• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Rätt däckdimension?

Duman

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
35075
Medlemskap
2024
Hej,

Jag var förvirrad över min HB däckdimension (FIAT 1998 , Dethleffs A5820, totalvikt 3200kg)
-etikett på bilen: 205/70R15
-instruktionsbok: 215/70R15-109Q
-hos transportstyrelsen är den registrerad som 195/70R15C (jag har den här nu).

Jag planerar att köpa vinterdäck. Jag kommer ibland/sällan köra husbil på vintern. Jag tror att 215/70R15 med högt belastningsindex 109Q kommer att vara ett bättre alternativ - starkare sidoväggar under lång stilla period kommer att vara mindre straff för däck.

Vad tror ni - vilken är rätt storlek?

MVH, Duman
 

Bilagor

  • IMG_20221128_123726_edit_92112127959379.jpg
    IMG_20221128_123726_edit_92112127959379.jpg
    856,1 KB · Visningar: 14
  • IMG_20221128_132641_edit_91844922330774.jpg
    IMG_20221128_132641_edit_91844922330774.jpg
    1,5 MB · Visningar: 15

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det har nog inte någon större betydelse vilken dim. du väljer egentligen. Men ett bra lastindex till bilen är ju kanske det viktigaste i så fall.
Annars så står det ju helt klart i dina papper att om det är ett "fullvikts" campingfordon med 15" fälg som det gäller så skall du ha 215/70-15 109Q

Däckrekom..JPG

Nu för tiden skall det väl egentligen stå "215/70-15C 109Q" på däcket. (C för commercial eller cargo) och (109 för 1030 kg/däck) och Q säger att det är helt ok. att köra 160 km/tim med bilen ;).
Om det också skall vara märkt som Campingdäck om det finns i den dim. är väl en smaksak men inte nödvändigt,
för din bil är ju inte så jättetung.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Duman

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
35075
Medlemskap
2024
Hej,
Som husbil novis/nybörjare försöker jag förstå hur däck beter sig annorlunda på husbilar – betydligt mindre körsträcka med konstant hög belastning.

I mitt fall är husbil 3200 kg. Fiat rekommenderar index 109 för 1030 kg/däck eller 4120 kg/totalt- väl mer än tillräckligt.
BEHÖVS DET VERKLIGEN?:oops:

Om jag går för 195/70R15C 102(850kg) / 104(900kg) är det också tillräckligt bra för totalvikten. Det finns några diskussioner här och där på nätet om C-däck vs CP(camper)-däck med liknande ämne.

Hur misslyckades HB-däck enligt din erfarenhet? Det är uppenbarligen inte mönsterdjupet. Är gummi blir skört efter kontinuerlig belastningsbelastning med relativt mindre mil?
Jag vet att det beror på användningen men kom igen - någon landsväg till lite motorväg och stanna vid lite mer lite solljus.

I fredags har jag sett en husvagn stanna på E6 med bara kvarvarande bar fälg. Däcket kom helt ut från fälgen. Antagligen anledningen till att jag frågar här :rolleyes:

Det är intressant hur tillverkaren ger spec på högre sida - vad säkerhetsmarginal!
Jag kommer att hålla det enkelt för mitt köp - om belastningen och hastigheten är korrekta är däcket säkert.
Tack för kommentarer.

MVH, Duman
 

Duman

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
35075
Medlemskap
2024
Det är viktigt att ta reda på vilket axeltryck man har på respektive axlar när man tar fram rätt belastningindex det stämmer inte om man delar maxlast med fyra.Axeltrycket mellan fram och bakaxel kan skilja flera hundra kg.
Jadå det är rätt:msn_thumbup:
1:a axel 1650kg -825kg/däck *jämn belastning
2:a axel 1750 kg -875kg/däck *jämn belastning
LI 102 850kg
LI 104 900kg

Tack. MVH, Duman
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det mesta redan skrivet, det är absolut inte onödigt med lagom skaplig marginal på vad däcken tål samtidigt som man inte heller skall överdriva så däck plus tryck gör däcken oelastiska och stenhårda på bilen.
Vad som står på gamla skyltar är inte så mycket att bry sig om, det var inte så noga förr och det verkade inte vara så mycket koll på verkliga vikter/förhållande.
Skylten som du har med axeltryck kan mycket väl vara kvar från den tiden bilen föddes och ev. bara skulle få ett flak med jämn lastfördelning att bära på.
Väg en axel i taget med husbilen fullastad med grejer och vatten och lägg till lite för gråvattentanken, för det mesta av den vikten hamnar på bakhjulen. Enklast på någon V.v. kontrollvåg om du har någon i närheten.
Som fullastad husbil så är troligen viktfördelningen helt annan än bara 100kg. skillnad.
Jag vet att på äldre bilar än din så kan viktfördelningen på en 3200kg'os lastad husbil vara ca. 1250/1900, ev. då med en lite lättare motor än din, och då är marginalen på 109-bakdäcken bara 160kg.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen