• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Röd lampa lyser toatank

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Hej!
Trots att jag precis tömt toatanken lyser lampan rött som om tanken är full. Detta har inte hänt förut. Jag har tagit ut och satt in tanken igen, men fortfarande lyser den röda lampan. Jag har även slagit av och på strömmen, inte heller detta gör att den röda lampan slocknar. Vad ska jag göra för att avhjälpa detta fel?/ Mvh Göran
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Röd lampa lyser toatank

Har samma problem sedan några år, troligen fel i elektroniken. Det syns bra om toan är full eller ej vid varje användning så lampans funktion är egentligen onödig. :)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Röd lampa lyser toatank

Det kan vara flottören i kassetten som har lossnat. Den kan göra det om man skakar den för häftigt när man sköljer ur den. Man skall bara "skvalpa" den försiktigt.
Flottören går att sätta dit igen, men man måste ned med näven genom hålet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Röd lampa lyser toatank

Gummihandske + plastpåse + lite tejp = inga problem! Jag hade liknande problem med vår 80 liters tank under bilen (ej kassett) där det var fel på nivåmätaren (2 "elektroder"). Bytte "elektroder" och sen var det klart.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Röd lampa lyser toatank

Detta verkar vara ett vanligt problem i kassettoasystem. Den röda lampan har ju egentligen ingen funktion eftersom man ser ganska tydligt när kassetten börjar bli full.

Lampan kan snarare räknas till avdelningen Lullull som bara har funktion att fylla upp en rad i broschyrer och specifikationer. Ju fler sådana saker som monteras in i bilarna desto fler saker som kan gå sönder.

För fasta tankar är det en helt annan sak. Där går det ju i allmänhet inte att se nivån med blotta ögat. Samtidigt ställer det också större krav på att nivåmätaren skall fungera.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Röd lampa lyser toatank

Ett tips!
Om man lyfter ut toatanken och kollar in så sitter det ofta ett litet kretskort där inne!
Iom att miljön där inne är lite fuktig så är det lätt hänt att kontaktstycket ärgar och då lyser röda lampan!

Det är lite trångt att plocka bort och göra rent men det går:rolleyes:
Var bara superförsiktig för det är inget grovsmide på prylarna!

Sen kan det även var lite för stort avstånd mellan tanken och kortet som känner av nivån, så var det på våran förra bil och jag satte då en lite mjuk svamp mellan väggen och kortet så att avståndet minskade till tanken!
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Röd lampa lyser toatank

Hej jag hade problem med min fasta tank för några år sen,men jag fyllde tanken med vatten ock lite diskmedel det fick stå några dar sen tappade jag ut vattnet och hade ett spolmunstycke på slangen nu är det inga problem:wub:
 
Toppen