• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Hej!
Får jag hänga på tråden?
Har samma problem med en radiator i gillestugan. En enrörsslinga med sex radiatorer. Den ena en dubbelradiator är helt kall, medan de övriga fungerar helt OK.
Har kollat piggen bakom Danfoss termostaten RAVL och den glider lätt in och ut vid kontroll.
Ingen luft i radiatorn. Verkar som cirkulationen stoppas vid utgången. Längst ned på radiatorkopplet finns en insex skruv. Kan denna lossas för att få ut ev slam, som kanske blockerar utgången? Tömmning av systemet före en sådan åtgärd eller bara ta bort övertrycket??
Hoppas någon har ett förslag.
Inte lätt få tag på en VVS-firma så här före jul.
Roadglider
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

På utgången fråm ett element sitter en ventil. På de flesta element är den täckt av en mutterpropp. Om man tar loss muttern, sitter det en skruv bakom, på lite nyare element brukar det vara en insex. Den ska justeras så man får samma returtemperatur från alla element när termostaten är helt öppna.
Calle
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Ni som har svårt med cirkulationen.

På returledningen från elementet brukar det oftast sitta en strypventil så man kan balansera in hela systemet. Du kan alltså strypa element som har gott om flöde och sitter närmast cirkulationspumpen, och öppna för de som har svårare att få del av cirkulationen.,

Strypventilen sitter som sagt på returens koppling, och döljer sig under en sexkantshuv.
Där kan du med en skruvmejsel justera flödet på underliggande reglerskruv.

Ibland är det flatmejsel men insex förkommer åxå.


Kåre
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Hej igen"!
På nedre delen av mitt radiatorkoppel märke AGA - sent 70-tal - finns en insexskruv utan lock, när jag lättar något på denna skruv sipprar vatten ut. Måste således bara vara en plugg och inte någon justerskruv.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Va, har inte sett justerskruv UTAN lock.

Är du säker på att inte locket saknas. Du kanske kanske kan se om det finns gängor utvändigt.

Justerskruven sitter med en O-ring. det kan va den som läcker.

Locket är till för att säkerställa att inget vatten tränger ut OM O-ringer skulle läcka.

Under själva justeringen brukar det komma några droppar, men sen e de bara att skruva på locket igen så är det helt tätt.


Kåre
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

när elementet är varm i överkant och "kallt" i underkant då har man nyttjat max av energin i vattnet
:)

den där mutter mojsen, med insex mutter är en ventil där man ställer flödet på radiatorn, det kan också sitta en ventil mellan termostaten och radiatorn (olika fabrikat) man plockar av termostaten och vrider på en markerad ring som man drar ut lite kran och sedan vrider på, samma håll som man öppnar en kork, det finns en risk med att ändra flödet på en radiator,det är man ändrar förutsättningarna för dom andra befintliga
:)
skruva lungt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Nej det finns inget lock och inga gängor för något heller. Samma konstruktion på samtliga radiatorer i huset. ANEBY-hus från 1979. När jag lättar på insexskruven sitter den dragen hårt...som oljepluggen på en bilmotor!!!!
Roadglider
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

roadglider

Kan inte påminna mej att jag träffat på den typen av elementkoppel.
När du säger att den är hårt åtdragen, låter det för mej som det är en tätning.

Kan det vara så att det under denna skruv sitter en justerskruv?

Är du van "pulare", så kan du försöka lossa den.
MEEEEN är du osäker så låt bli. Det finns gott om vatten på andra sidan, och är det dessutom varmt kan det vara svårt för den ovane att få på gängorna igen.

Sätter dock en slant på att det skulle kunna finnas en justering "på andra sidan" denna hårt åtdragna tätning.


Lycka till
Kåre
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Hej Smeden,
Kollade att lossa insexskruven på radiatorn i badrummet, där golvet ju är tätt. Vattnet forsade ut när jag lättat på skruven men ändå kvar i gängorna. Kan nog endast vara en plugg!
Roadglider
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Hej roadglider

Ja då har du i alla fall inte tummen mitt i handen.

Vi kan konstatera att elementet inte har någon strypning, inte på returkopplet.

Har du försökt att forcera flödet genom detta element genom att strypa andra element med hjälp av termostaterna!

Går cirkulationspumpen på högsta läget?


Kåre
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Den kalla radiatorn ligger mitt i slingan. Fungerar OK på båda sidor om den kalla. Har kollat med båda hastigheterna på pumpen...tror månne att regleringen sitter bakom termostaten och manöverstången till denna. Där finns någon form av ventil med en gummipropp - kona. Kanske denna är paj, men har ju vatten och tryck på systemet så bara kollat i lite sprut att en ventil finns där!
Roadglider
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Försök att plocka av termostaten helt.

Kommer värmen då?

Om inte. Kan du komma åt att försöka trycka in den piggen som sticker ut ur kranbröstet?

Den skall gå att med mindre våld tryckas in.

Den kanske har fastnat i stängt läge (längst in)

Ta ett verktyg (liten hammare) och slå nätta slag på piggen. Den är fjäderbelastad och skall efter "lite massage" röra sig med hjälp av din handkraft ut och in.

Du trycker in, och den fjädrar ut.



Kåre
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Smeden,
Problemet löst!
Det var ventilgummit i temostatstängningen, som mjuknat och inte följde med i termostatens rörelser. Alltid stängt.
Hade som väl en halvbra ventil i en låda. Den får duga så länge även om den inte öppnar helt pga
dåligt gummi!
Någon speciell justeringsskruv har jag inte hittat.
Tack i alla fall till alla och trevlig jul.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Så trevligt roadglider, de e bra å ha en liten braåhalåda!

Ha en trevlig helg
Kåre
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

HEJ IGEN. TITTA PÅ MITT INLÄGG NR 19. Det gäller BARA DANFOSS VENTILER använd bara AMATURFETT, HAR DU INGET FETT SÅ FUNKAR INTE TERMOSTATEN RÄTT OBS. DEN KOMMER ATT FASTNA IGEN. Alla armaturer ex. Duschbl, Tvättställbl, ( engreppsbl.) ÄR MONTERAT MED FETT.fettet försvinner med tiden, av sitt naturliga skäl ( VARMVATTEN) M.V.H BOSSE RÖR 2075.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Hej igen"!
På nedre delen av mitt radiatorkoppel märke AGA - sent 70-tal - finns en insexskruv utan lock, när jag lättar något på denna skruv sipprar vatten ut. Måste således bara vara en plugg och inte någon justerskruv.
Roadglider

Hej
Givetvis skall man börja med att lufta elementet men i mitt fall så var elementet från 60 talet och hade samma problem blev kallt i nederdel.
Bytte till ett modernt med gälar på baksidan ( de finns i olika antal rader) sen dess fungerar det utmärkt.
Efter ett antal år så samlas det mycket goja i nederkant av elementen.
Kör med värmepump IVT sen ca 10 år och det fungerar perfekt borrat ca 130 m ( men det skulle kanske ha varit lite till)
Trevlig Helg

Hälsningar
Tommy
 
Toppen