• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

räckvidd för Fogg/3 3G och ljudmätning på husbilsplatser

F

F.d. 55451

Guest
Ofta jag läser om svenskar som besöker Danmark och tack för det, och att du är intresserad av skicka information tillbaka till det svenska moderlandet.
Därför att jag som dansk i Danmark, kan ge lite information för att hjälpa, till platser där det kan finnas tyst rum för resignation och eftertanke till det svenska hemlandet.
En liten paus för att hitta familj och sig själv på färden:)

Intresse?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: räckvidd för Fogg/3 3g och ljudmätning på husbilsplatser

Hej och tack för uppmärksamheten :)

Nu har jag börjat skicka stellplatser med ljudmätning och
mätning för Internet Fogg/3 3G - download xx,x och upload x,x.

Det finns också husbilsplatser under HBK stellplatser, där jag har mätningar, och vill lägga till mina resultater.

Hur gör jag det :confused:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: räckvidd för Fogg/3 3G och ljudmätning på husbilsplatser

Ljudet kan väl variera från tid till annan beroende på vad som finns i omgivning?

Anmäl det via "Ny plats"! (Glöm inte att ange platsens namn.)

F

F.d. 55451

Guest

Tack Gunnar
Ljud, Internet, service, etc. kan variera beroende på årstiderna, internet belastningen, dag, vindriktning och styrka.
Till exempel, en plats vid den danska västkusten kann vara mer bullrigt än en rastplats längs vägarna men och mer smuk :)

Allt som allt, hoppas jag mina mätningar ger ett intryck mer om plats.

F

F.d. 55451

Guest

Hejsan alla :)
Liten OT.

Det finns också många rastplatser i Danmark där man fritt kan tömma avloppsvattnet och fylla på vatten.
Ocså för porta potti'.
Inte riktigt att rekommendera för en övernattning, men bra service.

Hur sätter jag dessa serviceställena ?
Kanske Gunnar har ett tips :)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Anges på samma sätt som ställplatserna under "Ny plats"! :)

F

F.d. 52943

Guest

Här har tidigare debatterats om man inte borde skilja på övernattningsplats och service/rastplats.
Inser att det skulle kräva mycket arbete att gå igenom alla befintliga platser för uppdelning, men kanske värt att börja med att skilja nytillkomna rastplatser från övernattningsplatser genom att lägga upp två olika kategorier?
På sikt skulle vi få ett bättre register enligt min mening.

F

F.d. 55451

Guest

Hmmmm - OK vi kom igång med ett par platser, men då tror jag att det har skett ett litet missförstånd om att mäta Internet download och upload.

Anledningen till att jag noterar mätningar är för alla som använder Internet, kan bedöma om deras mobila bredband eller smartphone kan användas på platsen.
Oavsett vilken utrustning du har är min information vägledande.
Jag antar att det finns ingen anledning att välja en plats som inte kan ge tillgång till Internet - om du har tänkt på att skriva hem eller få mer information på räsa.
Irriterande om räsplan skall följas slaviskt, - nya informationen kan ge andra möjligheter, till exempel på en regnig dag där man planerade att koppla av på stranden.

Precis som att köra till en plats och hoppas att få ström - da finns det inte någon ström.

Både användbar information.
Jag har inte använt ström på platser sedan ca. år 2000.
Det stör mig inte om det anges ström för 3-6 -10 eller 16 ampere.

Buller, tror jag är lika viktigt om man ska använda platsen för avkoppling.

F

F.d. 55451

Guest

Här är lite information till stöd för mätning av buller och möjligheten till mobilt bredband.
s027.jpg

Initiativ i mätning av mobilt bredband på husbilsplatser i Skandinavien har inletts.
3G modtagelse.jpg

F

F.d. 55451

Guest

Nu läste jag att det önskas 360 graders fotografering av ställplatser, och det tycker jag är helt OK.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t75995/

Jag skulle något liknande det, på YouTube med ljud som också kan länkas till.

Är det så här att HBK ställplatser vill ha så lite information som möjligt, och därför bara underlåter att förmedla information utan förklaring.
Det måste för tus... finns ett svar.

Jag står som Moses vid Röda havet - frustrerad :confused::confused:

Toppen