• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rabiesvaccination

Anita & Agne

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
4859
Medlemskap
2024
Har vaccinerat våra två cavalierer och sen togs blodprov efter 120 dagar och när resultatet kom blev dom inte godkända. Dom flesta vaccinationerna skall ju funka men våra två blev inte godkända.
Någon mer som råkat ut för detta?
Anita&Agne
 

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Rabiesvaccination

Hej
ja vi har, och känner flera som har råkat utt för det, men det bruker att ta på nästa spruta,
så lycka till
MVH Ulla
 
J

JaLi Jkpg

Guest
Sv: Rabiesvaccination

När vi vaccinerade våra tre hundar för några år sedan tog vaccinationen på två av tre. Vi hade vaccinerat med Nobivac 3-års, vi vaccinerade om hunden som det inte tagit på med Rabisin 1-års och vid kontroll efter 120 dagar så var allt ok. Men har vänner som vaccinerat sina hundar flera gånger utan godkänt resultat, en av dessa fick godkänt på sin hund för bara någon vecka sedan efter tredje vaccinationen. Var det Nobivac ni vaccinerade med första gången så rekommenderar jag att ni testar Rabisin när ni vaccinerar om, jag och mina vänner som håller på mycket med hund är av den erfarenheten att chansen att få godkänt med Rabisin är större än med Nobivac.
M v h
Liza
 

Anita & Agne

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
4859
Medlemskap
2024
Sv: Rabiesvaccination

Första vaccinationen gjordes den 18/1 med Rabisin och den andra den 9/2 med Nobivac. Det är väl bara att bita i det sura äpplet och göra om det då. Fast vi hade ju räknat med att kunna ta med hundarna i år på semestern.
Sommarhälsningar från
Anita & Agne
Alingsås
 
J

JaLi Jkpg

Guest
Sv: Rabiesvaccination

Hej igen,
ja det var samma för oss, vi hade också tänkt ta med hundarna utomlands det året men så blev det ju inte. Det känns ju som en lång väntan på svar också, vid sista tillfället skickades proverna till SVA Uppsala istället för utomlands/Tyskland, det tog lite kortare tid och var lite dyrare. Det var bråttom med pass eftersom jag skulle på utställning i Danmark, svar kom samma vecka som utställningen, så vi kom iväg jag och Sasse med färskt pass. Från SVA fick vi svar hem i mejlboxen samtidigt som vår veterinär fick det - det var bra.
Måste lite nyfiket fråga varför era hundar blev sprutade med Rabisin först och Nobivac sedan, det är två olika preparat 1-års kontra 3-års?
/ Liza
 
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Rabiesvaccination

Hej igen,
ja det var samma för oss, vi hade också tänkt ta med hundarna utomlands det året men så blev det ju inte. Det känns ju som en lång väntan på svar också, vid sista tillfället skickades proverna till SVA Uppsala istället för utomlands/Tyskland, det tog lite kortare tid och var lite dyrare. Det var bråttom med pass eftersom jag skulle på utställning i Danmark, svar kom samma vecka som utställningen, så vi kom iväg jag och Sasse med färskt pass. Från SVA fick vi svar hem i mejlboxen samtidigt som vår veterinär fick det - det var bra.
Måste lite nyfiket fråga varför era hundar blev sprutade med Rabisin först och Nobivac sedan, det är två olika preparat 1-års kontra 3-års?
/ Liza
Ja jag blev också lite nyfiken på varför två olika vacc användes, på den kliniken jag arbetar på så använder vi oss uteslutande av Rabisin till uppvaccinering, sen kan man ju välja 3-års om det passar ens åkande.
mycket sällan att det inte blir godkänt på rabisin, men visst förekommer det.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Rabiesvaccination

Visa bilaga 080514 Intyg+om+rabiesvaccinets+giltighetstid.pdf

Hej
Var försiktig med att ge bare 3 års vaccin, den accepteres inte alltid i f. ex. Frankrike även om det skal vare ok inom hela EU.
Så vi kör uteslutande med 1 års vaccin.
EU har därför gjort bifogade brev som henviser til EU regulativ om att det är
vacc. gyldighets datum i hundens pas som gäller och ingenting annat, men ändå
kan der vara problemer i Frankrike, isär på campingplatser. Så om ni har 3 års vacc.
så kanske bäst att ha brevet med om det hjälper.

mvh
Mikael
 
F

F.d. 10602

Guest
Sv: Rabiesvaccination

Hej, man skall vaccinera två gånger med ett visst mellanrum, den rekommendatioinen fick vi av vårt djursjukhus. Just för att slippa börja om igen. För det tar sej inte alltid!
Dessutom finns olika rabesvaccin, vi blev rekommenderade en typ som tog kraftigare men som endast stog sej i ett år, detta för att vara säkra efter de 120 dagarna. Så efter det året så har vi kört med det mest vanliga som står sej i 3 år.

O det fungerade med båda våra hundar
 
Toppen