• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rätt oljemängd+ Svårt att se nivå på oljestickan

F

F.d. 50618

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.3
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: 680SP
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Motor
Hej,
Bytt just olja och noterade att de knapp gick i 5L?
Enligt spec ska det vara 6.5L.

När man ska försöka se nivån så blir hela sticka kladdig så man vet inte riktigt hur mycket olja det är i motorn.

Någon som har upplevt samma sak?

Jag startade motorn ett par gånger utan pluggen för att få ut det mästa av resterande olja efter detta toga jag av filter tömde dem och startade igen.
För att sedan demontera filtret ytterligare en gång.

I och med detta borde det mesta av olja vara tömmd.

Är det någon som har upplevt att det är svårt att mäta oljemängd med stickan på en Ducato X250 modellen? (2006-2014)


Uppslag och ide'er är välkommna..!


MVH
Carl
:confused:
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej Det är inte säkert att du skall ha 6,5 liter olja det kan också vara 5,9.

Har en Dethleffs Ducato 2,3 96kw -12 där jag skall ha 5,9 l inklusive filter

Enligt min fiat verkstadi Malmö så i mitten av -11 så finns det både 5,9 l ock 6,5 l
Det kan kollas med motornumret



Mvh Leffe
 
F

F.d. 29954

Guest
Jag skulle inte göra oljebytet så som du gjort. Först skall man varmköra motorn, sedan tappa ur oljan, sedan demontera filtret. Låt rinna färdigt. Den nya filtret kan man fylla manuelt innan montering om den har stor volym. Jag skulle inte starta motorn för att krama ur alla dropparna av den gamla oljan. Hazard spel med obefintlig nytta. Vad gäller själva din fråga, så kan man rengöra med tex. bensin oljestickan och mycket lätt, med ytterst fint slippapper rugga ytan där markeringarna är, och sätta ett tunt lager vit hammarlack. Sedan skall det torka/härda minst en vecka (alltså vinter jobb) innan man startar motorn.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Helt fel att köra motorn utan olja, ja rent ut sagt galet.
Du behöver och kommer aldrig att få ut all olja och det behövs heller inte.
Om du promt vill omsätta all olja görs två oljebyten inpå varandra.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Håller fullständigt med Persson och BigSpender.Helt galet.Har under ykesverksamma tid sett så många skadade vevaxellagerbanor.Dom tål inte många sekunders körning utan oljetryck.Sedan skall man tänka på att när man har fyllt på ny olja tar det ett antal sekunder innan oljan pumpas till lagren så det blir lång torrkörning.Helt förkastligt.
Mvh s670sl
 

Fiaten

FD HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2353
Medlemskap
2022
Hej!
Startade du motorn utan olja i tråget? Får du problem med oljetrycket inom det närmaste vet du orsaken. Ramlagerslitaget blir enormt när oljetrycket är borta. Lagren borde ha skurit när du startade. Hoppas jag missuppfattat dig.

Jag är inne på min andra Fiat husbil. Den nuvarande är helt ny. Jag har och har haft samma problem på båda. Enda möjligheten att få ett exakt värde på oljenivån är att ta ut stickan, torka av den och sedan vänta med att mäta tills oljan i mätröret runnit ner i tråget. Förslagsvis 15 min om oljan är varm. Det är oljan som blir kvar i röret när man drar upp stickan som ställer till det. Jag har samma problem i min Hyundai Sonata. Motorrummet i moderna bilar är så extremt trånga att mätröret ej kan dras rakt ner i tråget utan i en böj och då fastnar oljan på rörväggen när man drar upp mätstickan.
 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Hej.Ja det går inte mer än fem liter med filter.Har själv en Fiat motor 2,3L.OBS fyll inte mer olja än vad oljestickan visar.Fyller du för mycket är det förödande för partikelfiltret.
MVH
STBEREVA
 
F

F.d. 50618

Guest
Fiaten skrev:
Hej!
Startade du motorn utan olja i tråget? Får du problem med oljetrycket inom det närmaste vet du orsaken. Ramlagerslitaget blir enormt när oljetrycket är borta. Lagren borde ha skurit när du startade. Hoppas jag missuppfattat dig.

Jag är inne på min andra Fiat husbil. Den nuvarande är helt ny. Jag har och har haft samma problem på båda. Enda möjligheten att få ett exakt värde på oljenivån är att ta ut stickan, torka av den och sedan vänta med att mäta tills oljan i mätröret runnit ner i tråget. Förslagsvis 15 min om oljan är varm. Det är oljan som blir kvar i röret när man drar upp stickan som ställer till det. Jag har samma problem i min Hyundai Sonata. Motorrummet i moderna bilar är så extremt trånga att mätröret ej kan dras rakt ner i tråget utan i en böj och då fastnar oljan på rörväggen när man drar upp mätstickan.


Efter som det finns olja kvar så klara lagren sig. inget problme med olje trycket.

Problemet är avläsningen av stickan och vilke olje mängd det ska vara.


//Carl
 
F

F.d. 50618

Guest
Fiaten skrev:
Hej!
Startade du motorn utan olja i tråget? Får du problem med oljetrycket inom det närmaste vet du orsaken. Ramlagerslitaget blir enormt när oljetrycket är borta. Lagren borde ha skurit när du startade. Hoppas jag missuppfattat dig.

Jag är inne på min andra Fiat husbil. Den nuvarande är helt ny. Jag har och har haft samma problem på båda. Enda möjligheten att få ett exakt värde på oljenivån är att ta ut stickan, torka av den och sedan vänta med att mäta tills oljan i mätröret runnit ner i tråget. Förslagsvis 15 min om oljan är varm. Det är oljan som blir kvar i röret när man drar upp stickan som ställer till det. Jag har samma problem i min Hyundai Sonata. Motorrummet i moderna bilar är så extremt trånga att mätröret ej kan dras rakt ner i tråget utan i en böj och då fastnar oljan på rörväggen när man drar upp mätstickan.



provar detta
.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Även vår bil uppvisar samma fenomen att det går i 5 liter trots att boken säger 6,5 liter.
Kontaktade Fiat i Italien och de frågade mig om jag ville få det åtgärdat...?!
Jag bad dem återkomma om det fanns anledning till oro. Ingen vidare kontakt etablerades.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Ja som andra redan sagt så ska man aldrig starta motorn när man tappat av oljan för att få ut det sista. Rena galenskapen enligt mig!
Angiven oljemängd är oftast till max på stickan och vid ny tom motor dvs oljekyl osv vid byte går det troligen 5dl-1l mindre mängd som blir kvar i motorn och det är inget skadligt men vill man byta all oljan så är det bättre att byta 2 gånger. för att kontrollera nivån så varmkör motorn till tills du fått upp oljetempen iaf till 50grader parkera sedan på plant underlag stäng av motorn dra upp oljestickan och torka av den med luddfritt papper/trasa vänta ca 5min då borde eventuell olja runnit ner och avläsning med stickan borde gå bra. rekomenderat är att aldrig fylla bilar med partikelfilter över 75%. viktigt är att ha en olja avsedd för motorer med DPF
 
F

F.d. 29925

Guest
STBEREVA skrev:
Hej.Ja det går inte mer än fem liter med filter.Har själv en Fiat motor 2,3L.OBS fyll inte mer olja än vad oljestickan visar.Fyller du för mycket är det förödande för partikelfiltret.
MVH
STBEREVA

Partikelfiltret är nog en "baggis" i sammanhanget. Det finns munstycken som sprutar olja på undersidan av kolvarna för att få ner den höga tempen på kolvtoppen. För mycket olja kan hindra detta.
Och varför skall man överhuvudtaget fylla till maxmärket om man inte har någon större oljeförbrukning?:rolleyes:
 
Toppen