• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rätt motorolja till rätt pris

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Varför inte använda den olja som rekommenderas i handboken. Fabrikat är inte viktigt men skall uppfylla de normer som fabriken fastställt och finns angivet på oljeburken Varför syntetolja i en gammal motor? Det är bara en modenyck detta med syntetoljor som J A G ser det. Det skall vara "finare" att använda dessa oljor men behövs de?. I nyare motorer skall det vara syntetojla men då står det i handboken/serviceboken att det skall vara så
Det skrivs mycket om Mobil1 och kan nämnas att i flygplanssammanhang förbjöds dessa oljor i Lycomings kolvmotorer då dessa ansågs underlägsna gängse oljor.I dessa motorer används oftast idag Shell semisyntetolja 5W-40 eller gammaldags raka oljor typ SAE 50 osv. men dessa motorer sitter ju inte i våra bilar förståss
Skulle dessutom aldrig köpa olja till min bil på Micro-Biltema COOP etc det är något anmärkningsvärt om man kan sälja kvalitetsoljor till reapriser. Fundera på varför.
Våra dyra motorer borde väl vara värda det bästa eller hur ---Utan bilen stannar sverige och utan fungerande motor stannar bilen.
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Men grabbar nu får ni nog återgå till fakta ! Jag tror vi alla pratar om Fiats motorer och vilken olja vi ska ha. I mitt fall är det en 2,5 liters turbomotor. Enligt Fiat som är ansvarig för motorn så ska jag ha en olja i motorn som klassades enligt API systemet 1956. Den oljekvaliteten finns inte längre !!!! Alla oljor på marknaden som testats enligt API eller modernare system är vida överlägsna den rekommenderade pljan, i alla mätbara avseenden. Tycker ni inte då att man kan dra slutsatsen att det spelar ingen roll vilken olja vi har i våra motorer. Det är nog andra faktorer vi ska fundera på. Exempelvis hur länge ska vi ha oljan i motorn, Hur kör vi med våra motorer, osv. Min uppfattning är nog att vi kan köpa vår olja var som helst i sverige, till vilket pris som helst och sedan byta enligt Fiats rekommendation så fungerar allt bra. tror ni inte det ?? Och du som jobbat på Hägglunds vad var det som sa att det var oljan som var orsak till att växellådan gick upp i atomer ? Det kunde kanske bero på minst hundra andra orsaker. Det är jättebra med forum som denna sida men det finns en stor risk. Man kan sprida falska rykten så alla tror på dem. Ta 5:e växeln till exempel.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Lekman Gurra har en fråga,
Turbon nämndes här ovan. En trådig krypande olja ligger väll kvar på ett bättre sätt
och smörjer längre när oljetrycket försvinner.
Jag har Omega både i motor o låda på min 1990 bil

ps Omega har varit uppe i mängder av trådar ds

Gurra
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Hej. Fiats minimispecifikation är syntetisk motorolja Sae 5w-40 ACEA B 4 fyller man en lägre kvalitet än den föreskrivna, kan motorskador uppstå. Skulle detta uppstå gäller inga garantier.Mvh. Olle.
 

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Har med intresse följt denna "oljetråd"

Ska precis byta olja och filter i min ducato 97:a 2,5 tds, vad bör jag har för olja....

har läst instruktionsboken på holländska??? finns inte ett spår av vilken beteckning som man ska ha...

är det någon som kan råda mig..

hälsar ronnie
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Lekman Gurra har en fråga,
Turbon nämndes här ovan. En trådig krypande olja ligger väll kvar på ett bättre sätt
och smörjer längre när oljetrycket försvinner.
Jag har Omega både i motor o låda på min 1990 bil

ps Omega har varit uppe i mängder av trådar ds

Gurra

Om oljetrycket försvinner hjälper inte den dyraste oljan i världen.
 
F

F.d. 18476

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Skulle dessutom aldrig köpa olja till min bil på Micro-Biltema COOP etc det är något anmärkningsvärt om man kan sälja kvalitetsoljor till reapriser. Fundera på varför.
Våra dyra motorer borde väl vara värda det bästa eller hur ---Utan bilen stannar sverige och utan fungerande motor stannar bilen.

Micro säljer Castrol, Mobil, QS och Valvoline, vad är det för fel på dem ?
Vad jag tycker är MER anmärkningsvärt är att man kan sälja oljor till överpriser :confused:

Mobil1 0-40 669:- för 4liter på micro i tyskland 360:-Engine oil Shop engine oil from Castrol Mobil Aral Agip Motor Gold DBV
Och ja dom skickar till sverige 270:- frakt för 28 liter :yes:

Finns även ännu billigare Motoröl 0W40 Mobil1 0W 40 4Liter Mobil 1 Motorenöl bei eBay.de: Autopflege Wartung (endet 19.03.08 19:09:03 MEZ)
Och ja, de skickar också till sverige :yes:

Har handlat olja från Mapodo och ebay.de utan problem ett flertal gånger.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Absolut, om man köper kända märken. Vad jag menade var deras s.k. lågprisoljor som ingen riktigt vet kvaliteten på. Många köper oljor för dess låga priser. Inget fel i det men man skall kanske veta vad som hälls i motorn. Man får ju det man betalar för.
Utöver detta med oljekvaliteter så skrev jag att man skall kolla i sin handbok. Motorer som tillverkades för tio-femton år sedan var t.ex inte avsedda för de moderna oljor som finns idag och man bör noga kontrollera om packningar packboxar mm pallar för dessa oljor. Dagens bränslen ger också andra slaggämnen ganska aggresiva sådana som hamnar i oljan. Att dessutom slå i syntetolja i en gammal motor kan medföra att gamla avlagringar löses upp då moderna oljor är högrenande Använd den kvalitet på olja som motorfabrikanten föreskriver det finns en rekommendationstabell på varje bensinstation verkstad som gör service.
Z281995 kollade på din profil och då Köping är min barndomsstad men blev lite konfunderad då du satt Örebro som län.
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Mig veterligen står det på alla oljeförpackningar vilken klass oljan har. Om oljans klass är minst den motortillverkaren rekommenderar så är den användbar. Sedan spelar det ingen roll vad oljan heter.

Samma gäller mineral, halvsyntet eller helsyntet. I alla dessa oljor är huvuddelen vanlig mineralolja som tagits ut jordens inre. Om det är nödvändigt med bästa klassens oljor i en husbil med dieselmotor, vad anser ni då nödvändigt i en entrepenadmaskin eller anna maskin som kanske går 24 timmar per dygn med full last upp ur berget och tom ner ??

Sedan är frågan viskositeten på oljan. Singelolja eller multigrade. Vad säger det ? Jo att oljan uppfyller de viskositetskrav som angetts vid olika temperaturer. Från kanske -30 till +30, hypotetiskt. En husbil arbetar i en omgivande temp på cirka 20-30 grader +. Vilket betyder att man kan använda en singelolja.

Så till slut är det tillverkarens krav och användningsområdet som styr inte oljans fabrikat.
 
F

F.d. 18476

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Oops vet ej varför jag hamnade i örebro län, Västmanland ska det vara förstås (ändrat nu)
Personligen har jag inget i mot Biltema oljor, kör med deras helsyntet i våran S60 2,4T, och i våran camaro z28, vår cheva S10 pickis får nöjja sig med BT halvsyntet , till tävlingsbilen och hubilen (som drar tävlingsbilen) använder jag Mobil och Castrol då den förstnämde har ett enormt effektuttag och iomd väldigt höga tryck på lagerna och husbilen (CDI313 chippad) har en tågvikt på 5,1 ton och körs långasträckor.
Varför inte biltema där då? nä det jag upptäckt i tävlingsbilen är att vissa oljor molekylkedjor bryts ner väldigt fort då man utsätter dom för höga tryck/krafter även kallat skjuvning (var penzoil som testades)
Då jag inte har oljetrycksmätare i husbilen och den jobbar hårt så ville jag inte chansa i den heller.

Angående att nya oljor inte skulle vara bakåtkompatibla med gamla bilar tror jag inte alls på, se tex på QS (som var sena med syntet) dom ser inga problem alls med att köra syntet i en "mineral" maskin. Quaker State - Car Care - Myth vs. Fact
Håller oljan samma kassning eller högre en den för fordonet föreskrivna så är det OK.

Därimot finns det en risk som tidigare nämts att det släpper gammal beläggning och sätter stopp i ? ja var, i de mest misskötta motorerna jag sett så är nog största risken att det blir stopp i silen till oljepumpen, den främsta jag tänker på är en 12000mila honda som inte fått ett oljebyte på hela tiden?(vi sålde den ny å ägaren bekräftade det vid inbyte) jo det såg hemskt ut, Nu minns jag inte vilken olja den blev leverad med men oavsett om det var syntet eller mineral så blir det koks å annat skit som skapar avlagringar om man inte byter, om man sen häller i syntet eller mineral så löses skiten upp i bägge fallen för även mineraloljor tvättande egenskaper/tillsatsser sedan lääänge.
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Hej!
Här går det livat till i diskussionen!
Jag köper Q8 excel, syntetolja och övrigt såsom spolarvätska, schampo m.m. hos
Svenssons Livs i Alvhem söder om Lödöse.
Där betalar jag ca 40:-/lit vid köp av minst 10 L för oljan. Övriga nämnda produkter har ett mycket konkurenskraftigt pris de med.
/Bosse
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Den handlarn kommer inte att bli rik om han fortsätter att sälja syntetolja för 40kr litern.Olle
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Jo, det är just det han blir. Han säljer stora kvantiteter.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Hej! Den oljan Q8 Excel kostar på Q8macken idag 157kr litern.Var rädd om ditt inköpsställe. Mvh Olle.
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Än en gång säger jag att Petrolia som ligger vid Loudden gör följande oljor; OK/Q8,Agrol Lantmännen, COOP. Och inte i he---. gör de olika oljor.
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Om ni viste vad försvaret betalar för synteoljan skulle ni bli gröna av avund! Det var också skitprat om kvalite för oljan var billig, men inte ett fall visade attdet var oljans fel.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Det är ganska ointresant vad försvaret betalar för syntetoljan den får vi ju inte köpa. Mvh. Olle.
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Mobil på Ullared Kostar 348Kr
 
F

F.d. 7668

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Porsche Center, Borås, säljer Mobile 1 för 200:-/lit!!!!
 
Toppen