• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radio i husbilen

Leca

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
28686
Medlemskap
2024
Köpte husbil , Pilote, förra året och allt känns bra. Jättebra! Förutom radion i bilen som vi inte kan lyssna på långa stunder. Ljudet störs hela tiden. Vi har haft den inlämnad med det har inte blivit bättre. En förstärkare på radion var bilfirmans försök. Någon som känner igen problemet och som kanske har löst det?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vi har gett upp bilens radio och löst det så här med alla fördelar det förde med sig.
 

kjellgard

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26764
Medlemskap
2023
Vi köpte också en Pilote förra året och är också väldigt nöjda. Dock hade vi samma problem med radion. Finbil i Stenungsund fann att antennkabeln inte var riktigt isatt i radion och det blev en del bättre. Sedan fick vi en antennförstärkare monterad och det hjälpte till lite ytterligare. men helt bra är den inte, tappar stationen mycket tidigare än vår personbil så jag tror att radion är nog inte den bästa. Men några andra störningar hör vi inte.
 
F

Fd.47585

Guest
Vet inte om det hjälper er, men det blev otrolig skillnad för oss. Har också en Pilote -13 (vi köpte den feb -17) som radion (och gps:n) fungerade när den ville. Tröttnade för 1 månad sen. Köpte en Sony XAV-AX200 som passade där den gamla suttit, samma kontakter på kablarna så bara att byta de gamla mot de nya, byta metallramen till nya (väldigt enkelt), koppla in antennkabeln och kabeln till backkameran. Flytta den delade röda kabeln till den färdiga anslutningen på den gula kablen (för att få radion att gå med tändningen av). En kabel som gör att backkameran startar när man lägger i växeln. Klart! Nu har vi massa kanaler där vi tidigare inte ens fick in P3. Radion är färdig för applecar och Androids motsvarighet så istället för GPSdel som i gamla har vi nu apples kartor, googles karta och bäst Waze. Samtliga fungerar perfekt och kräver inte uppdateringar som för vår gamla radio/gps kostade multum. På bilderna den gamla radion samt hur den var monterad.
 

Bilagor

  • IMG_5304.JPG
    IMG_5304.JPG
    3,9 MB · Visningar: 116
  • IMG_5305.JPG
    IMG_5305.JPG
    2,8 MB · Visningar: 106

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Jag har också haft stora problem med radio mottagningen. Till sist blev jag så trött på alla störningar, så jag beslöt mig för att byta hela antennen + kabeln in.
Blev något förvånad när jag ser att det är en 6mm coax som sitter i antennen. Bak på radion är det bara en 4mm.
Det är alltså inte samma kabel.
Man har kopplat in Fiats original coax kabel till radion. Denna kabel är klippt någonstans vid hytt taket. Jag har kört omkring med en radio som har haft 1,5m coaxial kabel som antenn.
Inte konstigt att mottagningen varit dålig.

Har nu monterat en helt ny antenn från Biltema (69kr) på höger framskärm och för första gången så kan man använda bilradion som det är tänkt. Vilken skillnad. Radion fungerar helt störningsfritt nu.

Ni som har dålig mottagning i radion, kolla detta. Har man gjort fel på en bil, så har man säkert gjort det på fler.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Hade stora problem med mottagningen i Zenec-radion i husbilen. Ibland var det bra, men ofta skrapade det. Lessnade och åkte till Uppsala Bilradio som direkt sa att original antenn och antennsladd är bara s-t. De bytte bägge delarna och efter det har den fungerat perfekt. Samtidigt så kollade de upp larmet och konstaterade snabbt att det var fel inkopplat. De är jätteduktiga där. :)
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Tidigare skrev jag följande i en tråd som heter ”Bilradiostörningar”. Kolla den tråden.

När min bil var ny strulade radion ordentligt. Mottagning bara nära sändare. Så fort man kom ut på landet försvann mottagningen helt. Under ett år pågick undersökning utan att det blev bättre. Man bytte radio, bytte antenn, satte in störningsfilter, drog om kablar. Någon klurig individ hos leverantören hade läst att vissa DRL-installationer skapade liknande störningar, varför man helt sonika bytte hela DRL-systemet och vips, nu funkade det som det skulle. Detta kostade mig inget men vad frustrerad jag var under tiden.

Länken är: Bilradiostörningar
 

jela

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
22226
Medlemskap
2021
Kan vara solcellsregulatorn som stör,har problem i min bil med en mppt regulator kopplar jag bort solcellen så försvinner störningarna.Kopplade in en pwm regulator och störningarna försvann.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Kan vara solcellsregulatorn som stör,har problem i min bil med en mppt regulator kopplar jag bort solcellen så försvinner störningarna.Kopplade in en pwm regulator och störningarna försvann.
En billigare variant är att sätta ferriter på kablarna vid mppt-regulatorn. Det borde räcka med en på +12v till batteriet, men det kan ev behövas en på inkommande + från panelen.

/Ingvar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
To gode verktøy for å kvele støy fra elektronikk er ferrit på ledninger inn og ut - den andre er finkmasket metalbur rundt elektronikkboksen og jord boksen til bilens chassi. Buret kun om ferrit ikke virker, en har da EMS som en må blokkere med et Faraday bur.
 
Toppen