• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råd o tips behövs ang. Alde 3010 !

F

F.d. 4380

Guest
Har våran husbil parkerad på gården, startklar som vanligt för trevliga vinterresor.
Oftast vattentanken fylld.
Brukar ha en temp. på 10 gr i den när vi är hemma o stående på el.
Vi är borta ibland ett par dagar från bilen o kan ej titta till den, o är orolig att en säkring skall gå o att vissa frysskador skall inträffa.

Min fråga är: Finns det möjlighet att ställa in Alden ,så att om elkasseten blir utan spänning så träder gasolen in för att säkerställa uppvärmningen i bilen ??

Någon som vet eller har något annat tips ??


Roger :santa-3-icon:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Råd o tips behövs ang. Alde 3010 !

Kan du inte pröva med att dra ur sladden medan du är hemma och avvakta och se vad som händer?
Kanske skynda på lite med att vädra med dörren en stund.

Är själv intresserad eftersom vår nya bil kommer att ha den pannan.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Råd o tips behövs ang. Alde 3010 !

Som det är idag när jag har både elpatron o gasol aktiverad så går också gasolen in ibland fast 230V är inkopplad.

Roger
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Råd o tips behövs ang. Alde 3010 !

Borde nog vara två inställningskurvor om det ska fungera med gasolen som en backup.

Kanske blir så att man får köra elvärmen från ett externt element och ställa gasoltermostaten på några grader lägre. Skulle väl även då fungera som ett stöd om det skulle bli smällkallt. Fast ett externt element verkar på samma gång lite vanskligt eftersom det inte kan värma bilen runt väggarna och i skåp o lådor om det finns vatten där.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Råd o tips behövs ang. Alde 3010 !

På tidligere ALDE panner var det en egen termostat for elpatronen som kunne stilles høyere enn termostaten for gassdrift. Har nettop lest dokumentasjonen på min installasjon av 3010 med mekanisk regulator. Her står det at ved påslått både el og gass såbrukes el, men om temperaturen i bilen er 1 til 2 grader lavere enn innstillt på termostaten så tennes også gassen.

Dette skulle gi en ønsket dobbel effekt, ved sterk kulde brukes tilleggsvarme fra gass selv om det er el tilgjengelig, forsvinner el-varmen så tar også gass over. Dette må testes!!!!
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Råd o tips behövs ang. Alde 3010 !

Hej! Kör elvärmen med en kupevärmare med termostat. Ställ gasolpannans termostat x-antal grader lägre än kupevärmarens. Troligen enklaste o billigaste sättet.

Mvh Sanddammaren :santa1:
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Råd o tips behövs ang. Alde 3010 !

Jag använder elpatronen kontinuerligt hela vintern , läge 2 för närvarande vid flera minusgrader blir det läge 3, har termostaten på 13 grader, använder endast elpatron förbrukar mellan 17-20 kw per dygn.

Rune.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Råd o tips behövs ang. Alde 3010 !

Hej!

Vi har aktiverat både gasol och elpatron, ställt in elpatronen för 10A för enligt vad jag kan läsa mig till så är gasolen backupp till elen då.

Men för guds skull töm bilen på vatten och blås ur kranarna vatten, sedan så kan du pytsa på lite frostskydd i vattenlåsen.

/Gunnar
 

Bilagor

  • 20081209029.jpg
    20081209029.jpg
    915,2 KB · Visningar: 5
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Råd o tips behövs ang. Alde 3010 !

Det var det där med tömning av vattnet jag tänkte jag slulle slippa göra varje vecka,o ha gasolen som backup om 230V anslutningen ej fungerade.

Roger
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Råd o tips behövs ang. Alde 3010 !

Det var det där med tömning av vattnet jag tänkte jag slulle slippa göra varje vecka,o ha gasolen som backup om 230V anslutningen ej fungerade.

Roger

Min uppfattning är nog att man inte ska ha kvar gammalt vatten i färskvattentanken,
tänker då på att vatten blir gammalt fort, växer bakterier och så kan man bli sjuk i onödan.

Jag vill inte ta den risken.

/Gunnar
 
Toppen