• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radioantenns placering Hymer

LEGochTUT

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
16480
Medlemskap
2024
Hej!
Jag funderar på var radioantennen sitter på min Hymer 504 CL från 2008?
Tycker mottagningen är lite dålig och funderar på om det är radion eller antennen som är dålig.
Ser att det finns gamla trådar men de ger mig inget svar. En del säger backspeglar ... någon kollar och säger att det inte går att hitta där.
Någon som vet?
Tacksam för svar
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Hej!
Jag funderar på var radioantennen sitter på min Hymer 504 CL från 2008?
Tycker mottagningen är lite dålig och funderar på om det är radion eller antennen som är dålig.
Ser att det finns gamla trådar men de ger mig inget svar. En del säger backspeglar ... någon kollar och säger att det inte går att hitta där.
Någon som vet?
Tacksam för svar
Exakt var antennen sitter vet jag inte, men jag monterade en fönsterantenn utmed kanten på vindrutan. Mottagningen blev något bättre men inte bra. Förmodar att enda lösningen är ett antennspröt på taket med jordplan. Har pratat med Hymercenter om problemet men de vågade inte garrantera något bra resultat .
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Exakt var antennen sitter vet jag inte, men jag monterade en fönsterantenn utmed kanten på vindrutan. Mottagningen blev något bättre men inte bra. Förmodar att enda lösningen är ett antennspröt på taket med jordplan. Har pratat med Hymercenter om problemet men de vågade inte garrantera något bra resultat .

Gört du det riktigt med ett jordplan på ca 40x40cm så blir resultatet garanterat bra. Vi hade bekymmer med en antenn som var monterad på vänster framskärm (om man kan kalla det så på en helintegrerad bil)? Monterade sedan en antenn med inbyggd förstärkare fram på taket och fick
perfekt mottagning. Vi hör t.ex. både Danmark och förut Norge (dom har ju DAB nu) när vi är på västkusten typ Marstrand och Smögen.
 

LEGochTUT

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
16480
Medlemskap
2024
Har fått följande info från Hymer: sitter antennen ovanför framrutan i plasten eller möjligtvis innanför plasten.
Fungerar bra med en riktig radio har jag upptäckt nu.
 
Toppen