• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rätt lufttryck i däcken

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

"Husbilar:
Husbilar kräver speciella däck som är anpassade efter hur de används.
2003 ändrade ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) både
standarden och sina rekommendationer avseende däck för husbilar och lyder nu
”Däck av CP-typ har konstruerats för att klara den ökade belastning som husbilar
ger upphov till”, och: ”det rekommenderas starkt att husbilar uteslutande utrustas
med CP-däck”. Vid däckbyte rekommenderar Michelin starkt att man monterar
CP-däck på fordon som från början är homologerade och utrustade med CP-däck.
Belastningen på däcket får under inga omständigheter överskrida den maximala
gränsen, med andra ord måste belastningsindexet respekteras.
ETRTO skriver vidare, att om man använder CP-däck på bakaxeln (singelaxel), måste
dessa pumpas upp till ett tryck på 5,5 bar istället för det normala trycket på t.ex.
4,75 bar.
"


Man kan undra vad det är för flumnissar på Michelin :wall:

Denna skrivelse ifall du nu har tolkat den rätt, säger högre tryck kontra Michelins tabell högre upp i tråden.

Känns som det är enklast att dissa Michelindäcken :)
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Man kan undra vad det är för flumnissar på Michelin :wall:

Denna skrivelse ifall du nu har tolkat den rätt, säger högre tryck kontra Michelins tabell högre upp i tråden.

Känns som det är enklast att dissa Michelindäcken :)

Fotnoter 2, vid CP-däcken tyder jag just till 5,5 kilo på bakaxeln på alla husbilar.

Om vi nu läser samma tabell? (Tyska).

/ Leif
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Gäller 5,5 även när det är två bakaxlar...????

Någon som har två axlar och har läst instruktionsboken ? (Står väl även på dörrstolpen).

Men man skall väl även då hålla isär C och CP däck.

/Leif
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Min enkla slutsats av allt flum är att däcken förstärkts (CP) enbart för att klara av att fyllas med ett högre tryck än vanliga C-däck. Ett högre tryck behövs för att däcken inte skall deformeras när dom står stilla långa perioder med full last (läs husbil).
Därför rekommenderar Michelin och andra att alla husbilar med CP däck alltid skall ”överfylla” sina däck upp till max vad däcken klarar. Alltså 5,5 Kg. Annars finns det ju en risk att däcken blir ovala. Hela iden med däcken faller då och vi blir sura…

Komfort och väghållning har inget med saken att göra annars skulle dom givetvis rekommendera samma extra höga tryck till lastbilar och andra fordon som har samma axeltryck. En lastbil som väger lika mycket som en husbil väger ju som sagt lika mycket…

Alltså pumpar man enligt axeltryckstabellen eller egen känsla när man kör mycket med bilen och skall man ställa bilen längre perioder trycker man i 5,5 kg.
Lätt som en plätt:D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Min enkla slutsats av allt flum är att däcken förstärkts (CP) enbart för att klara av att fyllas med ett högre tryck än vanliga C-däck. Ett högre tryck behövs för att däcken inte skall deformeras när dom står stilla långa perioder med full last (läs husbil).
Därför rekommenderar Michelin och andra att alla husbilar med CP däck alltid skall ”överfylla” sina däck upp till max vad däcken klarar. Alltså 5,5 Kg. Annars finns det ju en risk att däcken blir ovala. Hela iden med däcken faller då och vi blir sura…

Komfort och väghållning har inget med saken att göra annars skulle dom givetvis rekommendera samma extra höga tryck till lastbilar och andra fordon som har samma axeltryck. En lastbil som väger lika mycket som en husbil väger ju som sagt lika mycket…

Alltså pumpar man enligt axeltryckstabellen eller egen känsla när man kör mycket med bilen och skall man ställa bilen längre perioder trycker man i 5,5 kg.
Lätt som en plätt:D


Men man kan ju undra varför just bara på bakaxeln :confused:

:)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Förmodligen för att bilen skulle bli olidlig att köra med fullt tryck ifram. Sen är det väl vanligare med högre axeltryck i bak på fullastade husbilar.

Jag tror faktiskt inte att det ligger mer hjärnverksamhet bakom rekommendationerna.
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Inte vill jag åka över Öresundsbron med för lågt lufttryck när det blåser hårt.
RÅD&RÖN gjorde ett lufttryck-test för att se hur mycket en bils bromsförmåga och väghållning försämrades med lågt lufttryck, dels med ett däck med lågt lufttryck och även när alla fyra däcken hade lägre lufttryck än rekommenderat.
Resultatet var att 0,5bar mindre lufttryck i ett framdäck försämrar väghållningen med 17% på en våt vägbana. Med 1bar mindre lufttryck i alla däck försämrades väghållningen med 45%.
Åke
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Hejsan!

Väldigt intressant ämne men lika många åsikter som svar.
På vår husbil 3850 kg så står det i instruktionsboken att det ska vara
5.0 kg fram och 5.5 kg bak. Enligt däckfirman som balanserat däcken
så ska vi ha 4.5kg fram och bak för bättre komfort, vilket fungerar toppen
och känns mycket skönare än det stötiga rekommenderade lufttrycket enligt instruktionsboken.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Rätt lufttryck i däcken. Står i instruktionsboken (.SLUT). Har med trafiksäkerheten att göra.

Labba med lufttryck kan man göra på sin egen luftmadrass eller stoppningen till gungstolen för att få komfort:mad:
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Inte vill jag åka över Öresundsbron med för lågt lufttryck när det blåser hårt.
RÅD&RÖN gjorde ett lufttryck-test för att se hur mycket en bils bromsförmåga och väghållning försämrades med lågt lufttryck, dels med ett däck med lågt lufttryck och även när alla fyra däcken hade lägre lufttryck än rekommenderat.
Resultatet var att 0,5bar mindre lufttryck i ett framdäck försämrar väghållningen med 17% på en våt vägbana. Med 1bar mindre lufttryck i alla däck försämrades väghållningen med 45%.
Åke

Instämmer helt men med CP däcken är det med största sannolikhet så att man ibland rekommenderar ett "för högt" tryck (5,5kg) enbart för att däcken skall kunna stå still länge utan att skadas. Följer man istället axeltryckstabellerna som finns även för CP däcken så får man samma bärighet, stabilitet och bromsförmåga som andra bilar med samma vikt. Det blir rimligen det normala trycket för färd och det man sen skall utgå ifrån.

Det är svårt att se någon annan logik i varför 5,5kg rekommenderas rakt över oavsett bilens vikt och axeltryck.
Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om t.ex. en plåtis med 5,5 kg i däcken t.o.m. får längre bromssträcka än en med "normalt" däcktryck.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Instämmer helt men med CP däcken är det med största sannolikhet så att man ibland rekommenderar ett "för högt" tryck (5,5kg) enbart för att däcken skall kunna stå still länge utan att skadas. Följer man istället axeltryckstabellerna som finns även för CP däcken så får man samma bärighet, stabilitet och bromsförmåga som andra bilar med samma vikt. Det blir rimligen det normala trycket för färd och det man sen skall utgå ifrån.

Det är svårt att se någon annan logik i varför 5,5kg rekommenderas rakt över oavsett bilens vikt och axeltryck.
Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om t.ex. en plåtis med 5,5 kg i däcken t.o.m. får längre bromssträcka än en med "normalt" däcktryck.
Jag provade att sänka lufttrycket i min 7m helintegrerade Weinsberg -99 till 4,5bar runt om, som jag skrev om i inlägg 44, bilen kändes då överstyrd och svajig när jag körde om långsammare fordon och gick tillbaka till hö. körfält, men även vid stark sidvind, något som jag inte märkt tidigare med 5bar fram och 5,5bar bak. Jag ökade trycket till 5,5bak och behöll 4,5bar fram. Helt OK nu.
Tabeller är bra men fabrikantens anvisningar är helgarderade och egna erfarenheter är också bra. Däckexplosioner i hög fart kan bero på för lågt tryck så för min del väljer jag säkerhet före komfort. Jag har aldrig hört talas om att man skulle få längre bromssträcka med ett högre tryck än normalt.
Åke
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Följande är hämtat från tidningen Husbil & Husvagn.

Nästan alla saknar luft
Publicerad 15 juli 2014
NYHETER
Ungefär var fjärde husvagns- och husbilsägare har inte rätt däck och cirka 70 procent har fel lufttryck. Det verkar enligt denna undersökning som det finns anledning för en extra koll.

Gasa (4) Bromsa (2)
Sverige är Europas husvagnstätaste land och bara i Finland finns fler husbilsägare. Trots att svenskar gärna lägger mycket tid och pengar på mobila boenden är det många som glömmer bort den viktigaste säkerhetsaspekten, nämligen däcken. Fel val av däck kan innebära ökad risk för allvarliga olyckor. En husvagn som får punktering kan börja wobbla i sidled och i värsta fall välta över på motsatt körbana.

– Uppskattningsvis 20-30 procent har fel däck på sin husvagn eller husbil. Husvagnsägare bör använda bättre däck på den än på sin bil, dessvärre är det många som inte gör det. Besiktning av husvagn eller husbil kan ge en falsk trygghet eftersom däcken inte alltid undersöks. Om man är osäker har vissa tillverkare speciella campingdäck som kan vara en bra investering, säger Thomas Widén, däckexpert på Däckteam.


Genom att ta hand om sina däck är det möjligt att förlänga däckens livslängd avsevärt. Ett däck mår alltid bra av att vara i bruk, det vill säga rulla på vägarna. Därför är däcken på husvagnar som ofta står stilla under längre perioder extra utsatta. Däcket åldras också av att utsättas för solljus, men genom att täcka däcket så att däcket är i skugga när vagnen står stilla håller det sig nytt längre.

Fel lufttryck vanligt på sommarvägarna
Många bilister har fel luftryck i sina däck. För husvagnar och husbilar är detta extra viktigt eftersom den höga belastningen ger större tryck på däcken vilket i sin tur kräver ett högre lufttryck. Därför är det klokt att kontrollera och höja lufttrycket efter att man lastat vagnen. Ett alltför lågt lufttryck gör att fordonet blir understyrt och svårare att kontrollera vid en undanmanöver. Sämre väggrepp för att bromssträckan längre och fordonet lättare får vattenplaning och punktering. Dessutom orsakar det högre bränsleförbrukning eftersom det rullar trögare. Instruktioner för lufttryck finns i husvagnens eller husbildens instruktionsbok.

– Vi uppskattar att ungefär 70 procent av såväl campingvagnar som bilar har fel lufttryck. Det kan vara svårt att veta vilket lufttryck som lämpar sig för fordonet. Därför är det både smart och ekonomiskt att fråga en däckexpert, säger Thomas Widén.

Så tar du hand om dina däck:

Både husvagnar och husbilar kräver både förstärkta däck och fälgar samt förstärkta ventiler.
Ha rätt lufttryck, då håller däcken längre. Tänk på att mäta lufttrycket när bilen är lastad
Skydda däcket mot torrsprickor genom att undvika direkt solljus när fordonet står parkerat.
Palla upp husvagnen eller husbilen när du inte använder den så att du kan ta av däcken och förvara dem mörkt och svalt.
Palla upp fordonet och lyft det lite så belastar du inte däcken under tiden den står parkerad. Både däcken och hjulupphängningen, stötdämpare/fjädrar mår bättre då.
Kolla efter stickskador och spik varje gång du ska köra.
Rensa däckmönstret från stenar och annat som kan ha fastnat.
TEXT
Pelle Kjörling

/Leif
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Eftersom 70% av oss har fel däck eller fel lufttryck (enl. artikeln ovan).

Så undrar jag är det någon som upplevt/-er orunda däck på vårens premiärtur?


:confused:
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Jag har idag Hankook Vantra & dessa har jag varit väldigt nöjd med. Däcken är inte slut , mönsterdjupet efter 3000 mil är 5mm men jag känner att jag vill ha nytt. Efter att ha läst på forumet verkar det som att det bästa däcket är Michelin Agilis Camper & jag har köpt en uppsättning från Däckonline till i mitt tycke bra pris. Det skall bli väldig intressant att se om dessa däck är så bra som dej sägs.

Bennie

Har du hunnit prova Michelin däcken?
själv så sneglar jag på Hankook Vantra, dvs däcken du kört på innan.
jag har åxå tittat på dessa michelin, men logiken säger mig att dom är stötiga eftersom dom har så kraftig stomme?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Ja, jag har hunnit med en Europaresa, ca. 650 mil på Michelin Agilis. Jag upplever dom som väldigt komfortabla & lite bättre än Hancock Vantra som jag hade tidigare. Men det är ju en viss prisskillnad som kanske inte uppväger Michelins fördelar. Återstår att se om dom har bättre slitstyrka.

Bennie
 
Toppen