• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rätt motorolja till rätt pris

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Pär o Marianne

den tid som turborn snurrar efter det man stängt av motorn tror jag smörjs bättre av en krypande olja typ Omega.
Den är som klister går inte att tvätta bort ens med bensin om man får den på fingrarna.
Ingen i klubben som har erfarenhet av detta??:confused:

Undrande Gurra
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Omega olja vad jag förstår är det inte en olja som ni hade som växellåsolja? Rätta mig om jag har fel! När det gäller motorolja så använder jag den typ som Fiat säger;Halvsyntet 10-40. A3-B3/B4 SL/CF. Om det är lågt pris på oljan är det ej något fel.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Ursäkta en nyfiken Gurra:)

jag har bevisligen bra erfarenhet av Omegaoljor o tillsatser (finns säkert andra fabrikat oxå)
Min gamla 1990 har fått ett lyft läs tidigare trådar.
En ny bil funkar det säkert med märkesoljan men vågar man byta till Omega eller dylikt för att förebygga??
En del av oss har ju åkerier, taxi,lastmaskiner trimmade bilar mm
Finns några i klubben som använt dylika oljor o tillsattser innan Kul om ni kunde kommentera.
Min nya 2003 skall få Omega:cool:

Skickar med en länk Där finns mycket bra information för oss lekmän kanske även för proffs OBS jag är inte försäljare,
sök gärna på nätet efter andra forum där finns mycket att läsa om hur motorer lådor mm mår (mådde):)

Omega; olja med kvalitet till förebyggande underhåll, (fu)Ds
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Mysko
I mitt förra inlägg fick jag inte plats med mera text till skillnad mot farbror Claec
Hur gör han:confused:
Givetvis du som har garanti och ny bil följer ju boken Om du vill:spinny:

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Antikrundan är slut precis :)

Mekonomen tror jag är återförsäljare:wink:
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Och du som jobbat på Hägglunds vad var det som sa att det var oljan som var orsak till att växellådan gick upp i atomer ? Det kunde kanske bero på minst hundra andra orsaker. Det är jättebra med forum som denna sida men det finns en stor risk. Man kan sprida falska rykten så alla tror på dem. Ta 5:e växeln till exempel.

Hej Bystner m.fl
Jobbar man inom en provningsverksamhet (som inte gör annat) så drar man slutsatser baserade på analyser och resultat, här gissas eller spekuleras det inte..... ;)
Jag önskar jag kunde dela med mig av det gigantiska rapportarkiv som finns på allt från prov av oljor till saker som är vida bortom husbilsvärden, men tyvärr är inte det möjligt.

Det här är mitt sista inlägg i tråden eftersom jag tycker den övergick snabbt till vilt spekulerande.

Men som sagt tidigare, alla har rätt till sin åsikt oavsett om den är baserad på fakta eller "tro"
Lycka till
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Jag ska byta olja i min renault husbil det är en -89 med 2l bensinmotor
J5R A716 vad ska jag ha för olja i den ? och hur mycket går det åt?

även vx lådan ska ha ny oja den är 5 växlad vilken olja ska jag ha i den och hur mycket??

OBS jag har ingen instruktionsbok
 

Bilagor

  • 9026860567.jpg
    9026860567.jpg
    186,7 KB · Visningar: 1
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Köpte en 4-l dunk med halvsyntetisk olja på Biltema för en tid sedan funkar utmärkt. Min granne som jobbar på Statoilmacken har godkänt den!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Har kört med Biltemas oljor flera decennier utan problem eller symptom för något konstigt. Helsyntetiskt i motorn och semi i lådan. Jag byter ofta, ca 1000 mils mellanrum och alltid också filtern, också från biltema. De senaste femåren har jag köpt oljan från GK:s i Ullared då de har tex 5-40 synt. 5 lit. för 150kr. svårslaget, uppfyller BMW:s longlife krav från 2001. Vad det nu betyder. Vanlig semimotorolja har de för 20kr liter, vilket är helt okay pris för mig. Eftersom det är ekonomi som gäller för mig, så brukar jag också ta till vara den förbrukade motoroljan genom att blanda den med dieseln. Ca 5 liter till 200 liter diesel. Jag resonerar som så, att soppan går ju genom bränslefiltern och där stannar eventuella orenheter. Anledningen att jag gör så är att jag vill få dieseln lite fetare så jag slipper läckande insprutningspump. Har gjort så länge som miljödieseln funnits, inga problem med varken bilen eller besiktningen. Bilarna som är "offer" för mitt spariver är en caddy 1.6 tdi från 2012. (tidigare 1.9 tdi från 2005) och husbilen, Winnebago med 2.5 td. från 1986. (dock med Sofim motor från 1997)
Vidare tycker jag om detta med oljor att om man inte har extrema förhållanden och pressar maskinen till det yttersta som vid racing, så är oljan och dess kvalite mindre problem än själva körstilen. Jag puttrar med ekodrivning för det mesta men inget segdragning...
Just för oljor tycker jag "dyrt är fint" stämmer dåligt...
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag kör med Mobil1 Mineralolja i 2.0L Citroen/Fiat/Peugeot motorn.
Billigaste alternativet för mej.
Tyvärr så har jag semester annars hade jag kanske (Vet ej om jag har dessa uppgifter på jobbet) kunnat leta reda på
vad din motor skall ha för olja och liter antal.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Men grabbar nu får ni nog återgå till fakta ! Jag tror vi alla pratar om Fiats motorer och vilken olja vi ska ha. I mitt fall är det en 2,5 liters turbomotor. Enligt Fiat som är ansvarig för motorn så ska jag ha en olja i motorn som klassades enligt API systemet 1956. Den oljekvaliteten finns inte längre !!!! Alla oljor på marknaden som testats enligt API eller modernare system är vida överlägsna den rekommenderade pljan, i alla mätbara avseenden. Tycker ni inte då att man kan dra slutsatsen att det spelar ingen roll vilken olja vi har i våra motorer. Det är nog andra faktorer vi ska fundera på. Exempelvis hur länge ska vi ha oljan i motorn, Hur kör vi med våra motorer, osv. Min uppfattning är nog att vi kan köpa vår olja var som helst i sverige, till vilket pris som helst och sedan byta enligt Fiats rekommendation så fungerar allt bra. tror ni inte det ?? Och du som jobbat på Hägglunds vad var det som sa att det var oljan som var orsak till att växellådan gick upp i atomer ? Det kunde kanske bero på minst hundra andra orsaker. Det är jättebra med forum som denna sida men det finns en stor risk. Man kan sprida falska rykten så alla tror på dem. Ta 5:e växeln till exempel.

Håller med i stort sett allt ovan. Men vad sjutton menar du med det sista: "Ta 5:e växeln exempel" ??? Menar du att hela cirkusen kring fiats 5:e växel är bara båg och rykten? Jag vill verkligen veta då jag har själv en sådan HB och har funderat kring det hela en hel del, överfyllnad med olja, mm. mm.
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Re: Rätt motorolja till rätt pris

Jag kör med Mobil1 Mineralolja i 2.0L Citroen/Fiat/Peugeot motorn.
Billigaste alternativet för mej.
Tyvärr så har jag semester annars hade jag kanske (Vet ej om jag har dessa uppgifter på jobbet) kunnat leta reda på
vad din motor skall ha för olja och liter antal.

:) ingen brådska jag är på sjön nu kommer hem 5/8
 
Toppen