• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag har en fundering på varför elementen skiktar sig i värmen för elementet är varmt på övanssidan och kallt i botten .
Ingången och termostaten ( som är fullt öppen) är placerad i överkant på elementet samt utgången på nederdelen på elemenatet .
Jag kör nu på högsta hastigheten på cirkulationspumpen och nu när det är -14 kör jag ut ca 50 grader det kanske är för högt men jag vill inte det skall bli kallt i källaren/ grabbens rum .


Om det är luft i elementet så blir det väl inte varmt på toppen .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 660

Guest
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Det är väl därför utgående rör är i botten så det kalla vattnet går ut där så fylls det på med varmt i toppen när termostaten öppnar.
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Hejsan!
Det finns nog bara en logisk förklaring.
Det är luft i dett, kolla när du luftar det att
elementet inte doppar ner mot nippelen.
Isåfall lyft i elementet lite.
H.olof
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Om radiatorn blir kallt på motsatta sidan mot termostaten (om den är monterad på övre delen) så behöver elementet luftas.
Om radiatorn blir svalare neråt så är det riktigt. Du använder och kyler vattnet i radiatorn.
-14gr ca 45-50gr på radiatorslingan
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Element ska vara varma upptill o svala nertill, skillnaden kallas Delta T och denna skillnad är vad elementet avger i rummet.
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
131
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Har aldrig kört ut över 40gr från pannan ens vid sträng kyla.
Elementens area ,( och isoleringen i huset), bestämmer behovet av utgående vattentemp.
Kanske jag har onödigt stora element? ( 1-plans hus med källare. )

Trevlig helg
Melle
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Jag har en fundering på varför elementen skiktar sig i värmen för elementet är varmt på övanssidan och kallt i botten .
Ingången och termostaten ( som är fullt öppen) är placerad i överkant på elementet samt utgången på nederdelen på elemenatet .
Jag kör nu på högsta hastigheten på cirkulationspumpen och nu när det är -14 kör jag ut ca 50 grader det kanske är för högt men jag vill inte det skall bli kallt i källaren/ grabbens rum .
Om det är luft i elementet så blir det väl inte varmt på toppen .

Det kanske behövs en injustering på värmesystemet, ring en rörfirma som kan justera flöden
men pröva först med att sänka hastigheten på cirkulationspumpen så att du för ner hastigheten på vattnet.
för att få ut mesta möjliga energi ur vattnet så skall det gå så sakta som möjligt.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Vi bytte ju panna för 2 år sedan och har en CTC pelletspanna med tillkopplade 10kwm vaccumsolfångare som går in i en slinga i accumulatortanken .
Jag har ju nästan halverat förbrukningen av pellets efter detta .

Jag får börja med att lufta elementen och det elementet i källaren som jag skrev om är 1radigt och ca 40 cm högt och ca 4 meter långt .

Alla element har ingång i överkant och utgång i nederkant .

Huset är ju byggt 1934 och tillbyggt 1974 och värmer upp ca 250kwm och det är ju inte superisolerade fönster och väggar , dock är det 26 grader i pannrummet som är i den inredda källaren .

Jag läste att när man skulle lufta elementen så skulle man öppna schunten på pannan för fullt och givetvis ingen pump igång , jag har ju innan inte öppnat schunten utan det har varit som den är ( den är ju motorstyrd efter ute/inne temp).
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

vatten tar alltid den lättaste vägen, jag tror fortfarande på en justering av flödena på värmesystemet
:)

en skilnad på 25 till 30 grader på vattentemp utgående och retur, då är det bra
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Det här med hög eller låg framledningstemp har betydelse hur gammalt huset är.
När bergvärme blev på ropet för 10-15 år sedan så var det stora problem när dom kopplades till gamla hus. Detta beroende på att dom husens system kräver en högre framledningstemp. Många av dom husen var från början byggda för självcirkulation.
När sedan bergvärmepannan anslöts så fick den gå på alldeles för mycket eltillskott för att ge den högre temperaturen.
Idag har dessa pumpar en högre tempkapasitet som har löst det problemet.

Därför Bengt Åke kan det vara helt riktigt att du har den framledningstempen du säger eftersom ditt hus är från -30 talet.
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

HEJ ALLA . HÄR SKALL DU FÅ SVARET MED KALLA RADIATORER . I RETURLED. Bengt -ÅKE. STÄNG TILLOPP OCH RETUR PÅ RAD. Ta väck rad från väggen Spola igenom rad med vattentryck. OBS. GÖRSKETET VATTEN. Skulle inte detta funka så titta på returled om det sitter en ventil mot pannan. Kolla returventilerna på radiatorerna är fult öppen O.B.S . När du öppnar 6kant huvan på retur det har hänt att skruven följer med när du lossar 6 kant huvan . LOSSA HUVAN NÅGOT VARV ,SLÅ TILL MED SKIFTNYCKEN. M.V.H.BOSSE RÖR 2075 Lycka till.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Vattnet i alla radiatorer byttes för 3 år sedan då vi bytte panna och även monterade 2 stycken 500 liters acc-tankar .
Skall kika på så piggen innan för termostaten rör sig lätt in och ut bland annat .

Jag har fått 2 telefonsamtal från trevliga HBKare nu på förmiddagen och fått en hel del tips så nu skall jag praktisera under dagen .

Tusen tack för alla tips från ett -10 grader kallt Falköping .
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

HEJ ALLA ni som bor i villor, det är inte fel att spola igenom era värmsystem innan den kalla årstiden, det är inte sakt att man skall göra detta varje år. Det ligger så mycke avlagringar i värmesystemet med åren, ex dålig verkninggrad från pannan,många år på nacken. Gamla radiatorer (element) onödit mycke vatten att värma upp, Gamla cirkpumpar, som bara snörrar .ej ekomoniska drar bara massa el Grundfos har pumpar som man kan styra efter huset behov,DOM är inte billiga du tjänar in pengarna i längden m.v.h.BOSSE RÖR 2075.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Tänkte just det Bosse,
det är väl inte riktigt läge att vintertid med minusgrader ute och inför stundande helger särskilt lämpligt att hålla på med att koppla loss radiatorer för spolning, m.m. Mina erfarenheter säger mig att det lätt uppstår andra oönskade problem vid sådana jobb. Speciellt med gamla värmesystem. Vem vill hamna i kris utan värme i huset när det är som kallast ute.
V-backen :santa-3-icon:
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Jag har under dagen lossat termostaten och "gicklat" på stiftet/piggen och körde utan termostat och då blev hela elementet varmt .
Jag monterade sedan tillbaka termostaten och sätte den på fullt öppen och nu är man tillbaka på ruta 1 = elementet är varmt på överdelen och kallt på underdelen .

Det enklaste vore ju att köra utan termostaten och låta pannan pytsa ut så mycket värme som behövs via info från inomhusgivaren som också är i källaren .

Rummet som jag grejar med är ju i gillestugan så det är ju i källaren och dr vill jag ju ha bra temperatur för på 1:a vånigen tänds ju braskaminen också samt all värme går ju uppåt .
 

lars.goran

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2601
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Hej Beng-Åke!
Det är fel på termostaten, efter som det blev kall igen. När radiatorn bli varm upptill ock kall nertill beror det på att flödet igenom radiatorn är så littet att vattnet hinner kallna.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Bengt-Åke Linder

Jag antar att du har flera element med samma typa av termostat.

Byt plats med en annan termostat, och har då problemet flyttats till det andra elementet så har du fel på termostaten.

Jag vet inte hur fästet är på termostaten, men kan du inte känna när termostaten börjar att trycka in piggen i kranbröstet. Det brukar vara möjligt att "backa ut" termostaten och så att säga "börja om på nytt".

Lycka till
Kåre
 
Senast ändrad:

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

Hej igen. Bengt- åke . varför det blir så här, min första fråga är ,var är det för fabrikat på termostaten, är det danforss så är det enkel problem, VAR DU SKALL GÖRA ,lossa 6 kantmuttern där stiftet sitter,du behöver inte stänga av värmesystemet i huset för att göra detta. hålet i termostaten lägger du i silikonfett, säljs hos vvsbutik,sätt tillbaka 6kantm. tryck på stiftet fram och tillbaka så fettet går in i termostaten,sen är det okej. Har du DANFOSS i alla radiatorer i huset så är det dax att dom får lite översyn.så blir det lite trivsamt i huset,OM DU HAR ETT ANNAT FABRIKAT SÅ BLIR DET ETT LITE STÖRRE PROBLEM DET GÖR MAN INTE PÅ DEN ÅRTIDEN. Jag glömde en sak det sitter en fjäder i termostaten den får du inte ut ,den kan fastna i stängt läge. Var gör man ta en skruvmejsel trycktill med handflatan så den öppnar,tryck fram å tillbaka.där efter in med fettet. se ovan. m.v.h. BOSSE RÖR 2075.
 
Senast ändrad:

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Rörmokarfråga om varma och kalla element ....

HEJ IGEN, BENT- ÅKE MED FLER. ett TIPS, När det gäller pannrum som Bengt-åke fall 26 grader eller mer SÄTT EN PAXFLÄKT I PANNRUMMET som drar ut värmen i dom övriga rummen i källarplan sättes nära tak. BOSSE RÖR 2075.
 
Toppen