• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rätt hjullager?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Rätt hjullager?

Hejsan, jag har kollat efter bästa förmåga och vad jag kan se så borde det vara rätt lager till 280, och när du har 16'' hjulen och den lite starkare motorn, så borde det vara lagren som benäms 1,8 ton bak.
Om du vill säkra upp dig, så går det att ringa till Axel A. även med ev. knackig engelska.
Men om jag skulle beställa så hade jag valt samma som du.

M.v.h. JANKRO.

longframe200

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2024

Hej Jankro! Och tack för ditt svar!

Då ring jag dom, bra att vara på den säkra sidan.

Efter dina goda råd går nu bilen oförskämt bra :) Tog lite tid att hitta rätt tändnings läge, men nu är motorn nöjd.

Tack för hjälpen!

Hälsningar
Tom

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, det var kul att få höra att du blev nöjd.
Det finns en del som dömmer ut bensinbilarna på en gång, men de skulle nog provköra en som man "pillat" lite extra med :D.
Ett extra plus är ju också att de är relativt tysta och behagliga att åka i, i förhållande till en diesel av samma årsmodell.

Fast_car.gif

Ha det bra. JANKRO.

longframe200

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2024

Tystare är det helt klart, och inte luktar det diesel.

Nu går den ytterligare lite bättre, lekte lite med bensin/luft skruven i dag:)

Från det ena till det andra, jag har installerat solceller (180w), komp. kylskåp (130L) och 2x110 amp batterier. Nu har kylskåpet varit i gång två väcker (på max). Det som kylskåpet laddar ur på natten fyller solcellerna i på dagen, även vid molnigt väder. Om det nu är sol hela dagen, står bilen ändå halva dagen i skuggan.
Som du förstår gillar jag solceller och komp. kylskåp:)

F

F.d. 29925

Guest

Har aldrig tidigare varit med om att det finns olika lager på höger resp. vänster sida. De flesta bilar jag har ägt har varit symetriska förutom vissa detaljer som skall fungera i vänstertrafik.

Kanske bara ett sätt för att underlätta lagerhållningen??

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Har aldrig tidigare varit med om att det finns olika lager på höger resp. vänster sida. De flesta bilar jag har ägt har varit symetriska förutom vissa detaljer som skall fungera i vänstertrafik.

Kanske bara ett sätt för att underlätta lagerhållningen??
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej decker, det är inte så underligt som det kan verka med olika lagersatser till bakhjulen.

Naturligtvis är det samma lager på båda sidor, men eftersom det följer med nya centrummuttrar till bakhjulen som inte är kronmuttrar utan den sorten som stukas för låsning när man lagt åt lagren lagom, och som bör bytas ibland, och den ena är vänstergängad och den andra är högergängad, så har de valt att ha olika satser till höger och vänster sida i stället för att skicka med två muttrar i varje sats.

Till fram finns det däremot bara en lagersats för där shimsas de berömda glappande framhjulslagren och en stor (M28) mutter stumdras med 500Nm. och har vanlig högergänga på båda sidor.

M.v.h. JANKRO.

longframe200

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2024

Det här var inte lätt.

A-Agustin kan inte till 100% avgöra vilket som är rätt lager, råder mig att plocka isär och mäta. Dom tror det är 1800 lagret.

Har även kollat med Mekonomen, och där menar dom att –1986 är det 1800 lagret och 1987– är det 1000/1400 lagret.

[FONT=&quot]Efterforskningen fortsätter.[/FONT]

longframe200

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2024

Har nu varit i kontakt med ytterligare två verkstäder/reservdels butiker, och svaren skiljer sig åt även där. Citroen tex. Trodde på 1800 lager.

[FONT=&quot]Säkrast är att plocka isär, och så får det bli. [/FONT]

longframe200

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2024

Plockade isär, ringde AA och jämförde mått, 1000/1400 lagret passar min bil.

Skillnaden på lagersatserna är att det större lagret har olik ytterdiameter, 1800: ytterdiameter 75mm. 1000/1400: ytterdiameter 68mm.

Toppen