• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

röktunna

F

F.d. 29756

Guest
Har inhandlat en röktunna på Biltema Röktunna med grill - Rök Röktunna Rökugn Grill - Biltema
Någon som har provat att röka t.ex. fisk i en sådan? Manualen gör mej en aning konfunderad bl.a ska man placera en skål med flera liter vatten el. marinad i den. Någon som på ett enkelt sätt kan förklara för mej som är totalt novis på det här området hur jag ska göra.
Kerstin
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: röktunna

Kan inget om det, men vill rekommendera att inte ställa den i husbilen efteråt...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: röktunna

Marinad ifall man vill smaksätta & vatten för att fukta fisken. Jag använder inget av detta. Jag saltar fisken i ett dygn, sedan är det bara att lägga in den i röken i en halvtimma.

Bennie
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: röktunna

Tack för svar, men......hur mycket kol/briketter lägger du i skålen? I manualen rekommenderar man 4 kg men jag tycker att det verkar mycket.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: röktunna

Det beror väldigt mycket på vad & hur mycket du skall röka. Briketterna eller kolet skall ju bara alstra den värme som skall få spånen att sakta pyra & koka det du röker som då blir varmrökt. Jag använder lite mer briketter som jag skulle gjort om jag skulle grillat eftrsom det gäller att få spånen att förkolnas så att rök uppstår. Du kan använda hickoryspån, alspån eller enris. Jag använder ibland äppelkvistar som jag klippt i småbitar med sekatören.

Bennie
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: röktunna

Man kan röka i olika kärl, lådor, grillar, murat osv och för min del har det blivit flera varianter gm åren. Vi hade en fast murad rök här i vår lilla hamn. Där har rökats mängder med ål, horngädda o makrill. Har rökt i ABU-rök, det funkar men det finns bättre sätt. Min Weber funkade faktiskt ganska bra och gick snabbt.

Numera har jag ett Bradley rökskåp. Den är helt digital, dvs jag ställer in temp. i skåpet med knapptryckning, ställer in röktid på samma sätt och en digital termometer i fisken eller köttet....så sköter den sig själv. Laddar tornet med rökbriketter (finns i olika träslag f olika smaker). Man kan knappast misslyckas med denna, fast det är ju andra pengar än Biltemas variant.

Funderar på att prova en Smokai (rökgenerator)

Böcklingen blev kalasbra:yes:
 

Bilagor

  • 20150521 bradley.jpg
    20150521 bradley.jpg
    741 KB · Visningar: 4
  • 20140924_böckling.jpg
    20140924_böckling.jpg
    3 MB · Visningar: 2
F

F.d. 29756

Guest
Sv: röktunna

Dom fiskarna ser verkligen goda ut, men så har du ju en proffsig utrustning och mkt. erfarenhet. Nu ska jag prova mej fram med egenhändigt fiskad abborre och en och annan öring.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: röktunna

Jag har provat mig fram, ibland bra i ibland mindre bra. Nästan bättre att salta för lite än f mkt. Du kan alltid salta extra när du äter om det blivit f lite. Viktigt att fisken kommer upp i rätt temp. (sätt i termometer). Googla så finner du tipsen på nätet.
Lycka till o smaklig spis
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: röktunna

Glömde en viktig detalj. Fisken får ej vara blöt vid rökningen...så försök att lufttorka den några timmar innan du sätter igång rökprocessen eller torka den noga annars kan den smaka besk o det är inget vidare
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen