• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Råd gällande batteri under vinterförvaring

Anyo

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
43474
Medlemskap
2025
Är ny husbilsägare till en Adria Coral S 670 SL. Bodelsbatteriet är nyinsatt. Det är ett Varta Professional AGM Dual Purpose 95 Ampere Kallstartström 850 A. Vad behöver jag tänka på inför vinterförvaringen?

Bilagor

• IMG_9310.jpeg
    IMG_9310.jpeg
    316,7 KB · Visningar: 9

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att undvika missförstånd.
Batterierna klarar vintern utan laddning, OM dom kopplas loss/polen lyfts.

Om batteriet inte kopplas från, är det stor risk att batteriet töms av olika elektronikenheter som ligger och drar ström.
Denna ström är otroligt liten, men under 4-6 månader räcker det för att tömma ett batteri = risk för förstört batteri.
Ett tomt blybatteri kan även frysa sönder.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
För att undvika missförstånd.
Batterierna klarar vintern utan laddning, OM dom kopplas loss/polen lyfts.

Om batteriet inte kopplas från, är det stor risk att batteriet töms av olika elektronikenheter som ligger och drar ström.
Denna ström är otroligt liten, men under 4-6 månader räcker det för att tömma ett batteri = risk för förstört batteri.
Ett tomt blybatteri kan även frysa sönder.
Med avlyft pol. Klarar den även -20 grader i perioder?

Martin o Jessica

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
43606
Medlemskap
2025
Är ny husbilsägare till en Adria Coral S 670 SL. Bodelsbatteriet är nyinsatt. Det är ett Varta Professional AGM Dual Purpose 95 Ampere Kallstartström 850 A. Vad behöver jag tänka på inför vinterförvaringen?
Har du möjlighet att koppla in 230 ett par timmar i veckan så behöver du inte göra någonting med batterierna.
Är också bra om du kan starta bilen någon gång i veckan och varmköra den, men starta inte motorn om du har 230 inkopplat det kan i vissa fall skada din elbox.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är också bra om du kan starta bilen någon gång i veckan och varmköra den,
Detta råd är direkt felaktigt.
Det är mycket skadligt att starta en motor utan att uppnå driftstemperatur i motorn (ca 80 grader) och avgassytem (ett antal hundra grader).
På en bensinare är detta mycket svårt utan att belasta motorn genom att köra bilen.
  • Med en dieselmotor är det omöjligt att uppnå driftstemperatur utan att köra bilen.
Vad som händer är följande:
Vid förbränning skapas det lika mycket vatten som mängden diesel som förbrännts.
Detta vatten i form av "kall ånga" kondenserar på (vinter)kalla ytor.
Kondensvattnet blir kvar och kan orsaka korrosion/rost på: ventiler, kolvringar, cylinderväggar, ventilsäten, turboaggregat, EGR ventil, avgasreningssystem som partikelfilter.
Vattnet kommer även att hamna i motoroljan.

Mitt råd inför avställningen:
Ställ bilen med helt varm motor och avgassytem. Typiskt efter minst 2-3 mils körning.
Starta inte motorn förrän bilen tas fram och skall användas.

OK, OT i en batteritråd men ett tydligt skadligt råd behöver bemötas.

Martin o Jessica

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
43606
Medlemskap
2025
Det är mycket skadligt att starta en motor utan att uppnå driftstemperatur i motorn (ca 80 grader) och avgassytem (ett antal hundra grader).
På en bensinare är detta mycket svårt utan att belasta motorn genom att köra bilen.
  • Med en dieselmotor är det omöjligt att uppnå driftstemperatur utan att köra bilen.
Vid förbränning skapas det lika mycket vatten som mängden diesel som förbrännts.
Kondensvattnet blir kvar och kan orsaka korrosion/rost på: ventiler, kolvringar, cylinderväggar, ventilsäten, turboaggregat, EGR ventil, avgasreningssystem som partikelfilter.

Ställ bilen med helt varm motor och avgassytem. Typiskt efter minst 2-3 mils körning.

OK, OT i en batteritråd men ett tydli

OK, OT i en batteritråd men ett tydligt skadligt råd behöver bemötas.
Håller med dig där man får köra bilen en sväng helt enkelt

Anyo

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
43474
Medlemskap
2025
Har du möjlighet att koppla in 230 ett par timmar i veckan så behöver du inte göra någonting med batterierna.
Är också bra om du kan starta bilen någon gång i veckan och varmköra den, men starta inte motorn om du har 230 inkopplat det kan i vissa fall skada din elbox.
Tack för info! Jag har vinterförvaringen några mil hemifrån. Kan inte köra dit så ofta som jag borde för att starta upp bilen och har inte tillgång till 230 laddning under förvaringen. Jag tänker att jag kopplar ur batterierna, det är det alternativ jag har.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Tack för info! Jag har vinterförvaringen några mil hemifrån. Kan inte köra dit så ofta som jag borde för att starta upp bilen och har inte tillgång till 230 laddning under förvaringen. Jag tänker att jag kopplar ur batterierna, det är det alternativ jag har.
Det är det bästa och enklaste alternativet, koppla bort batterierna, kör inte bilen efter avställning.

Toppen