• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rånade!!

Yvonne & Johnny

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
264
Medlemskap
2024
Idag kom vi hem igen efter 3 veckor som egentligen skulle ha varit 3 månaders semester. Vi blev rånade i Spanien utanför Burgos på väg till Portugal.På en dygnet runt öppen bensinmack, anvisad p-plats för husvagnar och husbilar på en betalväg. Det var klockan 2 på natten och vi sov nog som skönast efter en hel dag på vägen. Och naturligtvis klantig och glömsk som man kan va ibland så hade jag glömt att ta fram gaslarmet. Jag vet inte om banditerna hade sprutat in nåt i bilen, för vi märkte ingenting. Jag tyckte det gungade väldigt mycket men var så fruktansvärt trött att jag orkade inte ens titta upp, men så behövde jag gå på toaletten och sätter mej upp i sängen (som vi då har längst bak i bilen) och får se ett rött ljussken i köksdelen, jag gnuggar mina ögon och tittar en gång till och ser en figur som tittar tillbaka och naturligtvis så skriker jag ju för full hals å då hoppar varelsen ut genom dörren och försvinner på 2 sekunder. Johnny slängde på sej kläderna och sprang in till bensinmacken där dom ringde efter polisen som var på plats väldigt snabbt. Men av banditerna syntes ingenting. Dom snodde Johnnys byxor där plånboken låg med körkort och diverse andra kort plus att dom fick med sej våra pass. Å så lite annat men det gör väl inte så mycket, tycker nog att det är huvudsaken att vi klarade oss undan utan några skador. På bilen är det endast låset som är sönderbrytet.Innan vi kunde vända hem var vi tvungna att åka till ambassaden i Madrid å få kopior på passen. Så nu ska vi se till å få nya pass å plastkort sen åker vi igen, men den här gången stannar vi i Tyskland, för där förstår jag vad dom säger. Det var lite jobbigt i Spanien för poliserna kunde ingen engelska och vi kunde ingen spanska. Så alla ni där ute var försiktiga!!!

Dom fick även med sej Johnnys kameraväska som stog längst bak i bilen bredvid hans säng utan att vi märkte nånting, det kändes lite läskigt.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Rånade!!

Usch vilken fruktansvärd händelse. Men ni får väl ändå vara tacksamma att dom inte skadade er när ni upptäckte dom.
Hoppas nu att ni också mentalt kan må bra framöver.
Kram till er båda.
MVH Gunilla
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Rånade!!

Det är hemskt att bli så kränkt. Försök ändå att inte koppla kränkningen till resan eller husbilen. Motsvarande kränkning kunde faktiskt lika gärna hänt här hemma, på stan eller i någon annan vardaglig situation. Det jag menar är att husbilen eller resan faktiskt inte blivt otryggare. Vi ska alltid försöka förbättra oddsen och säkerheten men vi får aldrig låta rädslan för den här typen av händelser hindra oss från att leva som vi vill! Då vete fasen om man inte lika gärna kan sluta att leva!

Krister N
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Tråkig händelse! En väckarklocka till oss alla!!!

Vilken väg tog tjuven in? Bodörren eller Bildörren?

Vår lärdom av detta måste bli att inte stå på bensinmackar. Vi mins väl alla "finnkolingens" tråkiga inbrott i Julas. I många länder är det mycket skönare att stå
med andra bilar på ställplatser någon mil från de stora vägarna där "skummisarna"
finns. I Spanien finns dåligt med ställplatser och i många fall här så får det bli
camping som alternativ.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Rånade!!

Vilken traumatisk upplevelse! Jag skulle också ha kört hem igen.
Vi har alltid Selma, en stor vakthund, med oss och då känner vi oss säkra. Redan på tidigt 80-tal hade vi Elsa, en hund av samma ras med oss i husvagnen, när ett gäng raggare försökte tråka oss och ytterligare 2 husvagnsekipage utanför Svenstavik. Jag gick ut med hunden i koppel. Elsa visade tänderna och jag frågade gänget i bilarna om de de behövde hjälp. Skrikande däck och avlägsnade bakljus var resultatet. Vi fick sedan en lugn natt...

Selma
DSC_1568-e.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Rånade!!

Tråkigt att en sådan här sak skall förstöra ens semester.

Ni som vistas i Spanien skriv upp mitt telefon nummer och ring mig om ni behöver hjälp. Kanske inte kan erbjuda mycket mer än översättning per telefon, men det är en bra bit på väg i en sådan här situation.


I Spanien 609 308 307 Juan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Rånade!!

Jag skall installera ett Secury Touch Husbilslarm om två veckor.
JR Larmcenter - Hem

Fjärrstyrt larm med uteslutningsbara inre detektorer via fjärrkontrollen.
Detta innebär att du kan övernatta i din husbil med larmet aktiverat i ett såkallat skalskydd.



// Pär

 
F

F.d. 3978

Guest
Sv: Rånade!!

Hej . Til dig som skall instalera JR Larm. Kontakten till huven där dom även sätter sirenen .Den vi hade är en tryck kontakt mod Ä , ansluts med flatstift . ACCEPERA EJ DEN.:mad:
Vi har haft många fel larm då den ej tål fukt som blir vid körning i regn tex.
Jag har själv bytat till en DEFA huv kontakt, efter det inga problem . Inte roligt och Vakna på natten av detta tex. Forsbergs byttade till en magnet kontakt men den tålde inte heller fukt , regn som slås in när man kör. Häls Jan.
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Rånade!!

Usch, vad hemskt! Man funderar ju verkligen på hur man kan skydda sig mot sånt här, och sen kan man ju aldrig riktigt skydda sig ändå... Tänk att de går in när man faktiskt ligger och sover i bilen!! Usch, hemskt för er att behöva vara med om!

Helena & Peter
www.freedomtravel.se
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Rånade!!

Stort TACK för att ni berättar om denna otäcka händelse och upplevelse.
Det ger oss övriga något att tänka på och återigen reflektera över hur man ska kunna skydda sig mot detta och vilka parkeringar man ska försöka undvika.
Jag skulle tro att ni inte är ensamma om att ha blivit rånade på den platsen.
Skönt att läsa att ni trots allt inte har blivit avskräckta från att ge er ut på nytt.
Juan Nortes erbjudande är ju kanonbra, helt underbart att den möjligheten finns.
Det framgick inte av första inlägget om ni var helt ensamma på parkeringen för husvagnar och husbilar, var det så?
V-backen :wink:
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Rånade!!

den förra ägaren av vår HB gjorde innan en resa till Spanien husbilen lite säkrare. Hans fru var väl samma fegis som jag....

Han monterade ett extra lås i dörren till bodelen samt att han borrade från bodelen genom dörrposten för att sedan kunna säkra dörren men en lång och kraftig sprint. Däe kommer ingen in i förarhytten.

Känns mycket bra för mig när vi är ute.

Framsidan
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rånade!!

Larm med skalskyddsfunktion har vi haft i våra husbilar sedan 80-talet och det lär ha rätt god avskräckande effekt när det gäller inbrott och stöld och om inte annat blir man ju väckt av larmet om man nu sover i bilen. Mot överfall och rån lär det väl däremot hjälpa dåligt, men sådana brott torde vara relativt sällsynta.
aake
 

Yvonne & Johnny

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
264
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Vi var inte själva på parkeringen. Där stog två husbilar till, en fransman och en engelsman, men ingen däri reagerade. Inte ens när polisen kom och mackpersonalen rusade runt och kollade om bovarna hade slängt några av våra saker nånstans.
En eloge till svenska polisen i allafall, tre dagar efter rånet ringde dom upp oss och frågade om vi mådde bra och om vi hade fått alla papper på ambassaden.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Skulle också vilja veta liksom Sharky.
Vilken väg tog tjuven in? Bodörren eller Bildörren?

Jojje
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rånade!!

Tråkig historia detta, men man får inte låta ängslan driva en dithän att resorna blir förstörda. I alla år har vi av och till utan problem övernattat på nattöppna bensinstationer. På 70-och tidigt 80-tal med säkerhetskedja på dörren och på senare år larm med skalskydd. Den enda gång det känts lite osäkert var på en ödsligt belägen station i en ordentligt krigsskadad del av Bosnien. Men efter resonemang med innehavaren av stationen så kom vi överens om att ställa oss intill vakthundens koja; en krigsskadad schäfer med vä framben bortskjutet (men med ett imponerande skall). Som tack för natten fick hunden lite fläskben och stationsinnehavaren ngn Euro.

Godriatik. Jag antar att ni rubricerar ert inlägg som ”rån” (och inte som inbrott och stöld) eftersom ni misstänkte att ni blivit utsatta för våld i form av narkosgas? Men det är ju inget i historien som tyder på det. Och i brist på övertygande bevis så förbehåller jag mig rätten att inte tro på de historier om gasattacker som florerar. Ter sig som vandringssägner. Visserligen är det snart 40 år sedan jag arbetade som narkosläkare, men det är fortfarande en svår sak att söva folk. En svår balansgång; skillnaden mellan dödlig och sövande narkosdos är liten, varför narkos kräver kontinuerlig övervakning av andning och cirkulation. Dessutom skulle sannolikt den dos som dödar småbarn antagligen inte söva en vuxen. För att med insprutad narkosgas med säkerhet söva alla i en bil, kanske med människor i olika ålder, kanske sovande på olika höjd över golvet, så skulle jag bli förvånad om man lyckades med mindre än 50% dödlighet. Jämför när de ryska säkerhetsstyrkorna ingrep med narkosmedel mot teaterockupanterna för några år sedan.
aake

Redigerat stavfel
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Rånade!!

Beklagar , det måste ha varit mycket otrevligt. Dock en fråga - Du säger att ni inte hade gaslarmet på, men hade ni inte ett vanligt inbrottslarm på som ju skriker direkt dörrar el motsv öppnas, helst kombinerat med ett rörelselarm,??
Tacksam för svar.
Hälsningar
Lars
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Rånade!!

Jag skall installera ett Secury Touch Husbilslarm om två veckor.
JR Larmcenter - Hem

Fjärrstyrt larm med uteslutningsbara inre detektorer via fjärrkontrollen.
Detta innebär att du kan övernatta i din husbil med larmet aktiverat i ett såkallat skalskydd.



// Pär
Har själv ett sånt larm. Funkar bra =)

Gäller bara att komma ihåg att larma av när man skall gå ut.........hi hi hi
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Rånade!!

Jag håller fullständigt med Dig vad gäller gas i husbil och -vagn. Talade med en erfaren polisman för några år sedan, som tjänstgjorde på bl a Auto-Bahn, i södra Tyskland, Bad- Würthenberg, och han hade aldrig upplevt ett sådant fall i ett campingfordon. Däremot hade det förekommit att långtradarchaufförer troligtvis kunde utsatts för detta. Skillnaden mellan en lastbilshytt där förarna sover på en ganska bestämd och liten yta är stor gentemot en husbil. Jag vet ännu inte om något inbrottslarm var i bruk, vidare säger vederbörande i ett senare inlägg, att de inte stod på den angivna platsen, om jag nu
förstått det hela rätt?

Tyvärr är därmed risken ganska stor att som det inträffade skedde.
Inrottstjuvarna är synnerligen skickliga på att arbeta snabbt och helt tyst enligt vad som berättats och vill inte bli upptäckta, utan sticker snabbt ifall så sker.
En "klassisk rånare" använder hot och skräms nog inte så lätt på flykten.

Det är glädjande att höra att polisen snabbt var på plats och att de blev hjälpta.
Jag hoppas verkligen att de kommer över det här.
Använd bara sk "Stellplätzer" eller välbesökta och /eller kända ställen så gårdet bra. Garantier finns det givtvis inga!

PS Avser aakee´s inlägg! DS
Lyckliga och säkra resor önskar jag alla!
Länge leve bobilsfolket!
Kram Lars
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Har själv ett sånt larm. Funkar bra =)

Gäller bara att komma ihåg att larma av när man skall gå ut.........hi hi hi



Det är nästan så jag funderar på att riva ner dörrsidan på bilen och i bodelen och montera en microbrytare och dra den till larmbrytaren i dörren för då larmar det så fort dom drar i dörrhandtaget = innan dom öppnar dörren .

Det får bli ett projekt innan semestern .
 
Toppen