• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RÅTTOR/MÖSS

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

kan bara hålla med det funkar,med enris ,,, jag fick gift av anticimex som jag satte vid väggarna i garaget det låg 2st döda möss under bilen ,jag har bilen vid en bondgård med spannmål ca 30meter från garaget ,jag kanske hade tur denna gång,jag har varit lite osäker att ha bilen där men det gick bra denna gång, körde in bilen i december, mussen söker bostad i oktober, enligt anticimex ,mvh håkan
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Jaha..! så mycket är FOLKSAMS H-bilsförsäkring värd......

Hej Peter
Jag har diskuterat ärendet med våra skadespeciallister.
Vårt beslut kvarstår att skadan inte kan ersättas.
Vilda djur som tar sig in i husbilen och gnager sönder
kablar och inredning ersätts inte genom
vagnskadeförsäkringen då det inte är en plötsligt utifrån
kommande skada.
I din försäkring finns ingen annat skademoment som kan vara aktuellt att ta i anspråk.

Bifogar folder som du kan läsa igenom och kontakta vår
Kundombudsman för överklagan av vårt beslut.

Med vänlig hälsning
Folksam
Per Erik Zethrin

Nu undrar jag verkligen vad FOLKSAMS Maskin-och elektronikskadeförsäkring Husbil.... står för... när den inte gäller för eletronikskada.????
Att möss tar sig in i husvagn-husbil och gör skada är inget nytt för FOLKSAM, man har t.o.m. skrivit om problemet i FOLKSAMS interna "skaderegleringsfolder".... men inte i villkoren som kunden får av FOLKSAM... I villkoren finns det också olika begränsningar som gör att FOLKSAM inte betalar ut någon ersättning vid en eventuell skada... och i de försäkringsvillkor som jag fått av FOLKSAM finns det inte en enda bokstav som säger att FOLKSAM inte betalar ersättning för den typ av skada som jag har råkat ut för.... Kan det vara så att FOLKSAM håller inne med känd information:swoon: JA..!...Tydligen så är det så.... för att kunden tydligen skall välja FOLKSAM... :wideeyed:
Självklart kommer jag att gå vidare med detta...
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Jag kan väl säga så här om MIN erfarenhet när det gäller Folks()sam....inget upplyftande när man kommer till skadefrågor...däremot väldigt skickliga på att "tvångsansluta" fackmedlemmar till deras "hemförsäkring"... som är lika kryptisk i villkoren som alla deras övriga försäkringar! Skickliga på att "dupera" försäkringsköpare är de i vart fall!
:wideeyed:lite off topic men eftersom det handlade ganska mycket om försäkringsproblemet så tar jag mig friheten....
 
A

Argos9595

Guest
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Ja stoppade in trollull i alla skrymslen (går lika bra med stålull) sen dess har vi inte haft en enda påhälsning.
Ett bra tips:ska ni sätta ut råttfällor eller musfällor så sätt dajmkola på fällan, de älskar det + att det är segt.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Muskatten, du är inte ensam om att bli hanterad illa av detta skit-försäkringsbolag.

Så här blev jag behandlad av Folksam när vi fick inbrott i vårt hus, jag har skrivet det innan och skriver det igen, för det skall inte glömmas.
Det är sant varenda ord, notera att det är 15 år sen.

Två tjuvar tog sig in i huset, de tog med sig video, parabollmottagare, tömde min bar på ca 20 flaskor högklassiga starkvaror plus allt annat löstagbart.
Efter att jag verifierat alla saker som försvunnet från hemmet så kom Folksams skadereglerare fram till att marknadsvärdet på det stulna var 7000:- inkl 20 liter sprit !!!!
Kommer ihåg att det var precis samma belopp som jag betalat för min video något år innan.

Men droppen var ändå när Folksam vägrade att ersätta oss för en helt ny Nokia mobiltelefon som min fru fått i julklapp, den var en månad gammal. ( På den tiden fanns inga gratis mobiler, det var en riktigt dyr julklapp ca 10 000:- )
Men Folksam ansåg inte att Nokia telefonen var ny, den var ju hela fyra veckor gammal.
Som ersättning skickade de oss en begagnad rispig Ericsson telefon som någon tjänsteman haft på Folksam, en mobiltelefon som min fru absolut inte ville ha.

Jag tror faktiskt att Folksam inte drar sig för någonting för att slippa betala.
Ett exempel som jag tror är fullt möjligt i deras värld.

Du har tecknat en tilläggsförsäkring för viltskada och kör på en schäferhund så kommer Folksams skadereglerare att neka ersättning med motiveringen att en hund är ett tamt djur.

// T
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Lite OT men Folkskam har inte bättrat sig då vi under senast halvåret fått besked om:

Att deras Reseskydd i hemförsäkringen inte var nåt att ha då SAS ställde in NY flyget pga orkanen Irene.

Att en skadeanmälan via WEB ingnorerades 2ggr
När jag sedan anmälde via tel tog de tag i den
vattenskadan inte kunde inte gällde grovköket då det är ett våtrum "som
skall tåla vattenutströmning".
Beställde renovering av utrymmet då jag som lekman inte tyckte det var bra
med buktigt golv, när det öppnades så var spånplattan svart.
Folkskam sade då OK till rep, men ersatte, efter massivt åldersavdrag, enbart
efter sin fikitiva kalkyl o inte verklig kostnad.
Ingen ersättning dåför evakuering när huset saknade vatten i drygt 2 veckor.
Man myglade rätt rejält i kalkylen, och ändrade först efter flera påpekanden.

Tyvärr så vet man ju inte om ett föräkringsbolag är bra förrän man testat det, inga fler Folkskam försäkringar för oss. Husbilen är försäkrad i Dina
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: VARNING....VARNING

...
• hänt under hastighetskörning med husbilen
eller husvagnen såsom till exempel streetrace
eller bankörning
...

Jo,jo. Streetrace med husbil eller husvagn?
Skulle visserligen vara kul att se men bara komma på tanken att nämna det pekar väl lite på hur man tänker.
"Här gäller det att komma på alla möjliga och omöjliga sätt att slippa betala!"

//Lg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Ordförståelse ..??


Vad menar nu Folksam med detta dom skriver i sin skadereglering om husvagnar – husbilar.. på sidan 2 under aktsamhetskrav

….. En annan vanlig skadehändelse är att möss tagit sin in i husvagnen och förstört inredningen. Denna typ av skada är inte en yttre olyckhändelse och därför inte ersättningsbar från vagnskadeförsäkringen……


Att regleringen står under aktsamhetskrav kan jag mycket väl förstå, för när väl mössen är inne i husvagnen – H-bilen… och jag inte är aktsam… Då kan ju mössen ställa till mycket skada på inredningen….och elkablar och vattenslangar mm….

Men som det nu står i deras skadereglering… möss tagit sig in…. Alltså mössen skall vara inne i husvagnen eller H-bilen… och då kan jag mycket väl förstå att det anses vara en inifrån kommande skada om en skada skulle uppstå.

Men nu blev min skada under tiden mössen försökte att ta sig in…. Och då bör det väl också vara en plötsligt utifrån kommande skada

Och jag anser att jag har varit aktsam då jag vid skadetillfället bodde i H-bilen och var snabb uppmärksam på skadan och skadedjuren samt lade genast ut gift…. Som dödade skadedjuret….den enda skadan jag fick blev kortslutning i elektriska kablar under tiden mössen tog sig in i H-bilen…. Och skada på elektriska kablar vet vi nu går inte under Masin och eletronikskadeförsäkring Husbil... även om det står som första skada under punkt 31... men nu vet jag att mina elkablar i H-bilen räknas som inredning och är inte ersättningsbara i vagnskadeförsäkringen... ???.... hänger ni med..?:twitcy:


Sen skriver Folksam till mig bl.a.…

Den här typen av skada är en vagnskada. För att det ska
ersättas så ska det vara en plötsligt utifrån kommande
skada. När ett djur tar sig in i husbilen och biter söder
olika föremål* så är det inte en sådan händelse

Nu plötsligt har Folksam ändrat texten…. När de skriver… När ett djur tar sig in….
Men i skaderegleringen skrev Folksam … Möss tagit sig in
Och snart vet jag väl inte om jag håller på att gå in…. Eller om jag är inne… men det spelar väl ingen roll för det betyder väl samma sak… enligt Folksam... sen kan jag bara hoppas att ingen stänger dörren medan jag går in...eller var det ut..?

Sen har Folksam ändrat texten än en gång när de skriver…. Biter sönder olika föremål..
Men i skaderegleringen skrev Folksam… förstör inredning
Inte säger väl polisen att han slog sönder föremål…. När de menar inredningen...
Men det spelar väl ingen roll om mina föremål blir en inredning för en utredning….

Sen har Folksam än en gång ändrat texten…. En plötslig utifrån kommande skada*
Men i skaderegleringen skrev Folksam… är inte en yttre olyckhändelse*
Svaret på skadan från Folksam kom inte till av en yttre olyckhändelse*… (utan att någon inblandad aktivt arbetat för det)… utan Folksam vill inte att kraven på dem skall orsaka skada… Så Folksam vill inte ersätta sina kunder.. och det är inte en plötslig utifrån kommande skada på Folksams kunder…. Då den kommer inifrån FOLKSAM

Och i det ögonblick djuret tar sig in i husvagn – H-bil så anser Folksam att det inte är en plötsligt utifrån kommande händelse…… Nä.! kanske inte då djuren/mössen säkert har planerat intrånget under en längre tid….

Min skada är inte på inredningen utan på elkablar…. Så nu undrar jag när blev elektriska kablar/installationer… inredning.???….. som ”gammal” inredningssnickare så vet jag till 100% att vi sysslade inte med elektriska kablar/installationer ej heller fick vi frågan av andra om vi gjorde elektriska installationer…Så om saker och ting inte har ändrat drastisk i arbetslivet så tror jag att det fortfarande är en elektriker som gör de elektriska installationerna…av kablar och inredningssnickaren tar hand om inredningen

Och nu är det väl inte konstigt att jag inte blir av med min dyslexi…. När ordens betydelse tydligen kan användas precis som man vill… ingen gemensam ordförståelse…. Jag får väl nu både ADHD och TOURETTS SYNDROM efter all huvudbry med FOLKSAM

Kram kan jag ju inte heller skriva då det gäller när två personer håller om varandra (enligt wiktionary)… så det får bli IN SCHALAR… istället

Peter & Wovi

*Föremål = enligt….. föremÃ¥l - Wiktionary

föremål
  1. sak eller ting; något (icke-levande) man kan se och ta på
  2. passivt objekt i aktivitet
1917:Bibeln - Härav måste ske att I varden utrotade, och bliven ett exempel som man nämner, när man förbannar, och ett föremål för smälek bland alla jordens folk.
De obrukade sluttningarna ner mot dalen var föremål för betesdrift.
Synonymer[redigera]
* Skada enligt ….. skada - Wiktionary

skada
  1. fel på något orsakat vid ett särskilt tillfälle
Bilen har en mindre skada framtill.
Jag har en medfödd skada i knät.

* Olyckhändelse = enligt …. olyckshändelse - Wiktionary

olyckshändelse
  1. negativ händelse som inträffar utan att någon inblandad aktivt arbetat för det
Det var förmodligen bara en olyckshändelse, men än så länge kan vi inte säkert utesluta brott.
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Har du börjat argumentera med en skadereglerare så finns bara en lösning: Ge dig aldrig. Hans omformuleringar tyder på att det blivit en prestigefråga för honom. Stå på dig!! Lycka till!

:cool:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Enris är gammalt beprövat och kanonrecept bra i också när man fiskar ål och lägger dom i ett spann och stoppar en enrisruska över då ligger dom still. Antagligen för det stick så in i norden kan inte vara lukten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Tack för tippset.... men kanske lite svårt att hitta enris här nere i Turkiet....sen undrar jag vart skall jag lägga enriset då jag kör med H-bilen nästan dagligen...


Enris är gammalt beprövat och kanonrecept bra i också när man fiskar ål och lägger dom i ett spann och stoppar en enrisruska över då ligger dom still. Antagligen för det stick så in i norden kan inte vara lukten.
 
A

Argos9595

Guest
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Ja säger bara: STÅLULL! testa det, det är idiotsäkert. Möss & råttor hatar stålull.
 

kingolsson

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
6275
Medlemskap
2026
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Det finns en el apparat som skrämmer möss. Jag har två i källaren hemma. ingen möss avföring har sett till på tre år efter jag kopplade in dom. Nakdelen dom går på 220v. (finns på bygghemma.se
Mus- och Råttfritt Silverline 50). Men vanlig ungsfolie fungerar också för att skydda kablar. Har testat hemma på kanin. Som älskade att gnaga på kablar. Han låt kablarna vara sen jag lindade in dum i folie. dom tycker det inte är gått att gnaga på folie och vem gör det:confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Men vanlig ungsfolie fungerar också för att skydda kablar. Har testat hemma på kanin. Som älskade att gnaga på kablar. Han låt kablarna vara sen jag lindade in dum i folie. dom tycker det inte är gått att gnaga på folie och vem gör det:confused:

Jag tror att det är amalgamet i tandlagningar som gör det så obehagligt att tugga ugnsfolie. Jag tror att råttor och möss gnager på vad som helst, möjligen undantaget stålull.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

STÅ PÅ DIG MUSKATTEN :spinny::spinny:
DETTA ÄR OCKSÅ ANGELÄGET FÖR KLUBBENS FORTSATTA
REKOMMENDATION AV FOLKSAM.
VAR NÄSTAN PÅ VÄG ATT BYTA BOLAG MEN ALDRIG EFTER DETTA.
ÄR GLAD ATT JAG BEHÖLL LF
SKALL FÖR SKOJ SKULL KOLLA HUR LF BEDÖMER DETTA
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: RÅTTOR/MÖSS

Töm bilen på allt som luktar mat och sätt inte in några musfällor med god ost i då lockar du bara in dom .Lägg lite enris under bilen
 
H

hcarlsson1956

Guest
Sv: RÅTTOR/MÖSS

:bye::mh2:



Hej! Det var tråkigt med råttor eller möss i bilen. Men man måste ha plastburkar med lock och enbart oöppnade förpackningar med mat. Så ska ni se att ni får bort dessa i bilen om ni tänker på detta. Eller ha öppnade förpackning i kylskåpet om ni har ett stort.

Hälsningar i från en husbils åkare
 
Toppen