• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radio 27mhz

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27mhz

Hade PR-radio på HB för 15 år sedan men fick inte till räckvidden och monteringen av antennen. Börjar nu bli lite intresserad igen. Hur har ni monterat antennen för att få bra funktion? Kan ju inte ha den på taket för då går den snart av vid någon bro. Har en Hymer helintegrerad som är 3,15 cm hög redan som det är.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Radio 27mhz

Även vi hade en radio för ca 15 år sedan och intresset har funnits där någonstans i bakhuvudet. Nu känns det som om man kanske skall plocka fram det igen. Har kollat lite här och där och inte fasiken blir man klokare för det verkar finnas lika många olika teorier som det finns radioapparater.
Vad skall man egentligen köpa när man vill ha en bra radio i husbilen?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27mhz

Även vi hade en radio för ca 15 år sedan och intresset har funnits där någonstans i bakhuvudet. Nu känns det som om man kanske skall plocka fram det igen. Har kollat lite här och där och inte fasiken blir man klokare för det verkar finnas lika många olika teorier som det finns radioapparater.
Vad skall man egentligen köpa när man vill ha en bra radio i husbilen?

Njaa, så många olika teorier finns det kanske inte, det handlar mest om vad du vill använda radion till.

Vill du ha radion som ett hjälpmedel så väljer du PMR eller 27Mhz.

PMR når runt bilen och kanske någon kilometer vid samåkning. Enkel, billig hög samtalskvalitet.

27Mhz når väsentligt längre, kanske några mil. Kräver mer av användaren, kostar något mer, SSB kan behöva ett tränat öra.

Vill du ha ha radion som en hobby så väljer du Amatörradio. Kräver kunskap och ett Certifikat. Räckvidd jorden runt, även från husbilen, för entusiasten.

Men varför välja? Skaffa en för varje ändamål så hörs vi, hälsar Björn
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Radio 27mhz

Den var bra Björn den köper jag.
Om man väljer en 27 Mhz då kommer nästa steg antenn.
Placering bilen är ju nog hög utan antenn ca 3,2 m.
Var placera antennen?
Vi har en Carthago chic I 51
jag tänkte skaffa innan vi åker ner mot S & P i vinter.
 
Senast ändrad:

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Radio 27mhz

Var i kontakt med Limmared idag och fick veta att det skulle finnas en länk på klubbens sida för att dels hitta rätt pryl och klubb rabatt men var hittar jag den länken
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Radio 27mhz

En ny aspekt som dök upp idag 40 kanaler AM / FM / LSB / USB.
Fick höra att det inte skulle räcka med FM/AM utan LSB/USB bör finnas.
Vad är era åsikter som är gamla i gamet.
 

Leif Michael

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Västerås
HBK-Nr
22857
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27mhz

Har inte hunnit montera något ännu men nästa säsong kommer jag att finnas på:

27 MHz. K10 FM, K24 USB
PMR K8
69 MHz K8
2m 145,500 FM
80m LSB främst 3740 KHz, 3750 KHz

73 de SM5WPW
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Radio 27mhz

Det var verkligen en radiobil det, Leif. KUL!!!
Gäller 27 MHz FM kanal 10 för bil? Finns någon aktivitet där?
145,5000 MHz med subton 88,5 Hz har jag passat i många år men aktiviteten är låg i hela landet. Jag lyssnar med öppen mottagare och sänder subton. Tanken är ju att alla skall sända subton så att man kan ha passning utan störningar.
3750 kHz LSB är kul, men även där är det färre mobila stationer numera.
Frekvensen har räckvidd på 300 - 500 km för er som inte är radioamatörer.

Trevlig är att ha passning på jaktkanalerna och 156,000 MHz där finner man ibland vägbyggen trafikvakter etc.

Även åkerifrekvenserna kan vara bra att ha passning på ifall man möter en timmerbil på en grusväg.....

Nära kusten är 156,800 MHz marin VHF anropsfrekvens.


Roy Sm4FPD
 

Leif Michael

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Västerås
HBK-Nr
22857
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27mhz

Hej Roy, det var längesen.

K 10 FM är den "antagna" standarden för husbilar på 27MHz. Jag har bara haft husbil sen maj så jag har inte hunnit installera någon radio ännu, men till våren blir det av.

Tänker montera alla pinnar på plåtskåpet bak samt en 1/4 för 10m via AH-4 till 706:an (40-6m) och kanske nån 80m pinne oxo.
 

Bilagor

  • Riddarhyttan.jpg
    Riddarhyttan.jpg
    56,2 KB · Visningar: 14
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Radio 27mhz

OK Leif, ja då är således kanal 10, lika med 27,075 MHz FM då.
Får passa den frekvensen och höra om det finns någon aktivitet då.

Dumt system att kalla frekvenser kanalnummer.
På 69 MHz gäller tydligen frekvens direkt istället.

Rejäl bagagelåda du har på husbilen Leif, perfekt att sätta antenner på.

Roy
 

Leif Michael

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Västerås
HBK-Nr
22857
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27mhz

Jag föredrar frekvens oxo, då blir det inga missförstånd, men standard bland "hb-folk" tycks vara kanalnummer, men det får vi väl ändra på.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27mhz

Jag föredrar frekvens oxo, då blir det inga missförstånd, men standard bland "hb-folk" tycks vara kanalnummer, men det får vi väl ändra på.
Privatradioklubbarna använde kanal eftersom det är dessa som åtminstone stod på de PR-apparater vi använde på 70 och 80-talet. Frekvensen stod aldrig. Gör det det på moderna PR-apparater? Då var det kanal 1-24 har jag för mig. Mina gick till skroten för 5 år sedan när vi flyttade från villa till lgh. Synd för nu skulle jag vilja ha en igen. PMR har jag men PR-radio (27 Mhz) skulle jag föredra om det finns någon trafik kvar där.
 
F

F.d. 53340

Guest
Sv: Radio 27mhz

Hej
27mhz har första fredagen varje månad upprop rikstäckande se mer på 27mhz.se där ser ni tider och vilka kanaler.
 
Toppen