• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Radiomottagning

F

F.d. 30074

Guest
Jag har upptäckt att vår radiomottagning i bilen slutar att fungera när vi kopplar bilen till 220V i en elstolpe. Ingen radiokanal kan tas emot utan det bara brusar i radion. Ibland kan andra kanaler än P4 tas in, men oftast är alla kanaler bara ett brus. Går jag ut och kopplar bort bilen från elstolpen så har jag radiomottagning igen. TV mottagningen är aldrig några problem.
Finns det någon annan som har samma problem? Hur kan man lösa problemet. Trodde varje gång det inträffade att vi hamnat i "radioskugga" tills vi upptäckte detta.
mvh 47janbor
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tror "synderen" er batteriladeren, om den kan slås av så får en fort svar på om min gissning er rett. En moderne batterilader jobber med en ganske høy frekvens og lager firkantpulser. Om glattingen på utgangen ikke er sterk nok vil endel av firkantene lett slå inn på radiomottakeren. Normalt glattes strømmen til batteri ved hjelp av spoler og kondensatorer. Nå er oftest bilradioer bra utstyrt med filter på 12v inngangene, men en dårlig jording av skjermen på antennekablen gir en god inngang for støy.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.865
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har sändningarna på DBT slutat helt. Har inga kanaler längre.
Mvh. Anton
Antar att du menar DTV – alltså digital-tv.

Boxer har under oktober, successivt, ändrat sändningsstandard från MPEG-3 till MPEG-4. (Först ut var Uppsala-regionen.) I samband med detta gjordes också en del frekvensändringar.

Detta betyder att en ny kanalsökning behövs även för din "hemma-tv" – precis som när du flyttar husbilen från en plats till en annan.

Observera, att vissa äldre tv-apparater inte klarar den nya sändningsstandarden. Därför finns det kvar en kanal med den gamla standarden, som säger ungefär så här: "Sorry, kan du bara se denna kanal måste du köpa en ny tv!".

Pålle
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
550
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Verkar vara ett störningsproblem.
Som Knut nämner kan det misstänkas att laddaren alstrar ett kraftigt elektromagenetiskt fält över ett stort frekvensområde.
På Fm radion låter det som det brus som finns mellan stationena, men dränker mottagningen v de riktig stationerna.
För digital mottagning av rdio DAB, elelr digital TV händer att mottagaren inte kaa höra några digitalsäsndingar, då störningen dränker signalerna, den hittar därför inga stationer eller TV sändningar.
Med avständ landström verkar det fungera för dig.
En batteriladdare , av moden typ, bygger på sk switchteknik. Utan filter kan en sådan apprat störa ut radiomottagning över ett stort område.
En CE-märkt sådan laddare har filter som krävs för att detta inte skall ske.
Europa är ett område där det ställs stora krav på att elektronika apparater skall kunna samexistera. Då får den ett CE-märke.
Andra länder där det inte finns krav på EMC, (EleketroMagentic comptibility) finns inte dessa filter monterade i apparaterna, de blir därmed billigare.
Kolla att din elutrustning är CE-märkt.
Det händer även att komponenter i elektronik åldras på ett sätt så att de utsänder elektromegnetiska fält, som stör ut radio, komradio, mobiltelefoni, TV etc. Exvis laddare för mobiler åldras på några år, för att sen stråla kraftigt med radiostörningar som följd.

Har någon bytt ut laddningseleketroniken till billig KIna utrustning kan det bli så här.

Stör din bil radiomottagning för exvis blåljusens komradio, och grannar så kan det blir problem.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
550
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Störningen vi talar om, har en del som är ledningsbunden, således kan störningarna fortplanta sig in i elnätet och även störa hem-mottagaren för radio tv mobil nätverk etc.

Ett sätt att höra störningen är att använda sig av en transistorradio med mellanvåg.
Då kan störningen höras, om sådan finns, som ett kraftigt brus närmast husbilen.
Transistorradion på mellanvåg kan användas som pejl, dess inbyggda antenn har en viss riktverkan, man kan därmed pejl varifrtån störningen kommer.
Och om den försvinner om landströmmen tas bort.

Roysan
 
Toppen