• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Räckvidd inomhus på Zyxelrouter?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag har en trådlös router Zyxel P 320w hemma i huset. Hur lång räckvidd ska det normalt vara med en sån? Vi har inget jättestort hu, ca 130 kvm, men jag får ingen kontakt när jag bara är två rum från tvättstugan, där routern sitter monterad. Jag skulle vilja ha möjlighet att använda min bärbara dator överallt i huset. Huset är helt i trä, inga betongväggar.
Vad kan jag göra åt problemet? Byta router?

/Ludde

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Räckvidd inomhus på Zyxelrouter?

Du borde inte ha några problem i ett trähus. Kolla så antennen är fastskruvad och att den pekar rakt uppåt. Om den är i närheten av plåt så flytta den någon meter bort från plåten. Hjälper inte detta så skaffa en ny router och då med 11n som har bättre förmåga att slå genom väggar.
Din dator behöver då också stödja 11n men det gör de flesta som sålts de senaste åren.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Kan placeringen ha betydelse? Just nu sitter den monterad under skrivbordet, fastskruvad i väggen. Antennen pekar uppåt. Kanske träskivan på skrivbordet hindrar? Jag ska testa att ställa den uppe på skrivbordet och se om det gör skillnad. Annars får jag skaffa en bättre antenn.

/Ludde

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Bor du i ett villaområde kan du testa att byta kanal, och har du inte bytt namn på routern, gör det.

Uppe på väggen hade varit bättre vad gäller placering.
Vi har lika stort hus med vinkel, även längst bort innan det "vinklar ut" är det dålig signal, stänger man dubbeldörrarna är det helt dött.

Med en äldre modell av den här, sitter frugan längst ut i vinkeln med full signal.

Peter :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om det er mye kabler, pc og printere i nærheten av en WIFI enhet så spises mye av signalet opp. En annen sak er styrken på senderen i laptops - her er det et kompromis mellom rekkevidde og batteritid som kan redusere avstanden sterkt. Slik du bor skulle det ikke være yttre störninger, regner ikke med at andre enheter utenfor 100m kan ha noen praktisk virkning.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vi bor ute på landet...inga villaområden i syne här :swoon:, men som sagt, det verkar funka nu, barnen har kunnat kolla på svt play i lekrummet

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Trä hindrar inte signalen, men betong och metall. Ibland räcker det med att flytta dator/router en liten bit, precis som du testade. Som Knut påpekar, laptopsen har ofta svag mottagning/sändning.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Trä hindrar inte signalen, men betong och metall. Ibland räcker det med att flytta dator/router en liten bit, precis som du testade. Som Knut påpekar, laptopsen har ofta svag mottagning/sändning.

Jodå, trä bromsar signalen, men inte på långa vägar så mycket som betong, tegel,metall etc. Beroende på material så absorberas eller reflekteras signalen till viss grad.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Tänkte väl att jag skulle få den kommentaren:twitcy:

F

F.d. 3458

Guest

Jag vill bara tillägga att en stor bov förrutom plåt såsom kylskåp mm är el. När man placerar en wifi-router så är det enkelt att leka Clark Kent och "tänka" sig hur fågelvägen till routen är. Dvs om du har elskåp, eller plåtskåp i vägen så hindrar det. Har även varit med om att det funnits ett eluttag eller lysknapp i direkt anslutning till routern och då har kanske 15cm förflyttning kunnat göra mirakel. Annars har Linksys WRT54GL aldrig skämt ut sig, sen är den billig också.

Toppen