller vilkar program föreslår ni till bildbeabetning?
Själv funderar jag på att köpa Lightroom 5 men jag vet inte om det är ok? Det blir lite fisheye när jag fotografera med phantom som man vill rätta till ibland.

Jag har PS CS4 några år gammalt men tekniken går framåt.

Kan varmt rekommendera Lightroom, har bra funktioner för linskorrigering. Det bästa är att den förstör inte din originalbild, den har du alltid kvar,
 
K

Kenneth E

Guest
Sv: Radiostyrtd Flyg - Foto - Film

Tackar för kommentarerna.:spinny:

Svar på frågor:
Ludde.
Jag har en typ: Cinestar oktokopter och en Dji S800 hexakopter.
Funderar på en Phantom 2 med Zenmuse gimbal till GoPro. den är så liten
och den är mycket behändig att bära med sig till lite otillgängliga platser och den är även perfekt att ha med sig i husbilen.

Runar:
Jag har Lightroom 4 och Elements 11. Och till video har jag Avid studio , Pinnacle Studio 16 och Adobe Premie elements 11.

Sonic:
Ang, tillstånd. Eftersom jag bedriver verksamhet med detta så behöver jag ha tillstånd från Transportstyrelsen : UAS 1B och jag har även ett godkännande från Försvarsmakten ( Säksam ) Godkännandet gäller självgranskningsrätt av bilder o video.
När det gäller att ta bilder eller video från luften där det inte är skyddsområde
så är det inga problem så länge du har bilderna för dig själv, men så fort som du gör dom offentliga då gäller andra regler. Det gäller väl att använda lite sunt förnuft och tänka lite först.
Detta är säkert frågor som kommer upp på RC träffen i Ängelholm.
Ser fram emot denna träff där man kan få och ge tips och träffas under gemytliga former.

Kenneth
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Radiostyrt Flyg - Foto - Film

Kenneth, va inne på din hemsida och kikade lite. Mycket imponerad av dina bilder och filmer, samt din maskinpark.

Ser fram emot att träffa dig på RC-träffen
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Radiostyrt Flyg - Foto - Film

Mitt inlägg uppfyller kanske inte riktigt meningen med tråden,, men var det någon som såg Gold rush special 4 alldeles nyss? det var ett program om hur kamerateamet jobbar bakom kulisserna och det var sevärt och intressant att se deras lyckade och misslyckade försök med drönare.
Om jag fattat det rätt så sänds det repriser på Discovery i morgon 9/3 kl 18:00 samt Fredag 14/3 00:00.

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Senast redigerad av en moderator:
Toppen