• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råttproblem

F

F.d. 6342

Guest
Förra vintern - vid vinterförvaringen i vår carport - så tog sig tydligen MÖSS in i husbilen, trots att vi hade tömt och städat bilen på allt. Vi hittade råttskit i skåp, garderober m m.
Har någon annan varit ut för detta? Och vad göra! Vi har nu köpt en mojäng på JULA som ska sättas ner i marken och ge vibrationer (drivs med batterier). Ska skrämma bort mössen är det tänkt.
Har någon provat detta eller har ni andra idéer eller erfarenheter......:confused:
 

Yvonne och John

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
398
Medlemskap
2023
Sv: Råttproblem

hej
vi hade ochså möss i bilen köpte mössfällar 3st det hjalp den hade sönder 3st sittdynor och en del plast
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Råttproblem

Hade problem med möss för 3 år sedan. Märkte att de varit inne, så jag satte in fällor och dom försvann efter ett tag. Tyvärr så märkte jag när våren började komma att bilen inte hade blivit skadefri. Ett laddningsproblem visade sig vara ett musbo i kabelhärvan genom torpedväggen. De små liven hade använt kabelisolering att bygga med :msn_angry: , så det hela slutade med en nätt räkning på ca 9 000:-.:wall:


Nu sätter jag alltid in en liten språngbräda med en trampolin i änden. På trampolinen är det en liten "godsak" fastsatt.:mat:

Finns att köpa på Granngården, men man får absolut inte sätta den på en spann med glykolvatten. :( Det är nämligen djurplågeri :confused:


/Thomas
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Råttproblem

Jag vill minnas att detta var på tapeten vid denna tid förra året. Någon hade använt enris utan resultat, någon hade lök med resultatet att mössen åt upp den. De elektroniska mojängerna tycks fungera en stund men snart vänjer sig mössen vid dem och bryr sig inte.

Jag vill minnas att musfällor var bäst. Men det gäller att kunna tömma och agna dem när så behövs.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Råttproblem

Allra bäst är att täta alla hål där dom kan komma in. ventilationshål kan stängas med trådnät. Har en fälla i bilen för att se om någon kommer in. har klarat mj i 4 år nu.
Är allergisk mot lukten av musurin.

Jägarn :D
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Råttproblem

Ett tipps är att trycka in Svinto i alla öppningar , möss gillar inte tvål .
Det fungerade i alla år på vår husvagn som stod inställd hela vintern.
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Råttproblem

En liten undran? när man har problem hemma kan man via försäkringen få giftstationer från anticimex. kanske bilförsäkringen funkar likadant.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Råttproblem

Forrige høst kjøpte jeg en liten giftstasjon på Karlsson - såg ingen musespor annet enn rundt denne i løpet av høsten/vinteren, dvs. noen gikk i de 4 fellene som var satt opp uten agn også. I løpet av vinteren var boksen tømt for gift og det var litt giftrester på gulvet rundt boksen. Det ble ingen skader på bilen.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Råttproblem

Hej.
Jag brukar strö ut vitpeppar inne i bilen (rikligt). Ett par refilpåsar minst!
Sedan brukar jag lägga enris runt bilens låga punkter också.

Anders som klarat sig från möss hittils (peppar, peppar:))
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Råttproblem

Tråden var från början råttproblem.. Skillnaden på råttor och möss är väl som ett lodjur och en huskatt ungefär.. Mot råttor hjälper bara gift. Mot möss brukar vitlök hjälpa, jag har aldrig fått problem med möss i mina bilar när dom har varit avställda över vintern då jag har haft några vitlökar inlagda i bilarna. Råttor har vi inte i bilarna här i Stockholm, dom lever i underjorden här....
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Råttproblem

"Pysen" är med oss i bilen. Förhoppningsvis sitter doften kvar och objudna gäster avstår från besök. Hon är inte så stor men är en riktig tuffing. /Jeanette

DSC_0043.JPG
 
F

F.d. 6342

Guest
Sv: Råttproblem

Husbilen MurrePurre har namn efter en av mina tre katter, men de följer ej med på våra utflykter.
Däremot är de tillsagda att jaga råttor, men de är lite lata och äter heller gädda som vi fiskat..
Tack för alla tips, vi ska nu ut och hämta enris och gillra omkring husbilen. Vi sätter också ner råttskrämman med summerton och vibrationer i marken innan det blir tjäle.
 

Bilagor

  • S5030057.JPG
    S5030057.JPG
    1,2 MB · Visningar: 5
Toppen