Johnny_the_campervan
FD HBK Medlem
Hallå!
Har en fråga, eller flera..
Jag och tjejen har en Knaus R18 (helintegrerad med fiatmotor) från 2018. Vi är just nu utanför Montpellier i Frankrike och skulle för en vecka sedan lämna campingen då en röd batterilampa började lysa på instrumentpanelen. Vi ringde försäkringsbolaget och bestämde att stanna kvar på campingen tills bärgare kunde komma och ta oss till en verkstad. Problemet är att de inte löser någon verkstad och vi har nu väntat i en vecka på en lösning.. Börjar bli måttligt trött på det hela och funderar om vi kan göra något åt problemet själva istället.
Problemet:
* Batterilampa lyser rött
* På min BMS så indikerar den på att bodelsbatteriet inte laddar när husbilen startar, visar även att -13A dras från bodelsbatteriet (har litiumbatteri till bodel och laddbooster så brukar ladda 50A när fordonet är igång).
* Spänningsmätaren ovan dörren indikerar på att spänningen på startbatteriet droppar ner om bilen går en liten stund.
* Startbatteriet laddas upp när vi kopplar in Markström.
Jag funderar på om kilremmen från generatorn kan ha gått av (hittar dock ingen och anser att det är jävligt trångt i motorrummet + är lågbegåvad när det kommer till motorer).
Är det någon som vet hur man kan se om den remmen har gått av?
Någon som vet om denna remmen även driver kylvattnet på denna modell? (Eller hur man kan identifiera detta).
Eller har någon ett smart tips på hur vi kan gå vidare så vi kommer här ifrån?
Mvh Anders i 35 graders värme
Har en fråga, eller flera..
Jag och tjejen har en Knaus R18 (helintegrerad med fiatmotor) från 2018. Vi är just nu utanför Montpellier i Frankrike och skulle för en vecka sedan lämna campingen då en röd batterilampa började lysa på instrumentpanelen. Vi ringde försäkringsbolaget och bestämde att stanna kvar på campingen tills bärgare kunde komma och ta oss till en verkstad. Problemet är att de inte löser någon verkstad och vi har nu väntat i en vecka på en lösning.. Börjar bli måttligt trött på det hela och funderar om vi kan göra något åt problemet själva istället.
Problemet:
* Batterilampa lyser rött
* På min BMS så indikerar den på att bodelsbatteriet inte laddar när husbilen startar, visar även att -13A dras från bodelsbatteriet (har litiumbatteri till bodel och laddbooster så brukar ladda 50A när fordonet är igång).
* Spänningsmätaren ovan dörren indikerar på att spänningen på startbatteriet droppar ner om bilen går en liten stund.
* Startbatteriet laddas upp när vi kopplar in Markström.
Jag funderar på om kilremmen från generatorn kan ha gått av (hittar dock ingen och anser att det är jävligt trångt i motorrummet + är lågbegåvad när det kommer till motorer).
Är det någon som vet hur man kan se om den remmen har gått av?
Någon som vet om denna remmen även driver kylvattnet på denna modell? (Eller hur man kan identifiera detta).
Eller har någon ett smart tips på hur vi kan gå vidare så vi kommer här ifrån?
Mvh Anders i 35 graders värme