• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radio

F

F.d. 13652

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Joint
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Elektronik
Som det nu är så måste jag ha tändningen på för att radion ska få ström
finns även en fjärrkontroll till den som jag inte har användning för just nu
har tittat i schemat för radion,,gul ska direkt på batteri,röd till nyckel.
efter ISO kontakten från radion går gul över i en två färgad tunnare kabel
Finns ej helfärgad gul från bildelen..
Hur kopplar jag för att kunna lyssna på radion/cd utan att ha tändningen på

/mvh Kenneth
 
F

F.d. 4879

Guest
Det är lite olika på olika bilar från olika länder vad gäller färger på kablar till det mesta. Man kan säga generellt att en modern radio har två matningar från bilen: Den röda brukar vara kontinuerlig + från batteri (som är avsäkrat) för att hålla minnet kvar i radion vad gäller klocka och inställda kanaler, volymer, balanser mm. Den andra strömmatningen (manöverströmmen) är ett tillslag (oftast gul) som slår igång radion när du slår på tändningen. Men vad jag vet så har alla bilar sen 70 talet ett radioläge, kallas idag för första tändläget (där man återställer servicelampan *L*) som man kan slå på så att bilen driver såna saker som radio, p-ljus mm utan att tändspolen står och drar, eller styrdonet på en modern diesel. Kolla på baksidan av tändlåset med en testlampa eller i säkringsboxen så kommer du att hitta var du ska ansluta manöverströmmen.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Hej

Jag har både den röda och den gula kabeln direkt till +.
Behöver ej ha i nyckeln för att lyssna på radion.
Vet ej om det är fel eller inte.
Det fungerar i alla fall i vår husbil och har så gjort i 4 år.

Peder
 
F

F.d. 4879

Guest
Så kan man också göra men det är inte rätt (som hon sa i filmen) *L*. Det ända som händer då är väl att man måste slå av radion manuellt, den gör det inte själv när man stänger av bilen och går ur?
 
F

F.d. 13652

Guest
Som det är kopplat nu så går grov GUL från radion över mellan säkring till grov RÖD från bil,,,grov RÖD från radion går till smal GUL/BLÅ från bil??
Undrar om man ska kasta om kablarna
 
F

F.d. 4879

Guest
Jag tror knappast att något kommer att gå sönder om du prövar att skifta om, det lär nog bra inte fungera om det händer något. Men varför inte ta en testlampa på bilens kablar och se vilka som ger ström och när dom ger ström?
 
F

F.d. 13652

Guest
Har testat att mäta,,och det roliga är att det ligger 12v hela tiden på den gula och och bara ström på den röda när tändningen är på,,men likafullt så går inte radion utan tändningen på??
 
F

F.d. 4879

Guest
Du vill tydligen att radion ska kunna gå utan att du har tändningen på alltså? I så fall så kopplar du bägge kablarna på radion så att dom har konstantspänning, kul kabel i ditt läge alltså.
 
Toppen