• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Röd lampa lyser vid gaspådrag

F

F.d. 24477

Guest
Var ute och provkörde lite. Precis när man kom upp i varv och skall växla började det lysa rött längst upp till höger (se bild). Där det inte finns någon symbol, vad är detta? Är det nån form av växlings indikator eller är nått fel.

http://db.tt/nwmZd9gT

Detta började "hända" efter jag lagade ett kabelbrott på denna manick.
http://db.tt/38bbKjcY
Den sitter brevid dieselfiltret, och det går en slang därifrån till en tjockare slang som i sin tu går till motorn.

Bilen är en Citroen c25 1989.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Röd lampa lyser vid gaspådrag

Visar den inte att turbon varvar för mycket. Kan ha fel det har hänt förut.
Ha det

F

F.d. 24477

Guest

Betyder det då att det är nått fel på turbon, eller visar lampan att man skall lätta lite på gasen. Har försökt att hitta och förstå vad den här grejen är på nätet. Nån annan som vet vad denna sak är. Kan ju inte vara den enda i dennna klubb med denna sak i bilen. Bifogar en bild som visar den.

http://db.tt/nheGEaFY

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, man måste veta var slangen kommer ifrån. Om den kommer från insugningsröret så måste det vara en slang med turbotryck i, och i så fall borde nog lampan varna för att trycket är så högt så det är dags att växla.
Delarna har ju några år på nacken så man vet inte alls vid vilket tryck (om det nu går till trycksidan på insuget) den säger till. Jag såg i ett annat inlägg att den inte tänds när du bara varvar upp motorn, och det stämmer också i så fall, för då åker inte turbotrycket upp så mycket eftersom motorn är obelastad.
Det du borde kolla är i så fall vilket tryck du verkligen har när turbon laddar för fullt.
Wastegateventilen kan kärva eller någon kan ha pluggat den för att öka trycket, och det är inte bra alla gånger.
Det finns billiga turbotrycksmätare att köpa (Biltema) då vet du om trycket är för högt eller om givaren tänder rödlampan för tidigt m.m.
Du borde ha ett max turbotryck på runt 0,8 och i så fall skulle nog tryckavkännaren säga till vid ca. 0,9 eller 1,0 kg. övertryck.

Jag vill påpeka igen att jag inte är säker på att den är till för att varna för turbotrycket.
Och den är nog i så fall inte så vanlig i bilarna.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

I min instruktionsbok står det.
Kontrolleleuchte für ladeüberdruck (Turbo)
Kan inte tyska men det finns säkert någon som kan
Ha det

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Kontrolleleuchte für ladeüberdruck

"Kontrollampa för laddövertryck"

F

F.d. 24477

Guest

CITROEN C25 BÜRTSNER
Årsmodell: 1989
Typ: 2.5 TD
Motor: U25/673
kW: 70

F

F.d. 24477

Guest

JANKRO skrev
"Wastegateventilen kan kärva eller någon kan ha pluggat den för att öka trycket, och det är inte bra alla gånger."

När jag söke "wastegate" i detta forum får jag faktiskt fram en tråd som handlar just om mitt problem.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t31203/

Och jag fattar rätt så är det första man skall titta på är om armen till wastegaten löper lätt. Detta gör man genom att lossa armen och känna om den löper lätt?

Om detta inte hjälper så får man kolla turbotrycket. Kan man bara köpa en turbotrycks mätare från biltema och koppla in den? i sådana fall hur? är det på den slang som går till insuget? dvs samma slang som "Kontrollampa för laddövertryck" är kopplad till. kan det vara så enkelt.:twitcy:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, ja det är så enkelt. Om du köper en turbotrycksmätare så är det en slang till den som ger trycket till mätaren som man kopplar in med en T-koppling eller dyl. Om man inte vill krångla med instrumentbelysning m.m. så är det bara att se till att få in slangen tillfälligt till kupén och struntar i finlir med hållare och belysning till mätaren, det kan man ta senare om man får lust. Det kan ju vara bra att få en koll på om turbon och trycket är ok. i vilket fall som helst.

M.v.h JANKRO.

I

Ice-Man

Guest

Porwoll; Skulle inte förvåna mig om Bror Axelson har svaret på alla dina frågor - han har som du kanske sett plockat ner sin husbil i molekyler och sedan byggt upp det hela igen (fast bättre än från fabriken). Nu håller han dessutom på med turbomotor till den.
Hans nästa stora projekt vet vi ingenting om, men det skulle inte förvåna mig om han bygger ett fullt fungerande flygande tefat av delarna från en gammal flakmoped :)

Brors byggtråd diggar jag fett, liksom alla andra hembyggares trådar - det sker med sådan energi att man själv blir sugen att bygga och ändra. Dessutom får man många utomordentliga tips! Tack för att ni delar med er!

F

F.d. 24477

Guest

Var ute idag i regnet och kollade wastegaten. Tog loss låsbrickan som håller armen på plats, och försökte öppna och stänga den med handen, vilket inte fungerade. Med försiktigt våld askraka, hammare och en halv burk 5/56 lyckades jag rubba den. Tillslut blev den så lätt att man kunde röra den med handen. Jag kopplade på armen igen, och provkörde. Det blev bättre men den röda lampan tände sig vid höga varv. Tillbaka och kände på wastegaten med askrakan. Den satt fast igen... På med 5/56 igen, men 5/56en bara avdunsta när kom på WG. Tillslut lossnade den i alla fall. När jag provkörde igen så blev det mycket bättre. Fick lätt upp den 110km/h och lampan tände sig inte vad jag såg.
Nu till följd frågan, finns det nått genomträngande smörjmedel som tål värme bättre än 5/56?

Tack alla som svarat för hjälpen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Du behöver rengöra och gymnastistera den mera, inget smörjmedel bil kvar där.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan igen, det är ju bra att du i alla fall har konstaterat ett fel som faktiskt inte är så bra att åka omkring med. Man plågar motorn utan att få så värst mycket tillbaka om man inte ökar bränslemängden.
Det blir så varmt så något smörjmedel blir inte kvar som Montreal har skrivit. Det handlar i stället om att få den att gå så lätt att man kan säga att den glappar. Någon kraftigt rostlösande olja som det i princip bubblar om när den verkar är nog det bästa så rosten löses upp i stället. Om man dränker in lite trassel el. dyl. och lindar in runt/över armen så det kan rinna in vartefter och låter det verka över natten så kan det ge med sig. (Glöm inte att ta bort det innan du startar motorn.)
Problemet är att rostlösningsolja har idag blivit som mycket annat.........Naturvänligt och nästan odugligt :wall:.
Kanske bra, men jag funderar ibland på vad som är värst att använda. En liten skvätt av något som funkar eller två dl. av något som inte funkar, plus högt blodtryck på köpet :rolleyes:.

Lycka till. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen