• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rånad i Frankrike - våra misstag

F

F.d. 55559

Guest
Det har skrivits på detta forum om att bli rånade medan man sov i husbilen. Detta hände oss i mars 2012 på en Aire (bensinstation längs motorvägen) på väg till släkt i Marbella, Spanien. Med en enkel syl hade de punkterat dörrlåset på förarsidan. Vi sussade gott och hörde ingenting medan tjuvar var inne och stal min plånbok och fruns handväska. Pengar, körkort, pass, kreditkort, mm borta. Min plånbok hittade vi i buskarna – pengar borta men körkortet fanns kvar. Där stod vi med 50 cent på fickan och en mobiltelefon. Ett samtal till banken på morgonen visade att alla våra kort var spärrade – tjuvarna hade försökt gissa sig till PIN-koderna utan framgång. Gendarmerna skrev en omfattande rapport på franska och kunde inte bekräfta att vi blivit sövda med gas. I följande goda råd ligger våra misstag. Vi hoppas att de skall komma våra husbilsvänner till gagn.

  1. Ha aldrig alla kontanter, kreditkort, pass, körkort, etc. på en plats – t.ex. fruns handväska.
  2. Om man tvunget skall övernatta på en Aire så stanna nära lastbilar, butiker och under starkt ljus.
  3. Ta aldrig ut pengar i bankomat på samma ställe som man skall tillbringa natten.
  4. Ha alltid extra kontanter på säker plats i bilen så att man i nödfall kan ta sig dit man skall eller tillbaks hem igen.
  5. Om man skulle bli av med alla pengar så är det en fördel om man på förhand tagit reda på vem som är Western Union-agent därhemma – t.ex. är det Pressbyrån i vår lilla stad. WU är det snabbaste sättet att få fram kontanter i en nödsituation. Banken tar ju flera dagar på sig och så måste man ha en mottagare där man befinner sig. Men det finns WU-agenter på de flesta ställen i och utanför Europa. I samma ögonblick som en släkting hemma satte in pengar fick ut dem utan byråkratiskt krångel där vi befann oss.
  6. Lägg ut kopior på alla viktiga person- och fordonsdokument i molnet (Dropbox, Google Drive eller liknande) så att man vid behov kan koppla upp sig och skriva ut dessa. Det kan ibland t.o.m. vara svårt att komma in på en camping utan pass men med kopior fungerade fint för oss.
  7. Ta aldrig med kort (Jula, ICA, Coop, etc.) som man inte har nytta av under resan. Det är bara ett extra besvär att förnya.
  8. Koda gärna mobiltelefonen (inte bara SIM-kortet). En bekant fick en räkning på 6000 kr (taket) efter att mobilen blev stulen i Rom. Och, som alla redan vet, ha aldrig PIN-koderna nerskrivna på ett litet papper i plånboken. Man kommer att försöka länsa ditt konto.
Efter hemresan installerade jag ett larm i husbilen – sensorer vid dörrarna (se bilden), rörelsesensor i rummet och fjärrkontroll så att man kan larma upp systemet med en knapptryckning (Julas trådlösa villalarm samt en 150W 12V-230V omformare – under en 1000-lapp). Fungerar bra.

För några tior på Bauhaus köpte jag gängade öglor, ett par muttrar och en fönsterhasp som jag sågade av skruven på och bockade till för att passa i dörren. Montering i dörrkant och stolfundament – en halvtimme per dörr. Mycket lätta att ta bort om man behöver komma ur bilen snabbt. (Se bilden.)

Tradigt att bli rånad men är nu trygg i den nya kunskapen och med de enkla säkerhetslösningarna. Spenderade stor del av september i Kroatien. Underbart!

Göran H
 

Bilagor

  • haspen.jpg
    haspen.jpg
    120,5 KB · Visningar: 72

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Rånad i Frankrike - våra misstag

enkelt lås fram men förmodl.helt fungerande.MEN glöm inte bodelsdörren den är mycket enklare att öppna med bara orginallås.Vad man än väljer att spärra den med skall det ju dessutom gå fort att öppna.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Rånad i Frankrike - våra misstag

Är på rulle södeöver just nu. Har bla vajer mellan dörrarna o på ett ställe i Fr var det 2 suspekta individer som gick runt husbilen o kikade in. Pekade mot den väl synliga vajern ryckte på axlarna o stack iväg i en bil. Detta såg jag på håll i mörkret när jag rastade hunden. Efter det ser jag alltid till att vajern syns, trots nattgardin. Så slipper man brytmärken i låset även om de inte får upp det.
 

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Sv: Rånad i Frankrike - våra misstag

En fråga från en som är relativ ny husbilsägare. Ni som har råkat ut för dessa tråkigheter, har Ni inga larm i Era bilar, eller bryr sig inte våra klårfingriga medmänniskor om detta. Tycker att det känns så där att behöva fästa dörrar och fönster med div. vajrar. Men som dom säger " mitt hem är min borg" och i detta fall verkar det verkligen vara så.

Själv har jag larm med rörelsedetektor, men börjar fundera när man läser, om detta verkligen räcker.:mad:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Rånad i Frankrike - våra misstag

När vi köpte vår bil tyckte jag att det var lite märkligt att det inte fanns en endaste liten framdörr på den...just i denna stund känns det skönt att slippa besväret med att ha just det.:spinny:

/Carola
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Rånad i Frankrike - våra misstag

En fråga från en som är relativ ny husbilsägare. Ni som har råkat ut för dessa tråkigheter, har Ni inga larm i Era bilar, eller bryr sig inte våra klårfingriga medmänniskor om detta. Tycker att det känns så där att behöva fästa dörrar och fönster med div. vajrar. Men som dom säger " mitt hem är min borg" och i detta fall verkar det verkligen vara så.

Själv har jag larm med rörelsedetektor, men börjar fundera när man läser, om detta verkligen räcker.:mad:

Jag kan ju bara se till våra erfarenheter....som sträcker sig till åtskilliga nätter, mil och länder...vi har varken vajer, lampor som tänds om nån närmar sig, eller larmet på mer än i undantagsfall ( om T får för sig att det är " tattare" i närheten där vi övernattar. Måste ha hänt nåt i barndomen ;-))

Vi ställer oss alltid på ställplatser eller campingar.

Aldrig har vi upplevt någon incident, sett nåt misstänkt...eller ens känt oss oroliga...

Så....vad jag vill säga är, att så länge man inte utmanar ödet och låter bli att stanna på mörka ödsliga rastplatser och dylikt så finns ingen anledning att förstora upp riskerna att råka ut för något.

/Carola
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Rånad i Frankrike - våra misstag

Sunt förnuft brukar räcka långt, har kört utomlands (lastbil/buss) i 25 år och med husbil ett par resor om året dom senaste 12 åren. Har varit förskonad från illvilliga banditer under alla år, men har haft kollegor som råkat ut för en del. Nu vill jag inte påstå något annat än att jag har haft tur för jag är medveten om att det kan hända vem som helst.
Kan berätta att vi, där jag jobbar nu, haft tre inbrott på 20 år, vi kör på Frankrike, samtliga har skett i Marseille på dagtid med folk i rörelse runt bilarna. Av detta skäl är jag extra noga med var vi stannar i ex. vis södra Frankrike.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Rånad i Frankrike - våra misstag

Är på rulle södeöver just nu. Har bla vajer mellan dörrarna o på ett ställe i Fr var det 2 suspekta individer som gick runt husbilen o kikade in. Pekade mot den väl synliga vajern ryckte på axlarna o stack iväg i en bil. Detta såg jag på håll i mörkret när jag rastade hunden. Efter det ser jag alltid till att vajern syns, trots nattgardin. Så slipper man brytmärken i låset även om de inte får upp det.

Vad är det för en vajer?
Har du bilder?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Rånad i Frankrike - våra misstag

En fråga från en som är relativ ny husbilsägare. Ni som har råkat ut för dessa tråkigheter, har Ni inga larm i Era bilar, eller bryr sig inte våra klårfingriga medmänniskor om detta. Tycker att det känns så där att behöva fästa dörrar och fönster med div. vajrar. Men som dom säger " mitt hem är min borg" och i detta fall verkar det verkligen vara så.

Själv har jag larm med rörelsedetektor, men börjar fundera när man läser, om detta verkligen räcker.:mad:

Vi har rest runt i Europa, mest på östsidan. Övernattat i Östtyskland, Bratislava, Bosnien, Kroatien, Italien, Österrike och Tyskland. Aldrig på en camping. Larm är min hobby så vi har 8 olika och oberoende larm, larmdekaler, blinkande larmdiod. Rörelselarmet utanför bodelsdörren kan vi inte använda på Gotland pga alla kaninerna som hoppar omkring på morgonkvisten. Hittills har vi aldrig blivit störda i vår nattsömn förutom stormen på Digerhuvud som skrämde upp Gunilla ordentligt. :)

Bom på insidan av bodelsdörren som jag fixade i Norrtälje i somras, men den har vi aldrig använt.

bom.jpg
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Rånad i Frankrike - våra misstag

Vad är det för en vajer?
Har du bilder?

Hej använder plastad låsvajer fr Biltema, den var seg kapa m bultsaxen men d e ju bara bra. Sen en båtschackel i mitten att låsa med. Bara att dra ut sprinten om man ska ut snabbt. Trär bara vajern runt framdörrarnas handtag/armstöd eller vad det kallas.
 
Senast ändrad:

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Rånad i Frankrike - våra misstag

Har inte gjort många "vidlyftiga" resor och kanske därför
heller aldrig känt oss direkt oroliga.
Den dag vi känner för att fylla bilen med vajrar, bommar,
basebollträn o.s.v. så känns det nog som att det inte skulle
vara roligt längre och vi försöker nog hitta något annat att
förgylla fritiden med.
// Janne
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Rånad i Frankrike - våra misstag

Jag gör som Kent en plankbit genom bodelsdörren och på samma sätt vid förardörren.
Inte lätt o få upp dörrarna där inte. Billigt stödskydd är det med :D:D
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    96,1 KB · Visningar: 11
  • 2.jpg
    2.jpg
    90,6 KB · Visningar: 14

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Rånad i Frankrike - våra misstag

Lite info om högre risk för inbrott i bil.

För några år sedan ordnade jag åt MHCS tillstånd från Pro Mobil att använda deras artickelserie om inbrott i husbilar, Mest inbrott sker i Sydfrankrike vid motorvägsparkeringar. Näst farligast är Spaniens dydkust. vanligaste inbrottstället är via förardörren.i Fiat. näst vanligt är demonterig sidoruta fram (gunnilist skär bort).

Lösning parkera inte längs motorvägar, uppsök en ställplatz, sätt in extra lås på dörrarna.o och ha aldrig värdesaker i förarhytten. Inga säkra rapporter om användning av gas framkom.

Jägarn
 
Toppen